Nieuwe diagnose Odessa, rugprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Nieuwe diagnose Odessa, rugprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 08:18

Eem update naar aanleiding van;

viewtopic.php?f=3&t=381088&hilit=

en

viewtopic.php?f=3&t=387151&hilit=

en ook;

viewtopic.php?f=3&t=368263&hilit=

We zijn afgelopen vrijdag weer naar de DA geweest en hebben ulisse´s bloed onderzocht, alles is goed, ook lever en nierfuncties.
Ze heeft ulisse´s rug weer onderzocht en deze zit op bepaalde plekken gewoon muurvast. Voordat ze weer helemaal toppie is kan het wel driekwart jaar duren.

We hebben een trainingsschema opgesteld en ze krijgt voorlopig wekelijks accupunctuur.

Wie heeft er ervaring met dergelijke rugproblemen, waar bestond de behandeling en training uit en hoe lang heeft het geduurd?

An_J

Re: Nieuwe diagnose Odessa, rugprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:53

das een kip en ei verhaal. Het kan uit beide kanten komen. Paarden met last van hun rug krijgen last van hun benen en andersom.
Ergens ontstaat het waardoor rest van het lijf gaat verkrampen en compenseren. Dat heeft elk levend wezen.

Wat zeiden ze percies wat er aan de hand was?

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:05

De diagnose is niet volledig. Er kunnen zoveel dingen aan de hand zijn met de rug (bij mensen ook). Diagnose 'rugprobleem' moet dus verder worden uitgezocht. Je weet al dat het geen spierbevangenheid is, dat is nu uitgesloten door de bloedproeven.

Ik geloof dat ik in je eerdere topics heb gelezen dat er ook een kreupelheidsonderzoek is gedaan (compleet met buigproeven en event uitverdoven), en dat daar geen kreupelheden aan de ondervoeten zijn geconstateerd. Dit is van zeer groot belang. Veel rugprobemen (32,4%) komen voort uit kreupelheid. Maar ook andersom. Door rugproblemen worden veel paarden kreupel (74,3%)

De volgende dingen zijn belangrijk om te weten, voordat je gericht kan werken aan herstel:

- kan het paard alle bewegingen goed uitvoeren (rug hol/bol maken en inbuigen naar links en rechts)
- zo nee, welke bewegingen zijn beperkt en wordt de beweging geremd door pijn of door stijfheid (of beide)
- bewegen de wervels goed ten opzichte van elkaar?
- zo nee, op welke plek
- zijn de spieren gevoelig/extra gespannen? - zo ja, op welke plek

Het is moeilijk om zelf bovenstaande gegevens uit je paard te krijgen. Zelfs de dierenarts waagt zich hier vaak niet aan. Dat blijkt in jouw geval dus ook. Ik zou op zoek gaan naar iemand die de rug van jouw paard goed onderzoekt. Dat kan bijvoorbeeld een dierfysiotherapeut zijn. Let wel op dat het geen kwakzalver is, maar iemand die gediplomeerd is en veel ervaring hiermee heeft. Als je wilt kan ik een collega voor je zoeken in die omgeving (pb me dan even)

Je kunt wel alvast met training starten, longeren kan in dit geval absoluut geen kwaad. Ik zou kijken of je kan bijzetten met bijv. pessoa-teugel (niet te strak) of een hele losse bijzet, zodat hij voorwaarts-neerwaarts kan lopen. Stap en galop afwisselen, bij deze gangen beweegt de rug het meeste en kun je hem op deze manier soepeler krijgen. Let op dat de achterhand goed erbij blijft en actief is. Op deze manier train je de bovenlijn en ook de buikspieren van het paard.

Ook onder het zadel kun je veel bereiken met training. Laat je hierbij goed begeleiden. Eventueel door diezelfde dierfysiotherapeut of anders een goede instructeur.
Er zullen ongetwijfeld mensen reageren die je naar Antoine de Bodt sturen. Ik ben daar zelf geen fan van, MAAR HEB GEEN ZIN IN EEN NIEUWE DISCUSSIE OVER DEZE MAN. Dit moet je dus zelf beslissen.

Maar belangrijk is dus wel dat je eerst het 'rugprobleem' verder laat uitzoeken voordat je de training verder gaat opbouwen.

Veel suc 6

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 11:06

Dewi schreef:
[
Ik geloof dat ik in je eerdere topics heb gelezen dat er ook een kreupelheidsonderzoek is gedaan (compleet met buigproeven en event uitverdoven), en dat daar geen kreupelheden aan de ondervoeten zijn geconstateerd. Dit is van zeer groot belang. Veel rugprobemen (32,4%) komen voort uit kreupelheid. Maar ook andersom. Door rugproblemen worden veel paarden kreupel (74,3%)

ulisse´s hele benen zijn gecheckt (kreupelheidsonderzoek/foto´s/verdoving

De volgende dingen zijn belangrijk om te weten, voordat je gericht kan werken aan herstel:

- kan het paard alle bewegingen goed uitvoeren (rug hol/bol maken bol vind ze moeilijk en inbuigen naar links en rechts) vind ze niet leuk, en komt niet zo ver als zou moeten
- zo nee, welke bewegingen zijn beperkt en wordt de beweging geremd door pijn of door stijfheid (of beide) ze heeft haar hoofd naar achteren bewogen
- bewegen de wervels goed ten opzichte van elkaar? geen idee, ze heeft haar wel onderzocht, maar hier niets over gezegd
- zo nee, op welke plek
- zijn de spieren gevoelig/extra gespannen? - zo ja, op welke plekja, daar waar het zadel eindigt.

Het is moeilijk om zelf bovenstaande gegevens uit je paard te krijgen. Zelfs de dierenarts waagt zich hier vaak niet aan. Dat blijkt in jouw geval dus ook. Ik zou op zoek gaan naar iemand die de rug van jouw paard goed onderzoekt. Dat kan bijvoorbeeld een dierfysiotherapeut zijn. Let wel op dat het geen kwakzalver is, maar iemand die gediplomeerd is en veel ervaring hiermee heeft. Als je wilt kan ik een collega voor je zoeken in die omgeving (pb me dan even) Weet je wat ik dan niet snap, als ze daar niet zoveel kijk op hebben, waarom sturen ze je dan niet door? Lijkt me niet goed voor de reputatie van een DA als hij verkeerd advies geeft Als je een goede weet bij mij in de buurt dan wel graag trouwens

Je kunt wel alvast met training starten, longeren kan in dit geval absoluut geen kwaad. Ik zou kijken of je kan bijzetten met bijv. pessoa-teugel (niet te strak) of een hele losse bijzet, zodat hij voorwaarts-neerwaarts kan lopen. dat was haar advies ook Stap en galop afwisselen, bij deze gangen beweegt de rug het meeste en kun je hem op deze manier soepeler krijgen. Let op dat de achterhand goed erbij blijft en actief is. Op deze manier train je de bovenlijn en ook de buikspieren van het paard. Aan de longeerlijn mag ze nu stappen en draven, niet galopperen. Het gaat erom dat ze gecontroleerd beweegt en geen onverwachte bewegingen maakt. In galop is dat moeilijker

Ook onder het zadel kun je veel bereiken met training. Laat je hierbij goed begeleiden. Eventueel door diezelfde dierfysiotherapeut of anders een goede instructeur. Heb gisteren onder begeleiding 20 min. gestap, goed voorwaarts/neerwaarts
Er zullen ongetwijfeld mensen reageren die je naar Antoine de Bodt sturen. Ik ben daar zelf geen fan van, MAAR HEB GEEN ZIN IN EEN NIEUWE DISCUSSIE OVER DEZE MAN. Dit moet je dus zelf beslissen.

Maar belangrijk is dus wel dat je eerst het 'rugprobleem' verder laat uitzoeken voordat je de training verder gaat opbouwen. Ik heb wel gevraagd om een foto, maar dat werd bijna nooit gedaan, was erg moeilijk en heel groot gebied?

Veel suc 6

Bedankt voor je uitgebreide reaktie!

Nog meer mensen die hier ervaringen mee hebben?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:17

Zoals ik ook al in het vorige posts heb gezegd laat er iemand naar kijken die verstand heeft van ruggen Haha!

Mijn buurvrouw d'r merrie is nu onder behandeling bij Equireva.

Zo vast als ze zat....na onderzoek op de cirkel en in de bak, belast en onbelast bleek het zadel te " roeren" op de rug (dit was alleen te zien als ie zonder dekje op de rug lag!! zadel wordt nu verbeterd door de zadelmaker..)
Na lichamelijk onderzoek een behandeling ingesteld die bestaat uit ap en thuis stretchen, en aan de hand stappen en in de bak 5 balkjes lopen, li en rechtsom longeren 5 min met een pessoatuig.
NA twee weken terugkomen.
Het is niet te voorspellen hoelang de behandeling gaat duren ,als het aanslaat wellicht nog 3 a4 herhalingsbehandelingen waarbij ook weer rustig aan gereden mag gaan worden.