bloedonderzoek ureum lichtjes verhoogd dikke koker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abc

bloedonderzoek ureum lichtjes verhoogd dikke koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 12:07

Hallo

Ik heb een oude new forest ruin van 25 jaar. Hij wordt nog steeds recreatief gereden. De laatste weken heb ik gezien dat hij een gezwollen koker heeft. Na beweging vermindert het. Na 2 dagen is het dan weer terug hetzelfde. Omdat ik mij zorgen maakte heb ik de veearts bloed laten nemen. Hij heeft naar zijn hart geluisterd en dat klonk nog goed. Uit het bloedonderzoek bleek dat zijn hart nog ok was. Alle andere waarden (lever, nieren, bloedwormen, ...) waren ook binnen de normen, behalve het ureum was lichtjes verhoogd. Omdat het bloedstaal genomen is enkele uren nadat de pony gegeten had, zou het kunnen dat daarom de waarde iets verhoogd was zei de veearts. Hij zei dat ik mij niet teveel zorgen moet maken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik heb gelezen dat ureum een afvalstof is die ontstaat uit de verwerking van eiwitten. Misschien moet ik hem minder eiwitrijk voedsel geven ? Maar wat zou ik dan veranderen ? Het is een pony van 1.42m, ongeveer 400 kilo en wordt 2 keer per week gereden en 1 keer per week gelongeerd. Voor de rest loopt hij de hele dag los in de paddock. 's Nachts staat hij op stal. Ik voer hem 's morgens hooi (kuilhooi omdat hij een beetje dampig is) en een schep van een halve kilo zemelen, 1/4de kilo maisvlokken, 1/4de kilo geplette gerst en 1/4de kilo mengeling van de boerenbond(mengeling brok zonder haver). 's Avonds krijgt hij hooi en een schep van een kilo mengeling brok. Ik bedoel wel een schep van een kilo, want in gewicht is dat natuurlijk niet hetzelfde. Echt veel is dat niet denk ik, maar als ik hem meer zou geven zou hij veel te dik worden.

Ik heb op dit forum al wel meer items gelezen over paarden met een gezwollen koker. Het zou dus ook kunnen dat hij gewoon vocht ophoudt. Hij heeft ook al een tiental jaren stalbenen, waar hij geen last van heeft omdat hij de hele dag buiten kan. Zodra hij wat gestapt heeft zijn die dan ook verdwenen. Maar omdat de veearts eerst zei dat het ook zou kunnen dat de terugvloeiing naar het hart niet meer 100% zou zijn, maak ik mij toch nog zorgen. Daarom zou ik willen proberen hem minder eiwitten te geven, maar ik weet niet goed wat ik moet veranderen. Als hij dan minder vocht ophoudt in zijn koker weet ik toch al dat het zijn hart niet is ! Voor de rest gedraagt hij zich volledig normaal en ziet hij er goed uit.

Ik ben benieuwd naar jullie raad.

groetjes

Jannepauli

Re: bloedonderzoek ureum lichtjes verhoogd dikke koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:53

Verhoogd ureum kan idd met eiwit te maken hebben.
Als ik optel wat jij voert en daar de 'arbeid' van je pony tegenover zet, dan is dat wel aan de 'rijke' kant.
Persoonlijk zou ik liever meer hooi e/o kuil geven( het darmstelsel is tenslotte gemaakt om gras/hooi te eten) en de granen+brok
vervangen door ponybrok ( Subli). Ik zou ook zeker geen grote hoeveelheid krachtvoer geven, het lijkt me behoorlijk veel wat je geeft. Krijgt je pony weidegang?

Groet, Marianne

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:52

Een verhoogd Ureum gehalte duidt meestal op een verminderde nierfuncie.
Dit is heel normaal bij oudere dieren.

Ik zou in dit gevan Urogeni-cure van VSM proberen, heb er veel goeds over gehoord.
Je helpt de nieren ermee.
Het is speciaal voor de urinewegen en homeopatisch.
De Paardendrogist heeft het ook.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:53

De hoeveelheid die je geeft is gelijk die mijn paard van 700 kilo 1.76 hoog krijgt en die iedere dag gereden wordt ( 3 kilo per dag en 6 plakken hooi )
Andere paard van 1.75 en 550 kilo krijgt 2x een 1/2 kilo biks en 6 plakken hooi.( wordt licht gereden )
Kuil is zeer eiwitrijk en als het paard dampig is moet je het gewone hooi dompelen en niet de stal opstrooien met het paard er nog in.
De soorten voer die je geeft bevatten allemaal flink wat eiwitten.

Maar als de veearts geweest is, dan heb je gehoord dat het wel meevalt en je geen zorgen hoeft te maken gezien de testen.
Denk niet dat hij weet hoe en wat je voert, overmaat aan eiwitten en de hoeveelheden want dan had je het zeker wel gehoord.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:16

juno1 schreef:
De hoeveelheid die je geeft is gelijk die mijn paard van 700 kilo 1.76 hoog krijgt en die iedere dag gereden wordt ( 3 kilo per dag en 6 plakken hooi )
Andere paard van 1.75 en 550 kilo krijgt 2x een 1/2 kilo biks en 6 plakken hooi.( wordt licht gereden )
Kuil is zeer eiwitrijk en als het paard dampig is moet je het gewone hooi dompelen en niet de stal opstrooien met het paard er nog in.
De soorten voer die je geeft bevatten allemaal flink wat eiwitten.

Maar als de veearts geweest is, dan heb je gehoord dat het wel meevalt en je geen zorgen hoeft te maken gezien de testen.
Denk niet dat hij weet hoe en wat je voert, overmaat aan eiwitten en de hoeveelheden want dan had je het zeker wel gehoord.

niet alle kuil is eitwitrijk. ligt eraan hoe het gemaakt is.

verder moet je maar kijken hoe je paard eruit ziet. als hij niet te dik is hoef je ook zijn voer niet te veranderen. op die leeftijd krijg je ze namelijk slecht weer op gewicht als ze een keer af zijn gevallen. informeer bij je dierenarts of je wat aan de voeding moet doen en ga hem nou niet gelijk op halve rantsoen zetten omdat er mensen zijn die vinden dat zijn portie te ruim is bemeten.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:32

Niemand zegt dat het paard op half rantsoen moet, kijk alleen eens naar de samenstelling ( eiwitgehalte )
Citaat:
niet alle kuil is eitwitrijk. ligt eraan hoe het gemaakt is

Gemaakt wordt het niet, het gaat erom hoe het land bemest is.
Komt het van een arm of rijk bemest land, dan zal het ook eiwitrijker zijn.
En omdat we het over een 'verhoogd Ureum' gehalte hebben en daardoor een minder goede werking van de nieren zul je het eiwit gehalte moeten verminderen.

Maar waarom niet een overleg met de veearts, die weet het beter omdat die het paard heeft gezien i.p.v zelf dokteren of op bokt gaan vragen wat je moet doen.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 07:32

Bedankt voor jullie reacties. Uiteraard heb ik aan de veearts gevraagd of ik iets moet veranderen aan de voeding. Hij zei van niet. Hij krijgt al zeker 10 jaar dit soort voeding en is er altijd goed mee geweest. Hij is niet te dik, maar toch zeker niet mager. Toch wou ik ook de mening van anderen eens horen.

De antwoorden op jullie vragen :

Nee hij krijgt geen weidegang, maar loopt wel de hele dag los in een grote zandpaddock tesamen met een shetlander.
Wat het aantal kilo voer betreft, bedoel ik echt wel een maatbeker van een kilo, maar zo'n beker gevuld met bv zemelen weegt natuurlijk veel minder.
Hooi dompelen in water is voor mijn pony geen oplossing. Hij heeft namelijk een allergie voor een soort schimmel dat ontstaat in hooi en stro wanneer dat opdroogt. Deze schimmel kan normaal geen kwaad voor dieren die er niet allergisch aan zijn. In kuil ontstaat die schimmel niet omdat het nog vochtig wordt ingepakt. Hij staat ook op rubber matten, dus van opstrooien heeft hij geen last.
Wij kopen ons hooi elk jaar bij dezelfde boer en het is niet de eerste snede (bewust omdat ik weet dat het anders te straf is voor wat mijn pony maar moet doen). Hoe hij dat daarvoor bemest heeft weet ik niet, maar hij krijgt dat zelfde hooi dus al vanaf oktober.

De veearts zei inderdaad ook dat door zijn ouderdom er sleet op de organen kan komen. Misschien moet ik die kuur voor de nieren eens proberen. Ik ga eerst toch zijn voer misschien wat aanpassen nu blijkt dat dat zo eiwitrijk is. Misschien beginnen met de mengeling te vervangen door gewone onderhoudskorrel gecombineerd met de zemelen ? En de granen vervangen door meer hooi te geven ?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:12

Mijn paard heeft standaard een dikke koker, omdat de DA zo'n 10 jaar geleden heeft besloten er niks aan te doen ( Boos! ) toen hij het net had.
Achteraf gezien had ze een soort spuit kunnen geven wat de zwelling had verminderd.
Dat heeft ze om wat voor reden dan ook niet gedaan (misschien bestond het toen nog niet? ik wist in elk geval niet wat ik moest doen en ik ging uit van haar deskundigheid..) en nu is die zwelling omgezet in bindweefsel, waardoor het dus niet meer weggaat.
Door minder beweging gaat idd het vocht (net als bij stalbenen) in zijn koker zitten dus dan wordt ie (nog) dikker als anders. Omdat het ahw het 'laagste' punt is.
Het is niet mooi, maar medisch gezien hoef ik me er geen zorgen om te maken zei een andere DA (weer een nieuwe) laatst nog.
Ik heb er eens in de zoveel tijd een DA/ genezer/ weet ik het wat bijgehaald en deze laatste was eigenlijk de eerste die een normaal antwoord kon geven ( Boos! tis toch wat?)
Je kan ook proberen wat brok te vervangen door bietenpulp, dat vult zonder al te veel energie en eiwit te leveren, dit kan je oa kopen bij:
www.jordenshippo.nl

Afbeelding

En van Dodson & Horrel bestaat er voer speciaal voor oudere paarden:
Afbeelding

Ik vind zelf dat ie gezien de arbeid best veel krachtvoer krijgt namelijk.
Je zou (als het kan) ook bijv. midden op de dag nog een portie hooi kunnen geven en dan 's avonds wat minder krachtvoer.
Door hooi te kauwen blijven ook zijn tanden goed Lachen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:10

Het feit dat je paard dit dieet al 10 jaar eet, wil niet zeggen dat het op dit moment voor hem (hij is geen 15 meer maar 25) echt teveel is hoor!
De kilo mengelingbrok die je 's avonds geeft kan sowieso door de helft.
Wat voor merk mengeling brok voer je?
Een eiwit overschot kan in de loop der jaren langzaam worden opgebouwd en dan opeens voor problemen zorgen.
Succes met je pony!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 08:26

Ik geeft recreatiemengeling van AVEVE nr 299. Ik geef hem nu 's avonds een halve schep ipv een hele. Ik vul dat aan met nog een halve schep zemelen om niet te drastisch over te schakelen. In zemelen zitten toch niet zoveel eiwitten of ben ik daar verkeerd in ?

Zaterdagmorgen had hij weer een dikke koker. Zaterdag na het rijden was het weer bijna helemaal weg. Zondag hebben we een buitenrit gemaakt, dus is hij dun gebleven. Als ik nu vandaag en morgen niet met hem werk, weet ik dat hij het morgenavond terug gaat hebben. Ook al kan hij de hele dag buiten rondstappen.

Ik denk dat ik best zijn eten een beetje aanpas zodat het minder eiwitrijk is en dit een tijdje aanzie. Als het dan niet betert ga ik binnen een maand of 2 nog eens bloed laten trekken. (ervan uitgegaan dat hij zich even goed blijft voelen en de situatie niet verergert) Stel dat het één van zijn organen is dat minder goed begint te werken, dan zou er na die tijd toch een verschil in bloedwaarde moeten zijn met het vorige onderzoek. Ik hoop natuurlijk van niet, want als dat niet zo is, kan ik er gerust in zijn dat het enkel vocht is.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 13:54

hallo

Ik heb enkele mails gestuurd naar voederfabrikanten. Na jullie reacties dat ik nogal rijk voerde, wou ik wel iets veranderen, maar natuurlijk wel op de juiste manier. Heb verschillende antwoorden gekregen en uiteindelijk heb ik gekozen voor de muesli herbasan van pavo in combinatie met de muesli stimix, ook van pavo. En het lijkt te helpen, want zijn koker wordt minder vlug dik en als hij iets zwelt, is het veel minder dan voorheen. Ik ben geleidelijk aan overgeschakeld, eerst de helft van zijn vorige voer in combinatie met de helft van de muesli's. Zo kon hij zich eerst wat aanpassen. Ook geef ik nu 's avonds meer hooi.
Nu ben ik van plan om hem ook de kruidenmengeling "Old timer" van de paardendrogist bij te geven. Dit zou o.a. zorgen voor een betere doorbloeding. Het is een mengeling gebaseerd op de behoeften van oudere paarden en ponies. Omdat hij op zijn oudere leeftijd (25) ook in het begin wat stijf is en veel meer tijd nodig heeft om los te rijden (logisch), adviseerden ze mij ook om hem equiflexion vloeibaar bij te geven. Heeft iemand van jullie ervaring met één van deze 2 produkten ? Ik heb hen ook gevraagd of ik hiermee het eiwitgehalte weer niet verhoog, maar als ik hen mag geloven is dat niet zo. Toch nog graag eerst de mening van anderen die er ervaring mee hebben.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:39

Maak je de koker van het paardje regelmatig schoon? Waarmee doe je dat ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 07:34

mijn pony is 1m40 weegt ook ongeveer die 400 kilo.
de mijne is 15 jaar

staat nu op gras, niet veel, krijgt elke dag een half schepje 5-granenmix van havens ( hoog in energy, laag in eiwit)

aangevuld met en handvol gedroogde brandnetel om zijn huid wat te helpen zuiveren( heeft licht zomereczeem)
en word nu 5 keer per week gereden, niet al te zwaar maar wel vrij veel buitenijden.

ik vind dus dat je wel erg veel voert, en waarom al die verschillende zaken?

ga gewoon terug naar de brok die je hebt van de boerenbond.tenslotte brok voer je om de vitamines aan te vullen die je tekort komt in de voeding vanuit weide of hooi.

voor extra belasting voer je dan extra brok, maar aangezien de jouwe die niet heeft, heeft hij die extra brok niet nodig.

dikke benen heeft mijn pony ook als ik hem nu op stal zou zetten, echt heel typisch teveel vocht vanwege eiwitten.

probeer gewoon eens een tijdje aan te zien, elke dag een halve schep gewoon brok, geen toevoegingen, want die heeft hij dacht ik niet nodig.

wil je dat juist wel, dan zou ik een pot zeewier kopen, hier zitten vrij veel vitamines en mineralen in, en helpen het lichaam weer in goede conditie te komen...