Iemand ervaring met Frontline bij schurft/mijten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannegeurtje

Iemand ervaring met Frontline bij schurft/mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 13:30

Hi, mijn verzorgpaard heeft al een jaar ofzo last van droge mok, of schurft/mijt. De ene dierenarts zegt dit, die zegt dat, zus en zo...maar het komt erop neer dat tot nu toe nog niets heeft geholpen. We hebben van alles al geprobeerd: Sebacil na het scheren van de benen, allerlei mokzalfjes, Hydrocortiderm, Cure-Mok, Mud-guard, mokwater, wassen met Betadine-Scrub, insmeren met Vaseline na het schoonmaken, dit was het geloof ik wel. Nou kreeg ik via een ander forum te horen dat je Frontline kan gebruiken, spray die je kan gebruiken bij vlooien en teken bij katten en honden. Dus dat heb ik nu gekocht, maar heeft iemand hier ervaringen mee, gebruik je dat net als bij honden en katten in principe één keer, of beter net als bij Sebacil, dat je het met tussenperiodes van een bepaalde tijd inspuit? En je kan natuurlijk onmogelijk het hele paard inspuiten, dus heeft het dan wel zin. Dat vroeg ik me trouwens ook al af bij het gebruik van Sebacil, volgens de DA moesten we alleen de benen doen, maar dan denk ik weer, kruipen de mijten of de schurft dan niet gewoon naar boven? Hij heeft wel alleen maar last op zijn benen.

Groetjes Sanne

Hippotha

Re: Iemand ervaring met Frontline bij schurft/mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:51

sannegeurtje schreef:
Hi, mijn verzorgpaard heeft al een jaar ofzo last van droge mok, of schurft/mijt. De ene dierenarts zegt dit, die zegt dat, zus en zo...maar het komt erop neer dat tot nu toe nog niets heeft geholpen. We hebben van alles al geprobeerd: Sebacil na het scheren van de benen, allerlei mokzalfjes, Hydrocortiderm, Cure-Mok, Mud-guard, mokwater, wassen met Betadine-Scrub, insmeren met Vaseline na het schoonmaken, dit was het geloof ik wel. Nou kreeg ik via een ander forum te horen dat je Frontline kan gebruiken, spray die je kan gebruiken bij vlooien en teken bij katten en honden. Dus dat heb ik nu gekocht, maar heeft iemand hier ervaringen mee, gebruik je dat net als bij honden en katten in principe één keer, of beter net als bij Sebacil, dat je het met tussenperiodes van een bepaalde tijd inspuit? En je kan natuurlijk onmogelijk het hele paard inspuiten, dus heeft het dan wel zin. Dat vroeg ik me trouwens ook al af bij het gebruik van Sebacil, volgens de DA moesten we alleen de benen doen, maar dan denk ik weer, kruipen de mijten of de schurft dan niet gewoon naar boven? Hij heeft wel alleen maar last op zijn benen.

Groetjes Sanne

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou dit spul niet gebruiken, omdat het er domweg niet voor bestemd is. Wie weet wat voor reacties dat geeft. Zoek het eens goed uit i.p.v. ieder advies op te volgen en er vanalles op te smeren.
Er moet vast iets zijn waarvan bewezen is dat het helpt.

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 13:59

Hoi, ik smeer er heus niet zomaar iets op hoor. Al die middelen die we tot nu toe hebben gebruikt is op doktersadvies geweest. Behalve de Mud-guard, die hebben via de paardendrogist gebruikt. Er zijn al drie DA'en bijgeweest, en de dingen die zij geven werken helaas niet, dus ik had zoiets van, dan moet ik toch maar eens iets anders proberen.
En ik heb er al vaker over gehoord, maar dit wel alleen via Internet, dus hoopte gewoon dat iemand hier op bokt er ervaring mee heeft, zodat ik kan beslissen of ik het ga gebruiken, en dan ook hoe.

Groetjes Sanne

Babbelbailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:03

je kunt frontline gerust gebruiken. Een vriendin van mij had mijt bij haar shetlanders. Na een week gebruik gewoon verneveld over de shetjes en weg was het. Onze dierenarts zegt dat het rustig voor paarden gebruikt mag worden. Net als oog gel van caf. Is eigenlijk ook voor honden en katten. Succes.

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 14:07

Babbelbailey schreef:
je kunt frontline gerust gebruiken. Een vriendin van mij had mijt bij haar shetlanders. Na een week gebruik gewoon verneveld over de shetjes en weg was het. Onze dierenarts zegt dat het rustig voor paarden gebruikt mag worden. Net als oog gel van caf. Is eigenlijk ook voor honden en katten. Succes.

Bedankt voor je reactie, dit stelt mij al wat meer gerust.
Dus als ik het goed begrijp had je vriendin dit een week lang, iedere dag (?) over haar Shetjes verneveld? En dan over het hele lichaam?

Even voor de duidelijkheid hoor?

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 14:10

Hippotha schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou dit spul niet gebruiken, omdat het er domweg niet voor bestemd is. Wie weet wat voor reacties dat geeft. Zoek het eens goed uit i.p.v. ieder advies op te volgen en er vanalles op te smeren.
Er moet vast iets zijn waarvan bewezen is dat het helpt.

En trouwens, er zijn genoeg middeltjes waarvan bewezen is dat het werkt bij mok, alleen het vervelende is dat bij ieder paard en bij ieder soort mok, andere dingen werken. ik bedoel ik ken ook paarden waarbij Sebacil wel werkt of alleen wassen met Betadine scrub. De Frontline is echt een soort redmiddel, ik kan hem moeilijk zo door laten lopen, of nog een vierde veearts erbij halen.

Greetz Sanne

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:35

Ben benieuwd of het werkt!
Het wordt wel vaker op paarden gebruikt om de teken weg te houden.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:29

Frontline ( fipronyl) werkt niet tegen (schurft)mijten !!!
Wel tegen luizen, vlooien en matig tegen teken.

Het enige echte effectieve middel is Permethrin.
Deze werkzame stof vind je oa in vlooienshampoo voor honden.
( Beau Beau- Exil ) ook dit is niet geregistreerd voor paarden, dwz er is niet getest op paarden, maar je kan het zonder problemen gebruiken.

Flink wat opbrengen op een vochtige vacht, goed laten schuimen, 10 min inwerken, uitspoelen en klaar is Kees.
1 x wassen is genoeg.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:49

Even een algemene waarschuwing: middelen die niet voor het paard geregistreerd zijn, zijn lang niet altijd zonder problemen op je paard te gebruiken. Dat geldt zeker ook voor middelen tegen huidparasieten.
Wat bij het ene dier geen probleem hoeft te zijn kan bij het andere dier hele nare bijwerkingen geven (of zelfs dodelijk zijn).
Gebruik dergelijke middelen alleen in overleg met je dierenarts!

De werking van Frontline heeft Kiana al verteld. Het is veilig voor veel zoogdieren, maar niet toe te passen op konijnen, die gaan er zelfs dood van.

Over de mok van je pony:
Mok kan een lastig probleem zijn. Alles daarover is in dit topic al uitgelegd. Je moet weten dat de omgeving een belangrijke rol speelt in het terugkomen of aanhouden van de infectie.

Echter: het iedere keer weer een ander middel gebruiken kan het voortduren van de mok ook in stand houden. De huid raakt dan gewoon geïrriteerd door het vele smeren. Wanneer naast de bacteriële infectie ook schurft een rol speelt dan zie je vaak dat je paard jeuk heeft aan de mok. Maar om het echt te weten zal je DA een afkrabsel moeten nemen.

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:15

Ik gebruik Frontline bij mijn paard tegen teken (waar ze extreem veel last van heeft, babyteekjes: superklein: geven korstjes met geel vocht). Alleen in de kootholte en op de knie spuiten 1 X per twee weken.

Ik heb een paar maanden in de veronderstelling geleefd dat het mok was, maar het bleken teken te zijn. Ook de dierenarts heeft ze niet herkend en kon z'n ogen niet geloven toen ik zo'n miniding in een potje bij hem afleverde.

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 10:27

Nou, ik heb de Frontline gebruikt en het lijkt wel te helpen. Het is natuurlijk nog even afwachten of er geen nieuwe korstjes komen, maar hij lijkt in ieder geval minder jeuk eraan te hebben. Als dit niet helpt dan zal ik eens met de DA overleggen over de tip van die hondenshampoo.

Greetz Sanne

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:59

Mijn DA heeft het mij ook aangeraden bij de mok van mijn paard. Het heeft helaas alleen niet geholpen. Maar goed dat heeft tot nu toe nog geen enkel middeltje...
Als je DA het zelf heeft aangeraden zou je het best kunnen proberen. (alleen dat soort dingen zou ik niet op eigen houtje doen)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:27

ook onze friese merrie heeft extreem last van mok.....niets helpt haar daartegen we hebben nu 2 keer frontline gebruikt, alleen op de plekken zelf....de mok is niet weg maar wat wij belangrijker vinden, de jeuk is wel weg.......toch heb ik wel het idee dat het nu minder word, waarschijnlijk ook omdat ze niet meer jeukt.....
we hebben de frontline op advies van de va gekregen.....omdat er voor paarden diverse goede middelen uit de handel zijn gehaald vanwege de europeese wetgeving gaf hij ons dit advies, dit mag namelijk wel....