Citaat:
dat ze me weer es liep te proberen. Maar heb dr toen behoorlijk op dr flikker gegeven en normaal gesproken zou t dan over zijn....
Nou, nou.. op d'r flikker geven... da's straffe taal
Ik ben er van overtuigd dat een paard niet iets 'uitprobeert' - paarden zijn geen mensen en denken niet zo. Wat ze wel doen is je proberen duidelijk te maken dat er iets aan de hand is, en het lijkt me heel wat verstandiger als je gewoon eens rustig probeert uit te zoeken wat dat dan wel kan zijn. Misschien vind ze de 'on-balans' om op 3 benen te staan wel niet prettig en is ze wat angstig. Jouw therapie van 'op d'r flikker geven' zal dan echt wel goed gaan helpen - nee dus, ze zal steeds vastberadener worden om haar been niet te geven ( en gelijk heeft ze nog zou ik zeggen).
Ik denk dat je pas op de plaats moet maken, je onmacht of ongeduld niet op je paard moet afreageren en gewoon, heel langzaam aan weer opnieuw moet beginnen haar vertrouwen terug te winnen. Dat betekent, het been vasthouden zonder dat ze het MOET optillen. Als het een keer lukt om de hoef van de grond te krijgen, meteen belonen en ophouden. En zo vervolgens doorwerken.
Sorry dat ik het wat cru gezegd heb maar dat soort spierballentaal, daar hou ik niet zo van!