De oplossing???? voor mok.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

De oplossing???? voor mok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 06:38

Omdat ik op Algemeen aangevallen wordt op het feit dat ik mijn merrie als laatste redmiddel binnen hou, wil ik hier vragen of ik dingen overgeslagen heb? Ik word een beetje radeloos ervan, en niet alleen ik, maar ook mijn da is het spoor een beetje bijster!

*zwavel oplossingen
*hydrocortiderm
*droogzetters
*minder eiwitten ( dit helpt nog het beste)
*cure mok
*sokken wegscheren
*verschillende mokzalven van de winkel
*maandelings wassen met sebacil ( doe ik toch wel voor de mijt)
*homeopatisch laten doormeten ( behalve veel geld, geen effect)
*wassen met betadinescrub

Wie heeft er nog ideeen? Ik niet meer in elk geval!

Jannepauli

Re: De oplossing???? voor mok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:44

Ik kon de discussie op 'Algemeen' niet vinden.. heb je een linkje?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:12

Tsja... als ik jouw waslijst zo bekijk moet je haast wel alle middeltjes geprobeerd hebben die er bestaan... Wel vervelend hoor. Overigens had mijn VA altijd een geweldige mokolie, maar omdat 1 van de bestanddelen niet meer geregistreerd is kan die dus niet meer gemaakt worden... Heeft jouw paard altijd al last gehad van mok of is het iets van de laatste tijd? Hangt de mok samen met iets (bijv. medicijnen, verminderde weerstand, whatever) of heeft je paard er te pas en te onpas last van? Het enige dat ik (met de handen in het haar trouwens) eventueel nog zou proberen is een D-tox kuurtje en misschien wat extra mineralen/vitamines/appel-azijn aan haar rantsoen toevoegen in de hoop dat je daarmee evt. afvalstoffen sneller afvoert... geen idee of het zou kunnen helpen, maar kwaad kan het ook niet imo... Succes iig!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:19

ik heb van de veearts een soort oorgel voor honden/katten gekregen.

Toen ik het ging ophalen echt zo van "oorcreme", maar dat was toch goed.

Nou 2 weken gesmeerd en het is bijna weg, ik weet even niet meer precies hoe het heet maar het heeft echt gewerkt!!

Als je de naam perse wil weten pb je maar even!!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:13

viewtopic.php?f=3&t=389676

Kijk deze eens, zat hem gister toevallig te lezen, misschien werkt het echt...

Je kunt het altijd proberen.

Ik had ook ergens gelezen, dat je een soort transportbeschermers hebt om te beschermen tegen mok.
Deze vallen over de hoef en beschermen tegen het vocht, zodat je paardje wel lekker naar buiten kan gaan.
Ik weet niet meer precies waar ik het heb gezien, kan bij de paardendrogist zijn geweest, kijk daar anders eens...

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:40

Nah ja....wel een beetje banketstaaf hoe er wordt gereageerd in dat topic. Je hebt wel echt al heel veel geprobeerd.
Vaak maken dierenartsen zelf ook een moksmeersel. Een tijd geleden hielp hydrocortiderm ook niet meer bij mijn paard want dat spul is ook een keer uitgewerkt. Dus toen heb ik van mijn dierenarts een spul gekregen wat ze zelf maakten in die kliniek, en dat hielp wel. Je zou eens rond kunnen vragen bij verschillende klinieken.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:14

Nathalie84 schreef:
ik heb van de veearts een soort oorgel voor honden/katten gekregen.

Toen ik het ging ophalen echt zo van "oorcreme", maar dat was toch goed.

Nou 2 weken gesmeerd en het is bijna weg, ik weet even niet meer precies hoe het heet maar het heeft echt gewerkt!!

Als je de naam perse wil weten pb je maar even!!

Dermapet

Wat wij ook nog wel eens doen is na het wassen met betadine scrub, de boel insmeren met calendula emulsie.
Ook onze merrie heeft chronische mok, maar staat gewoon buiten. En met de calendula houden we het aardig in de greep.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:35

Calendula? De brandwondenversie?

Elke dag met betadineshampoo (weinig verschil tussen scrub en shampoo) wassen, afdrogen met 'n schone handdoek, en dan smeren met iets vettigs. Sudocreme (verkrijgbaar in de supermarkt/drogist bij de baby-middeltjes) werkte bij mij wel goed.

Verder d'r sokken in z'n geheel milimeteren, zodat het vocht makkelijker afgevoerd kan. Niet alleen op de mokplek zelf, maar een flink stuk op 't been ook. Mok kan namelijk ook op de pijp voorkomen, dan heet 't rasp, maar 't komt op 'tzelfde neer. Rasp kan zelfs totaan de borst doorschieten. En zolang je niet alle plekjes behandeld, gaat het niet weg. Dus goed zoeken naar andere (kleinere/minder opvallende/nog verhulde) plekken.

myla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:41

hoi,

Heb je al Hydrocotiderm met een stalbandage er omheen geprobeert?
Dit heeft de da ooit bij mijn vorige paard gedaan. Zo trekt de zalf er heel goed in en kan er ook geen vuil bij komen.
En anders kan je nog bij een Da in Hhw een mokmengsel halen.
Dit maakt hij zelf, en heeft bij mij paard altijd heel goed geholpen.
Een fles kost ongeveer 16 euro.
Misschien heb je er wat aan.
succes

mirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:11

mijn vriendin der paard had dat ook heel erg iedere keer en toen heeft zij ochtend plas in een potje gedaan en erop gesmeerd twee keer per dag en binnen een paar dagen was alles weg en daarna er geen last meer van gehad en is het goedkoopst en werkt echt. Pling

myla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:32

het is trouwens dap Middenwaard.
succes

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:18

Na haar verhuis vorig jaar had Memuska ook last van mok - wsn verandering van eiwitten/weide, omdat ze het daarvoor nooit had gehad. Eerst smeerseltjes van de winkel en de DA (ontzettend duur) maar het hielp totaal niet. Toen ben ik op aanraden van een vriend uiercrème gaan smeren. Ik dacht dat het niet zou helpen maar goed, baat het niet dan schaadt het niet, en wonderwel, na een weekje was de mok zo goed als weg! Mss een ideetje, moest je het nog niet geprobeerd hebben? Succes met je paardje!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:33

Bij ons op stal zweert er iemand op verlopen olie te halen bij de garage.
Zelf nog nooit hoeven gebruiken de standaardmiddelen en zeewater helpen tot nu toe.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:05

Groene klei kan ook goed helpen. Mijn paard had ook hele hardnekkige mok en groene klei was uiteindelijk het enige dat hielp.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 19:58

jeanie schreef:
Bij ons op stal zweert er iemand op verlopen olie te halen bij de garage.
Zelf nog nooit hoeven gebruiken de standaardmiddelen en zeewater helpen tot nu toe.

Dat heeft een stalgenoot van mij geprobeerd, resultaat: 3e graads brandwonden!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:49

Bij Fedde hielp ook niets.
Uiteindelijk heeft een dierenarts een schraapsel van de vieze plekken genomen en hiervan een serum gemaakt, en dit bij fedde ingespoten. In combinatie met wassen in Groene Badedas was het over...

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:04

Citaat:
Omdat ik op Algemeen aangevallen wordt op het feit dat ik mijn merrie als laatste redmiddel binnen hou, wil ik hier vragen of ik dingen overgeslagen heb? Ik word een beetje radeloos ervan, en niet alleen ik, maar ook mijn da is het spoor een beetje bijster!

*zwavel oplossingen
*hydrocortiderm
*droogzetters
*minder eiwitten ( dit helpt nog het beste)
*cure mok
*sokken wegscheren
*verschillende mokzalven van de winkel
*maandelings wassen met sebacil ( doe ik toch wel voor de mijt)
*homeopatisch laten doormeten ( behalve veel geld, geen effect)
*wassen met betadinescrub

Wie heeft er nog ideeen? Ik niet meer in elk geval!

Ik heb ongeveer al hetzelfde lijstje afgewerkt als jij. Toen mijn paard nog geen mok had en ook nog nooit andere problemen moest ik altijd een beetje lachen om de "medicijnkasten" die mijn stalgenoten altijd hebben. Nu denk ik dat ik de grootste medicijkast heb van allemaal inmiddels.

Toe te voegen aan de lijst:

Geraniumzalf op basis van klei
Sudocrem
Lothagen (over van de wondbehandeling van een ander paard, maar ook te gebruiken bij andere kwalen waaronder huiduitslag)
Kwark (heb ik gehoord maar nog niet geprobeerd)
pure jodium

En ook hier: mok komt steeds terug en wordt steeds erger. Ik sprak laatsr iemand die deed er zo min mogelijk aan spul op maar masseerde de plekken iedere dag voor de doorbloeding.

Mocht er nog een ander paard last krijgen van mok bij ons op stal (alleen die van mij heeft er last van) dan heb ik in ieder geval genoeg voorraad om als apotheker te dienen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:19

Paard van mijn tante heeft ook verschrikkelijke mok, ook zij heeft de sokken er af gehaald en vanalles geprobeerd, niets hielp, nu heeft ze van de DA pilletjes gehad die ze iedere dag moet geven (zal vanavond navragen hoe het heet) en dit schijnt wel te helpen, mok is iig minder aan het worden...

Succes!

myla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:30

heb je curemok al geprobeert?
Volgens mij is het van vsm en bij de paarden drogist te bestellen.
Het is wel homeopatisch, maar misschien ter ondersteuning.
succes

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 11:31

heb ik 1 jaar gegeven, maar dit werkt ook niet!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:18

Niet scheren, niet elke dag wassen! Daarmee verwijder je alleen het natuurlijke vet tussen de haren van je paard waardoor hij nog mok gevoeliger wordt. Ook is het zo dat bij elk paard een ander middel werkt. Mijn paard behandel ik als volgt:

1 keer wassen met betadine shampoo en dit niet meer herhalen
vervolgens smeer ik alle plekken dik in met vaseline of uierzalf. Zo voorkom je de uitdroging, maar door de laag uierzalf kan er geen vocht bij komen. Het resultaat: de korsten van de mok vallen er vanzelf af! Hierna heb je gewoon kale huid, te behandelen met een beetje sudocreme. Voordeel van de behandeling: niet duur en de moeite waard!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:05

Ik heb dus hetzelfde probleem ; vanalles ook al geprobeerd!

Elke keer komt het weer terug,
nu ook.. En nu niet door het natte weer maar door de overgang
naar de weide toe..

Lastig lastig lastig..

Ik ga van de week zn sokken maar weer uitscheren..
*Gelukkig heeft mn Tinker het alleen aan zijn achterbenen*

En dan ga ik het op aanraden van een kennis elke dag insmeren
met Vaseline, en dan maar is kijken hoe dat gaat..

Heeft er iemand anders nog een gouden tip,
pb het aub.. Lachen

Ik zal ook dit topic weer in de gaten houden !!

Mok, pfff lastig..

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:06

Is het niet beter om de mok van binnenuit te bestrijden? Dmv een reinigingskuur van groene leem, appelazijn, e.d. Mok komt voort bij een slechte stofwisseling, als het bloed 'vervuild´is. Daardoor neemt de weerstand af en wordt het paard gevoelig voor bepaalde dingen.
Waarom dan van buitenaf bestrijden? Dat is gewoon symtoombestrijding en neemt de oorzaak niet weg. En als ik dan al lees welke middelen hiervoor gebruikt worden... In sommige gevallen gaan de symptonen weg maar wat doe je de rest van het been aan met die zooi?
Als je dan toch van buitenaf er iets aan wilt doen, gebruik dan een wat natuurlijker middel ipv een chemisch goedje Pling Is iig stukken beter voor je paard. Vb. 50 ml koudgeperste olijfolie, 25 druppels tea tree olie, 25 druppels citroenolie. Dit mengen en 2 maal daags aanbrengen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:10

Mijn paard heeft als een jaar of 6 rap (mok hoger op het been) heb ook al van alles geprobeerd maar gaat niet weg. Nou ben ik toevallig vorige week begonnen met zijn haren daar weg te knippen. Wassen met betadine shampoo en daarna insmeren met natusan baby olie. Nu dik een week later is het al bijna helemaal weg! Ik was en smeer elke dag en ga door tot het over is. Door de olie weken de korsten er voorzichtig af en genezen de kloven. Er zit weer nieuwe rose huid. Dus probeer dit. Babyolie is overal te koop dus en niet zo duur. Succes!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:40

mirza schreef:
mijn vriendin der paard had dat ook heel erg iedere keer en toen heeft zij ochtend plas in een potje gedaan en erop gesmeerd twee keer per dag en binnen een paar dagen was alles weg en daarna er geen last meer van gehad en is het goedkoopst en werkt echt. Pling

Deze heb ik ook al meerdere malen gehoord en schijnbaar werkt dit toch met succes.