Paard geeft voet niet meer!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Paard geeft voet niet meer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 14:14

Het is er eigenlijk ingeslopen naar mijn idee. haar linkerachterbeen gaf ze nooit graag, want ze kon op de een of andere manier haar evenwicht niet goed zetten op het andere achterbeen wat dan nog stond.
nu was ik er gister en ze weigerd nu totaal om het linkerachterbeen te geven. als je het beentje wel te pakken krijgt dan draait ze de rechterkant heel gek eruit en kan ze niet op rechts leunen waardoor ze dr evenwicht verliest.
Daarna heb ik haar bewegingen geobserveerd tijdens t rijden. iemand anders reed en ik heb gekeken. Maar er is in haar bewegingen niets te zien. Ze rent lekker, loopt verder goed, dolt in de bak en kan zelfs de hele springles meespringen. Dus ze is niet kreupel aan dat beentje.
Maar waarom ze dan die voet niet kan geven dat snap ik niet helemaal. Heb zitten denken aan rugproblemen, maar dan moet ze ook pijn hebben met springen en dat doet ze nog vol overgave. Ook loopt ze heel ontspannen neerwaarts, nou lijkt me ook niet dan als ze rugproblemen heeft. Ze is wel heel erg hengstig kan dat iets te maken hebben met de stand van de achterbenen?
Iemand nog een idee? misschien zie ik iets over het hoofd???

zynoeska

Re: Paard geeft voet niet meer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:14

Volgens mij heb jij een heel slim paard Haha!

Sorry maar verder kan ik je niet helpen...wel succes en miss. is het vandaag opeens wel weer over en geeft ze hem weer....
Ik hoop het voor jullie

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 15:33

Ja heb ik ook aan zitten denken. was ervan overtuigd dat ze me weer es liep te proberen. Maar heb dr toen behoorlijk op dr flikker gegeven en normaal gesproken zou t dan over zijn, maar nu dus niet. ze word al onrustig als ik aan die kant van dat been kom. Ze geeft verder trouwens wel alle voetjes behalve dus die ene....
Hoop echt dat ze em strakkies wel weer geeft inene dan...

LillyRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:05

Wat vreemd!
Mijn bijrijdpaard had één keer in de zoveel tijd ook zo'n bui dat hij dan een bepaalde voet niet wilde geven, maar dat was echt om mij uit te proberen...

Als ze met het rijden gewoon normaal doet, is het toch raar als het aan haar rug ligt ofzo. Ze zou dan met rijden ook last moeten hebben.
Ik zou kijken hoelang dit nog duurt en anders toch even iemand ernaar laten kijken of ze idd ergens last van heeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:17

Citaat:
dat ze me weer es liep te proberen. Maar heb dr toen behoorlijk op dr flikker gegeven en normaal gesproken zou t dan over zijn....

Nou, nou.. op d'r flikker geven... da's straffe taal Boos!

Ik ben er van overtuigd dat een paard niet iets 'uitprobeert' - paarden zijn geen mensen en denken niet zo. Wat ze wel doen is je proberen duidelijk te maken dat er iets aan de hand is, en het lijkt me heel wat verstandiger als je gewoon eens rustig probeert uit te zoeken wat dat dan wel kan zijn. Misschien vind ze de 'on-balans' om op 3 benen te staan wel niet prettig en is ze wat angstig. Jouw therapie van 'op d'r flikker geven' zal dan echt wel goed gaan helpen - nee dus, ze zal steeds vastberadener worden om haar been niet te geven ( en gelijk heeft ze nog zou ik zeggen).

Ik denk dat je pas op de plaats moet maken, je onmacht of ongeduld niet op je paard moet afreageren en gewoon, heel langzaam aan weer opnieuw moet beginnen haar vertrouwen terug te winnen. Dat betekent, het been vasthouden zonder dat ze het MOET optillen. Als het een keer lukt om de hoef van de grond te krijgen, meteen belonen en ophouden. En zo vervolgens doorwerken.

Sorry dat ik het wat cru gezegd heb maar dat soort spierballentaal, daar hou ik niet zo van! Knipoog

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 17:50

Nou dat soort dingen doet ze dus wel! Ze kan dus op dat soort dinge uitproberen. En ik heb ook eerst heel rustig gevraagd, en anderen laten proberen. Maar ik moest eerst weten of ze aan t uitproberen was, dus ben ik ff boos geworden. En zo erg was het allemaal niet hoor, heb ff mn stem verheft en een tikje gegeven op de kont. En als ze dus zou uitproberen dan is dat voldoende om dr duidelijk te maken dat ze dat niet moet doen normaal gesproken. Maar ben dr allang achter dat dat t niet is. En ja ik vind t ook nie leuk, maar ik moest toch zeker weten dat ze me nie te slim af was. Want het is toch vreemd dat ze ineens dr voet niet meer geeft. Terwjl ze geen duidelijke aanleiding daarvoor aangeeft.
Maar goed, ik heb dr dus echt niet verrot geslagen ofzo hoor, zo ben ik helemala nie. Ben eerder te lief vaak...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:24

toen ik mijn appie net had wilde ze ook haar linker achterrvoetje niet geven.

wilde is eigenlijk fout,ze kon het met moeite!

ik heb een fysio laten komen en wat bleek?

haar spieren waren erg gespannen en ze was stug in het bekken!

er was bij haar dus iets aan de hand,ze had 5mnd daarvoor een groot veulen gehad en dat kon de oorzaak zijn.

ze is 1 uur lang gemasserd en ze liep veel meer ontspannen en het voetje kwam ook gelijk omhoog als ik daar om vroeg.

ze is nu 8mnd drachtig en als het veulen straks geboren is ,laat ik eerst de fysio weer komen voordat ik weer iets met haar ga doen.

dus wees niet al te snel boos op je paardje,wie weet heeft ze ook iets!

succes.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:21

Bij Diego weet ik precies hoe laat het is wanneer hij zijn voet niet meer geeft en kan ik mijn tube Panalog weer gaan pakken. Dan heeft ie weer mok.

Hij geeft precies aan welke voet het is. Ergens wel handig!! Haha!