Blein bij jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alize

Blein bij jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 12:36

Hallo,
gisterenavond gingen we de paardjes eten geven waaronder men jaarlinghengstje!
Afbeelding

Toen hij naar ons kwam kon je zien dat hij HEEL erg mank was, hij steunde niet meer op zijn rechtervoorvoetje!
Dierenarts gekomen en heeft gezocht naar de blein en deze dan ook gevonden!(Gelukkig was Deus heel braaf en moest hij niet verdoofd worden!)

Nu is de blein er uit gesneden,maar zijn er nog dingen die ik kan doen,om zijn toestand te verbeteren!

Als het binnen een paar dagen komt de dierenarts terug als er geen verbetering is!

Enige tips ???

Alvast bedankt
Alizé -xX-

ellenlouise

Re: Blein bij jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:39

Wat is blein?? Of bedoel je een hoefzweer?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:23

hihihi, daar heb ik nog nooit van gehoord...en blein.
dat zal wel een ander woord zijn voor hoefzweer idd, vast een dialect iets...

Maar...tips: goed schoon houden, eventueel hoefje in een soda badje (raad onze DA altijd aan).

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 18:27

ellenlouise schreef:
Wat is blein?? Of bedoel je een hoefzweer?

Ok ja, zal idd een hoefzweer zijn Lachen
Bij ons noemen ze dat allessinds een blein Knipoog

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:29

Dat is wel een grappige benaming voor een hoefzweer. Leuk dat hij zo braaf was tijdens de behandeling. Het fijne aan een hoefzweer is dat de kreupelheid snel weg is.

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:08

fresco schreef:
hihihi, daar heb ik nog nooit van gehoord...en blein.
dat zal wel een ander woord zijn voor hoefzweer idd, vast een dialect iets...

Maar...tips: goed schoon houden, eventueel hoefje in een soda badje (raad onze DA altijd aan).

Bedankt voor de tip!

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:10

Kyona schreef:
Dat is wel een grappige benaming voor een hoefzweer. Leuk dat hij zo braaf was tijdens de behandeling. Het fijne aan een hoefzweer is dat de kreupelheid snel weg is.

vandaag was hij nog steeds erg kreupel!Jammer genoeg!
ik vertrek morgen op reis en mn vader gaat er voor zorgen ,als het zaterdag niet beter is dan komt de dierenarts opnieuw!

Hoe lang duurt deze kreupelheid ongeveer?

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 09:21

Hoi,
heeft er echt niemand meer goede tips ???
Ik wil echt iets doen om mn paardje te helpen!
xx
Alvast bedankt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:34

Als een hoefzweer is uitgesneden zou de kreupelheid eigenlijk acuut over moeten zijn - hooguit nog wat gevoelig lopen als er 'tot op het leven' is gesneden. Dus het lijkt me dat er meer aan de hand is.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:36

Goed schoon houden en in een soda badje of badje groene biotex is goed advies... veel meer kan je niet doen. Als mijn merrie een hoefzweer heeft wil ik na het weken in groene biotex de voet nog wel eens extra uitwassen met betadinescrub en dan dichttapen zodat er geen vuil bij kan komen... maar dat heeft bij mij meer als reden dat mijn merrie in 1 voet ten dele het gevoel is verloren en ze het zelf niet aan kan geven als ze daar last heeft, ik ben dus extra voorzichtig. In jouw situatie zou ik 2 keer per dag het voetje weken in de groene biotex en het even een dag of 2 / 3 aanzien.

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 09:42

Ibbel schreef:
Als een hoefzweer is uitgesneden zou de kreupelheid eigenlijk acuut over moeten zijn - hooguit nog wat gevoelig lopen als er 'tot op het leven' is gesneden. Dus het lijkt me dat er meer aan de hand is.

Hoi, er is wel heel diep gesneden,tot het lichtjes aan het bloeden was!

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 09:43

vikki schreef:
Goed schoon houden en in een soda badje of badje groene biotex is goed advies... veel meer kan je niet doen. Als mijn merrie een hoefzweer heeft wil ik na het weken in groene biotex de voet nog wel eens extra uitwassen met betadinescrub en dan dichttapen zodat er geen vuil bij kan komen... maar dat heeft bij mij meer als reden dat mijn merrie in 1 voet ten dele het gevoel is verloren en ze het zelf niet aan kan geven als ze daar last heeft, ik ben dus extra voorzichtig. In jouw situatie zou ik 2 keer per dag het voetje weken in de groene biotex en het even een dag of 2 / 3 aanzien.

Bedankt voor de tip !

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:01

@ Ibbel; mijn merrie (de prinses op de erwt) loopt doorgaans toch gauw een dag of 2 / 3 (licht) kreupel na een hoefzweer... het ene paard is daar denk ik wat gevoeliger voor dan het andere paard.

@ Alize; Ik vergeet er bij te zeggen dat ik altijd 2 x per dag 10 minuten per keer weekte... maar als jouw jaarling nog niet zoveel geduld heeft dan zou ik het 2 keer per dag zolang als hij het vol kan houden doen Lachen (En dus max. 10 minuten per keer)

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 10:25

vikki schreef:
@ Ibbel; mijn merrie (de prinses op de erwt) loopt doorgaans toch gauw een dag of 2 / 3 (licht) kreupel na een hoefzweer... het ene paard is daar denk ik wat gevoeliger voor dan het andere paard.

@ Alize; Ik vergeet er bij te zeggen dat ik altijd 2 x per dag 10 minuten per keer weekte... maar als jouw jaarling nog niet zoveel geduld heeft dan zou ik het 2 keer per dag zolang als hij het vol kan houden doen Lachen (En dus max. 10 minuten per keer)

dank je wel Lachen
Normaal zal dat geen probleem zijn hij is wel braaf en staat graag met zijn voetjes in allerlei bakjes en dingetjes Lachen
Desnoods geef ik hem ondertussen eten,dan blijft hij mooi staan Bloos Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:17

Alize schreef:
Ibbel schreef:

Hoi, er is wel heel diep gesneden,tot het lichtjes aan het bloeden was!

Dan zou ik verwachten dat je paard toch duideljk verbeterd moet zijn qua kreupelheid. Zeker op harde ondergrond, waar bij het lopen de zool en de uitgesneden plek verder niet belast zullen worden.

Als het been nog steeds niet tot nauwelijks belast wordt door je paard zou ik niet te lang afwachten. Er kan ook nog een tweede hoefzweer in zitten bijvoorbeeld.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:00

Normaal gesproken duurt de kreupelheid een paar dagen, maar is natuurlijk per paard verschillend, de een blijft iets langer gevoelig dan de ander.

Zet je paard met zijn hoef elke dag twee of drie keer in een teiltje met lauwwarm water waar je soda of biotex in hebt opgelost om de wond schoon te houden en de pijn te verzachten.

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 13:24

MightyMike schreef:
Normaal gesproken duurt de kreupelheid een paar dagen, maar is natuurlijk per paard verschillend, de een blijft iets langer gevoelig dan de ander.

Zet je paard met zijn hoef elke dag twee of drie keer in een teiltje met lauwwarm water waar je soda of biotex in hebt opgelost om de wond schoon te houden en de pijn te verzachten.

Bedankt!