Paard heeft ietwat dikke voorbenen maar niet kreupel wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Paard heeft ietwat dikke voorbenen maar niet kreupel wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 19:42

Hij heeft ietwat dikke voorbenen (niet heel dik) daar iets boven de kogel aan de achterkant (dat wat de peesbeschermer beschermt). Het is niet heel warm, maar een klein beetje wel. HIj loopt genoeg, is 11/2 maand geleden rontgenologisch en klinisch goedgekeurd en hij loopt nog regelmatig. Gister ging hij uit fitheid nog springen door de bak. Ik heb hem net in de stalbandages gezet maar dit helpt niet heel erg goed. Wat raden jullie aan of weet iemand wat het kan zijn of een oorzak ofzo?

Hij loopt nu normale tot iets zwaardere arbeid en loopt 's ochtends in de molen.

Hij heeft niet in de wei gestaan, dus een trap ofzo kan het ook niet geweest zijn.

Bets

Re: Paard heeft ietwat dikke voorbenen maar niet kreupel wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:22

Is het dik van vocht?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:02

Mijn paard had dinsdag ook iets dikkere benen, dat kwam waarschijnlijk van de iets te lange (verdwaald) buitenrit van maandag.

Ik ben toen een paar keer dinsdag 10 minuten met hem wezen stappen op het harde en de benen afgespoten. Dat heeft wel geholpen.

Is het been warm? Zit er misschien een klein wondje? Als je het niet vertrouwd zal ik de dierenarts bellen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:14

Wees er zeker van dat er niets aan de hand is.
Ik zag een aantal jaar geleden ook dat mijn merrie een verdikking boven haar kogel had. Daarbij voelde ik ook dat ze niet helemaal regelmatig was.
Ik heb aan mijn vader gevraagd of hij iets zag en er was dus niets te zien.
Achteraf bleek dat ze een zware peesblessure had waarbij de pees op verschillende plaatsen beschadigd was.
Op dat moment was ze in training voor de IBOP en deze heeft ze ook gelopen. Met een negatief resultaat.
De volgende dag heb ik mijn eigen gevoel gevolgd en de DA gebeld en toen bleek dus inderdaad dat er een ernstige blessure was.
SPIJT!!!!!!! dat ik niet eerder de DA had gebeld.
Nu geniet ze bij ons van haar pensioen en fok ik met haar.

Ik wil je niet bang maken maar gewoon waarschuwen.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:41

haj,
als het mijn paard was zou ik het gewoon even afspoelen. met koud water zo'n 10 minuten ofzo.
en als het niet over gaat de da bellen voor advies.. kost niets...
succes!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 15:01

Als het aan twee benen tegelijk is en ze loopt niet kreupel, denk ik eerder aan vocht dan een peesblessure. Peesblessures komen niet zo snel tegelijk aan 2 benen voor.
Ze moet wat zwaarder werken zeg je. Dat kan een oorzaak zijn. Probeer zo nu en dan een stapje terug te doen in de training.
Slinkt het wel als je gestapt hebt op de harde ondergrong?

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:00

Het kan ook gewoon komen omdat het nu ineens warm is.... heeft mijn paard ook een btje last van maar gewoon goed in en uit stappen en genoeg beweging geven en na het lopen afspuiten, doe ik ook en bij mij is het nu weg.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 09:01

Net wat al gezegd is, aankijken, goed in en uitstappen, afspuiten etc. succes ermee, als het neit weggaat, wacht niet te lang en bel de DA

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 12:30

hoi, na het rijden is het helemaal dun en het is ook niet heel dik. de staleigenaresse zei dat ik me er niet te druk over moest maken. Het is een heel klein temperatuurverschilletje maar na het rijden is het helemaal dun en hij heeft er geen pijn aan.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 14:32

Dan is het waarschijnlijk gewoon de warmte, gewoon na het lopen lekker afspuiten.
Maar wel in de gaten houden natuurlijk.

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:22

heeft jou pony een zoutliksteen???zoja dan zou het daardoor kunnen komen je pony krijgt dorst en gaat veel drinken waardoor het vocht zich opslaat in de benen Knipoog vandaar de dikke benen Knipoog