Welke ontwormingspuit staat gelijk aan Equimax

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chronos

Welke ontwormingspuit staat gelijk aan Equimax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 10:01

Aangezien wij op de stal aankomend weekend verplicht moeten ontwormen met Equimax ben ik benieuwd of er ontwormingsmiddelen zijn die gelijk staan hier aan. Heb net al zitten neuzen op een site van een webwinkel en daar zag ik dat er een hoop spuiten zijn die alles ontwormen maar dan geen horzels.

De werkzame stof van Equimax is ; Ivermectine en Praziquantel

Maar dan zie ik nog meer stoffen voorbij komen bij andere spuiten; Moxidectine, Pyrantel

Nu zie ik dat dus Pyrantel ook werkt tegen lintwormen...

Heeft iemand hier meer info over?

zynoeska

Re: Welke ontwormingspuit staat gelijk aan Equimax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:45

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:14

Wij ontwormen (op advies van de DA) iedere 8 tot 12 weken met de werkzame stof ivermectine (goede merken volgend DA; Eraquell, Finiexel en Equalan) en 2x per jaar met Equimax tegen lintwormen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:14

Er staat in mijn ogen niets gelijk aan Equimax. Mijn paard krijgt in het najaar een spuit Equimax, voor de rest Equest. Dat ook tegen lintwormen moet helpen volgens de fabrikanten. Maar geef mij dan toch maar Equimax.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 11:50

Wij ontwormen dus ook altijd met ivermectine maar nu moet dus de equimax. Maar omdat de andere ook werken tegen lintwormen vraag ik me dus af of dat dus de zelfde werking heeft...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:54

Volgens de insiders niet. Anders zou Equimax geen aandeel in de markt meer kunnen hebben. Het is een van de duurdere wormenkuren die je op dit moment kunt krijgen, en werkt maar 2 maanden (in tegenstelling tot Equest, die hoeft maar een keer in de drie maanden).

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:48

Toch vind ik het wel vreemd dat je verplicht met equimax moet ontworden. Voorheen deden we dat toch ook niet..?
Ieder voor zich natuurlijk hoor...

!! Ik wil er geen discussiepunt van maken Bloos maar vind het wel ieders eigen keuze, het is tenslotte toch een soort gif wat jeje paard geeft in mijn ogen. Hoe minder hoe beter (maar wel voldoende natuurlijk) Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:55

Voorheen ontwormde ik tweemaal per jaar met Equimax, ook omdat dit verplicht was bij ons op stal. Na een gesprek met de DA, die zei dat het eigenlijk onzin was om met Equimax in het voorjaar te ontwormen als de paarden de winter over alleen maar op stal staan en niet het weiland opkunnen, heeft de hele stal dit teruggebracht naar eens per jaar. Beste tijdstip om met Equimax te ontwormen is volgens de DA in het najaar, als de paarden weer naar binnen gaan.

En wat betreft de verplichting om nu met Equimax te ontwormen: onderzoek zal hebben uitgewezen dat lintworm bij een paard toch vaker voorkomt dan met vroeger heeft gedacht. Dus aangezien de wetenschap nog steeds met nieuwe resultaten komt, zullen ook de behandelmethodes zich blijven aanpassen. Dus het argument "vroeger hoefde dat ook niet" gaat niet op. Of je moet helemaal in het verleden willen blijven plakken.....Lips are sealed

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:10

Ja das waar er zijn natuurlijk steeds meer onderzoeken enzo...had ik even niet aan gedacht Koe sorry Koe

En wat betreft die Equimax in het najaar vind ik wel een goeie....
Ik geef dan ook altijd een "dure spuit" zoals ik ze altijd maar noem Haha!

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:21

Chronos schreef:
Aangezien wij op de stal aankomend weekend verplicht moeten ontwormen met Equimax ben ik benieuwd of er ontwormingsmiddelen zijn die gelijk staan hier aan. Heb net al zitten neuzen op een site van een webwinkel en daar zag ik dat er een hoop spuiten zijn die alles ontwormen maar dan geen horzels.

De werkzame stof van Equimax is ; Ivermectine en Praziquantel

Maar dan zie ik nog meer stoffen voorbij komen bij andere spuiten; Moxidectine, Pyrantel

Nu zie ik dat dus Pyrantel ook werkt tegen lintwormen...

Heeft iemand hier meer info over?

Pyrantel werkt tegen spoelwormen, pyrantel wordt voornamelijk gegeven bij veulens en jonge paarden.

Moxidectine is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lintworm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:00

Pyranthel werkt in dubbele dosering slechts tegen 1 soort lintworm.
Een paard kan 3 soorten hebben.

Er is geen ander product te vergelijken met Equimax.

Equimax in het najaar zorgt ervoor dat je paard (lint)worm vrij de winter in gaat, een Equimax in het voorjaar voorkomt dat je wei opnieuw besmet raakt.

De cyclus van de lintworm is traag, na 6 mnd kunnen er weer lintwormeieren uitgescheiden worden, vandaar 2x per jaar behandelen.

Lintworminfectie is moeilijk te zien, het is mogelijk dat er maar eens in de week eieren af komen. Een Elisatest = bloedtest die via Engeland gaat, kan lintworm infectie aantonen.

Recent onderzoek toont aan dat 90 % vd stallen besmet zijn.
Vooral shetlanders zijn er erg mee "gevuld"

De nawerking van ivermectine is ong 10 weken.
Van Fenbendazole en pyrantel 6 weken
Van Moxidectine 13 weken

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:08

Equimax (Virbac) behoort wel tot de top van de dierenmedicijnen (ook anti vlooienmiddelen bij kleine huisdieren ed) Is ook redelijk veilig te geven met een brede en grondige werking. Virbac doet op dit gebied ook heel veel wetenschappelijk verantwoord onderzoek. Maar er zijn ook goede goedkopere alternatieven, maar ik ben er geen voorstander van om merken af te wisselen. Het is maar net wat je zelf wil, duur, maar wel een paardemiddel, of een goedkopere alternatief. Aangezien de wiedeperiode weer aanbreekt, raad ik wel 1 tegen lintworden aan

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:59

Nadat ik eindelijk de stal zover heb gekregen om samen te ontwormen, wordt het aanstaande keer ook de Equimax. Mede vanwege de bestrijding tegen de lintworm. Omdat onze paarden het gehele jaar door de wei opgaan, wordt dit van het najaar nog een keer gedaan.
Als er een wormenspuit zou zijn die vergelijkbaar is met Equimax die goedkoper zou zijn, zou ik daarop over stappen. Maar aangezien die er naar mijn idee niet is, blijft het bij de Equimax.

Moet je trouwens alle paarden op 1 stal met de zelfde werkzame stof te behandelen?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:09

Ja het is raadzaam om alle paarden tegelijk te ontwormen EN hetzelfde middel te gebruiken, anders blijven er wormenbesmettingen vanuit de wei.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:11

Om resistentie tegen te gaan is dat wel het beste.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:15

De meeste resistentie onstaat nog steeds door onderdoseren........

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:34

Lintworm wordt veroorzaakt door de zogenaamde "mosmijt" die in gras voorkomt. Ook kan je paard die binnen krijgen door hooi, in de gedroogde vorm van gras leeft de mosmijt gewoon door.
Mijn paard had jaren geleden al last van lintworm, volgens de dierenarts hoefde ik daar niets aan te doen, er waren immers zoveel paarden met lintworm. Hij vergat alleen te melden dat paarden er koliek van kunnen krijgen, wat mij wel bekend was. Ik heb toen op eigen initiatief Utrecht gebeld die mij adviseerden te ontwormen met een dubbele dosis pyrantel, in die tijd was er nog niets anders.Nu ontworm ik 2 keer per jaar met equimax wat naar mijn gevoel beter werkt.