paard dat overal aan likt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

paard dat overal aan likt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 10:46

Hoi, mijn pony, Max, is een haflinger van 11 jaar. Sinds dat ik hem ken, likt hij altijd aan dingen. vroeger likte hij altijd aan de houten staldeur en zijn voerbak, hij had een likblok maar dat gebruikte hij niet. nu bne ik naar een andere stal verhuisd waar hij een ijzeren rand op de deur heeft, waar hij ook aan likt. Hij likt ook daar aan de voerbak en soms an de spijlen van de box. Hij doet dit altidj als hi jwat lekkers heeft gehad, maar ook als er niks is. soms ook tijdens het poetsen. Nu vraag ik me dus af : wat betekent dat gelik en kan het kwaad of niet ? hij heeft sowieso altijd een likblok maar die gebruikt hij soms. 's Winters gebruikt hij zijn likblok bv. heel veel, maar naarmate het warmer wordt niet of nauwelijks. weten jullie wat dit bektent ? ik vindt het een beetje een gekke afwijking (als je het mag noemen Haha! ) en ik vraag me af of dit iets betekent, of dta hij iets van me wilt ofzo... hebben jullie enig idee ?

Irene K.

Re: paard dat overal aan likt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:38

Mijn oude pony heeft dat haar hele leven gedaan. Als ze gegeten heeft of wat lekkers heeft gehad likt ze overal aan, aan de spijlen, deur, maakt niet uit. Ze heeft altijd genoeg van alles gehad en nog, mineralen, zout, etc.
Niets aan de hand lijkt mij.
Grts. Irene

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:51

mijn pony is er mee gestopt sinds hij zeewier door zijn voer krijgt...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:59

Dit soort gedrag duidt vaak wel op een tekort aan iets. Wat voor blok heeft ie? Zo'n witte, met alleen zout, of zo'n rood mineralen blok? Die laatste zitten ook mineralen in (zoals de naam al zegt Haha! ) en die kun je er dus het beste in hangen.
Je kan andere suplemente proberen, maar dan zou ik eerst aan de dierenarts vragen of hij een test wil doen om te kijken waar hij dan eventueel tekort aan heeft.
Ook kan het zijn dat hij ooit een tekort gehad, daardoor overal aan is gaan likken, het tekort inmiddels aangevuld is, maar dat hij het gedrag nog steeds vertoont omdat het nu eenmaal aangeleerd is.
Maar je moet eerst uitsluiten of hij geen tekort heeft.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:33

Ik heb mijn fjord al 13 jaar en hij doet het al 13 jaar lang. Ik geef hem ook steeds wat lekkers tijdens het poetsen en misschien heb ik het daardoor wel opgewekt. Mijn vorige manege verzorgpaard deed het namelijk ook en die kreeg ook tijdens poetsen wat lekkers. Mijn fjord heeft een mineralen blok in zijn box hangen waar hij ook veel aan likt dus hij krijgt zijn mineralen wel binnen. Hij is verder ook gezond dus ik denk niet dat hij iets tekort komt. Ik denk dat het gewoon een ontspannende gewoonte is.

Slotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:26

Hoi,

Mijn paard likte ook steeds aan staldeuren en zelfs aan andere dekens van paarden. Ik heb van de week een liksteen gekocht met vitamine en mineralen plus nog wat kruiden er doorheen. Deze liksteen leg ik in haar bak neer omdat ze er anders niet van likt als ie hangt. Nou likt ze dus ook niet meer aan de staldeuren wat ze daarvoor wel deed. Op de website www.paardnatuurlijk.nl staat dat als paarden dit doen zout te kort komen. Er zijn ook liksteen met kruiden erin misschien zou je die eens proberen en in de voerbak leggen zodat ze elke keer als je paard eet ook dit naar binnen krijgt. Bij mijn paard helpt het in ieder geval wel maar ik denk niet dat het schadelijk is als je paard aan de staldeur likt.

Groetjes

Slotje

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:49

Jewel doet het en mijn andere welsh soms ook. Mijn oude vuilnisbak heeft het nog nooit gedaan. Ik heb hier weleens gelezen dat het per ras zou verschillen. Ik geef nu verschillende mineralen en betere voeding, maar het blijft. Wel iets minder, maar bij vlagen doen ze het nog steeds. Heb ook een liksteen in de wei gelegd, bij vlagen staan ze daar ook contstant aan te lebberen.
Een tekort aan iets lijkt me het meest logische, maar wat dat dan precies is?

Maar een rode liksteen is toch voor schapen?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 11:07

Misschien heb je ze wel voor schapen, maar ze zijn er ook echt voor paarden. Ik heb ze voor schapen nog nooit gezien.
Ik weet wel dat die witte vierkante eigenlijk voor koeien zijn.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 17:18

Hoi, ik heb voor mijn paard op het moment een likblok me zeewier erin, maar ik geloof dat hij die bijsmaakjes maar nix vindt... deze gebruikt hij nauwelijks, en hij had er ook een keer 1 met appelsmaak en die gebruikte hij ook nauwelijks. tussendoor heeft hij zo'n gewone rode mineralensteen gehad en die was juist zo op !! die had ie in 3 maanden op, die met appelsmaak heeft hij meer dan een half jaar gehad en deze heeft ie ook al een maand of 3... naja ik denk dat ik voortaan alleen maar rode ga kopen. maar hij heeft sinds dat ik hem heb altijd al een liksteen, en bij zijn vorige eigenaar ook en die daarvoor weet ik niet... ik zal ff ze voerschema geven :

ochtend : 3/4 biks en bos kuil/hooi gemengd
middag : 3/4 biks
avond : 3/4 biks en bos kuil/hooi gemengd

hij krijgt na het rijden van mij ook altijd vaste prik een appeltje en een boterhammetje en soms afgewisseld met een worteltje, banaan of een mandarijn ofzo... voor het rijden krijgt hij altijd een paardensnoepje. nou ik zou niet weten wat hij mist hoor !!! hij staat alleen niet in de wei en dat was altijd hiervoor wel zo, miss is dat het ? maar hij deed het in de wei (als ie op stal stond dan) ook al... met rijden krijgt hij toch ook vaak een pluk gras, maja das ook nie wat ie normaal in de wei altijd at... Hij heeft trouwens in de zomer altijd een maandje vakantie op t land. wat kan het nou zijn ?