Vit. E/selenium

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mrietjesueel

Vit. E/selenium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 21:13

Bij ons op stal staat een paard, welke volgens de veearts selenium en vit. E afbreekt in zijn lichaam.

De eigenaresse heeft een tijd supplementen gevoerd, dit heeft volgens haar niet geholpen. Ze wil nu dat we haar paard op 6 a 7 kilo brok per dag zetten, omdat het paard de vitE en de selenium uit de brok wel omzet.

Is er iemand die denkt dat dit mogelijk is?

Persoonlijk denk ik dat ze onzin praat, het lichaam zet de sporen en vitamines om of niet, of het nu via supplementen of via een basisvoer binnenkomt.

Iemand ervaring met een vit. E/ selenium probleem?

Jannepauli

Re: Vit. E/selenium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:39

Errrr... nee, dit is nmm echt grandioze onzin! Als het al zo zou zijn dat een paard vitamine E e/o selenium niet 'omzet' ( en ik vraag me oprecht af waarop de DA dat baseert) dan zal het paard dat ook niet doen door 6 à 7 kg brok te eten. Mijn hemel, wat een hoeveelheid?!!!
Zelfs een paard dat zwaar in training staat krijgt nog niet zo'n hoeveelheid.
Lijkt me een goede manier om je paard snel om zeep te helpen.. sorry dat ik het zo cru zeg!

Het lijkt me verstandiger om eens uit te zoeken waarom dat paard geen vit E/selenium 'opneemt' - eerlijk gezegd heb ik daar in al mijn (erg) lange paardenjaren nog niet eerder van gehoord!

Ik neem aan dat 'aan de basis' van dit alles een klacht ligt die wellicht met toevoeging van Vit E/Selenium behandeld zou kunnen worden en waarbij de therapie blijkbaar niet geholpen heeft. Wat was de klacht?

Groet, Marianne

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:55

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar wat ik me afvraag... hoe kan het dat het paard de selenium en vitE uit de supplementen niet opneemt en uit de brokken wel? Zou hij de supplementen dan gewoon niet opeten dat het daar aan ligt?
Maar het feit dat het paard deze stoffen zou afbreken? Dat is volgens mij niet mogelijk..hij neemt ze dan gewoon niet goed op ofzo... Verward erg apart..

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:08

Zoveel brokken is niet goed voor zo'n paard.
Ik neem aan dat het paard wat last heeft van z'n spieren omdat ze hem vit. E en selenium bijvoerd.
Nou in brokken zitten dan weer heel veel eiwitten die weer slecht zijn voor de spieren van zo'n paard.
Dus niet zoveel brok geven.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:36

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een kromme redenering: uit het voer wel opnemen, maar uit de supplementen niet? Kom op zeg... Tenzij ie natuurlijk de supplementen niet opeet, maar da's een ander verhaal.
Twister staat ook op vit E met selenium en doet het er prima mee!

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:15

Ik denk niet dat het volkomen onzin is wat de DA zegt. Mijn paard werd afgelopen winter plotseling erg mager, DA bloedonderzoek laten doen en dat wees uit dat het lichaam niet genoeg vitamine E opnam uit het voer, wat normale paarden wel gewoon doen. We moesten toen een bus vitamine E & selenuim gebruiken, ze knapte toen een stuk op. Een maand nadat deze pot op was nog een bloedonderzoek laten doen voor de zekerheid, toen was alles in orde. Ze is wel nog wat aan de dunne kant maar volgens de DA komen paarden pas langzaam weer op gewicht na zoiets. Ze krijgt nu ong. 5 / 6 kilo brok, kuilvoer, af en toe slobber en weidegang. Ze heeft dit echt wel nodig, ze is ong. 1.78m, 10 jaar, wordt 3 keer per week intensief getraind en 1 keer buitengereden. Ik denk dat deze vrouw te snel dacht 'vitamine E helpt niet', hoe kan zij dat nou weten? T is veel verstandiger om de DA te laten onderzoeken.
Zit er trouwens ook zoveel eiwit in gewone recreatiebrok? Dit is namelijk wat Myra krijgt...misschien moet ik dan nog wat anders bijvoeren, weet iemand een goed alternatief voor brok wat een beetje aanzet maar niet meer energie geeft (heeft ze al genoeg Haha! ).

Groetjes Lotte

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 19:52

Lottew schreef:
Zit er trouwens ook zoveel eiwit in gewone recreatiebrok? Dit is namelijk wat Myra krijgt...misschien moet ik dan nog wat anders bijvoeren, weet iemand een goed alternatief voor brok wat een beetje aanzet maar niet meer energie geeft (heeft ze al genoeg Haha! ).

Groetjes Lotte

Mais... Dit geeft ehct vlees op je paard zn lijf. Maar dan zou ik er wel brok bij blijven voeren, want anders komt je paard weer andere stoffen tekort.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:10

Mijn paard zit tegen het spierbevangen aan is uit haar bloed gebleken. Mijn dierenarts gaf mij de tip minder en een andere brok te geven en olie. Olie verbrand langzamer. Nu geef ik ponybrok ipv onderhoudsbrok, schepje vitaminenpoeder en lijnzaadolie.
Dat vitamine e en selenium zit dat ook in een kompleet supplement voor paarden of zou ik dat ook apart moeten gaan geven? Ik heb de zak van het poeder weggegooit Bloos het was van de paardendrogist.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 23:08

Mrietjesueel schreef:
Lottew schreef:

Groetjes Lotte

Mais... Dit geeft ehct vlees op je paard zn lijf. Maar dan zou ik er wel brok bij blijven voeren, want anders komt je paard weer andere stoffen tekort.

inderdaad is mais ideaal om paarden dik te krijgen dit bevat veel zetmeel. (en geen eiwitten)
wat ook goed werkt is paardenmeel. alleen zit er hier vaak ook haver in.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:20

Oke, dan ga ik dat eens proberen, bedankt! We geven haar nu ook een beetje 5granen mix, hier zit wel veel energie in maar dat is omdat ze vanuit een voerautomaat wordt gevoerd, en muesli of iets dergelijks er in blijft hangen / niet door de opening gaat. Op zich is dat ding wel handig, ze krijgen nu om de 2 uur een beetje te eten. Ik heb gisteren ook nog slobber van Havens gekocht, denk dat ik deze na het rijden zal geven.
Gouda: Welke olie raad je aan? Maiskiem, soja of iets anders? Kan ik dan na het rijden gewoon een half kopje door de slobber doen of moet dat op een andere manier worden gegeven?
Oja, en die Vitam. E & Sel. zit ook in bijv. Kompleet Supplement van de paardendrogist en in andere complete supplementen, maar als je paard t echt nodig heeft kun je t beste uit die pot van de paardendrogist (kost geloof ik rond de 20 euro) blijven geven, denk ik.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:29

Lottew schreef:
Oke, dan ga ik dat eens proberen, bedankt! We geven haar nu ook een beetje 5granen mix, hier zit wel veel energie in maar dat is omdat ze vanuit een voerautomaat wordt gevoerd, en muesli of iets dergelijks er in blijft hangen / niet door de opening gaat. Op zich is dat ding wel handig, ze krijgen nu om de 2 uur een beetje te eten. Ik heb gisteren ook nog slobber van Havens gekocht, denk dat ik deze na het rijden zal geven.
Gouda: Welke olie raad je aan? Maiskiem, soja of iets anders? Kan ik dan na het rijden gewoon een half kopje door de slobber doen of moet dat op een andere manier worden gegeven?
Oja, en die Vitam. E & Sel. zit ook in bijv. Kompleet Supplement van de paardendrogist en in andere complete supplementen, maar als je paard t echt nodig heeft kun je t beste uit die pot van de paardendrogist (kost geloof ik rond de 20 euro) blijven geven, denk ik.

slaolie,zonnebloemolie en lijnzaadolie kan allemaal. (olie is ook energie voor paarden.) beginnen met een kopje en dan opvoeren naar een halve liter. i.v.m dat ze anders diaree krijgen.
succes.

machonoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:39

Jannepauli schreef:
dan zal het paard dat ook niet doen door 6 à 7 kg brok te eten. Mijn hemel, wat een hoeveelheid?!!!
Lijkt me een goede manier om je paard snel om zeep te helpen.. sorry dat ik het zo cru zeg!

Ik heb een arabier van 1.54m, hij kreeg tot afgelopen jaar altijd zo'n 5 kg biks per dag en er werd gem. een tot twee uur per dag mee gereden.
Ook een nrps van 1.50m bij ons op stal kreeg deze hoeveelheid.
En dit zijn nog maar ponymaten, sommige paarden hebben gewoon meer eten nodig als andere, kijk eens naar mensen, sommige mensen worden toch ook sneller dik als anderen?

Verder geef ik je wel gelijk dat het onzin is als een paard uit brok wel vit. e en se. kan halen en uit het poeder niet.
Ik zou er eens een goede voedingsadviseur naar laten kijken, voordat zo'n mens straks haar paard bijv naar de spierbevangenheid toe werkt.

Succes verder!
Groetjes Anoek

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 18:17

machonoekie schreef:
Jannepauli schreef:
dan zal het paard dat ook niet doen door 6 à 7 kg brok te eten. Mijn hemel, wat een hoeveelheid?!!!

Ik heb een arabier van 1.54m, hij kreeg tot afgelopen jaar altijd zo'n 5 kg biks per dag en er werd gem. een tot twee uur per dag mee gereden.
Ook een nrps van 1.50m bij ons op stal kreeg deze hoeveelheid.
En dit zijn nog maar ponymaten, sommige paarden hebben gewoon meer eten nodig als andere, kijk eens naar mensen, sommige mensen worden toch ook sneller dik als anderen?

Verder geef ik je wel gelijk dat het onzin is als een paard uit brok wel vit. e en se. kan halen en uit het poeder niet.
Ik zou er eens een goede voedingsadviseur naar laten kijken, voordat zo'n mens straks haar paard bijv naar de spierbevangenheid toe werkt.

Succes verder!
Groetjes Anoek

1 tot 2 uur werk per dag scheelt al veel!
Dit paard wordt 3 keer in de week een uurtje slap gereden door n meisje van 12, en 3 keer in de week nog slapper gelongeerd...

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:15

Is echt onzin wat die vrouw zegt, waarom zou het paard niet uit vitamine E poeder de vitaminen halen maar wel uit 6-7 kilo brok waar ook nog eens veel eiwit en energie (voor een pony al helemaal!) inzit. Als ze gewoon zorgt voor voldoende ruwvoer (hooi, kuil, gras) met 2 / 3 kilo brok en evt. nog wortels, muesli zonder haver en evt. een supplement zal het wel aanslaan. Het duurt sowieso een hele tijd als een paard is afgevallen tot hij weer op gewicht is. Wij stappen nu ook af van die 6-7 kilo, ze is wel groot en heeft veel nodig, maar veel hooi is toch beter.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:22

ik gaf mijn paard ook uit een pot vitamine e en selenium bij,ook verteerde zij dit niet.
dierenarts heeft me dit toen puur gegeven van hem,en dit helpt heel goed Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:37

Lottew schreef:

Mijn dierearts raadde mij aan 400 ml per dag te geven van lijnzaad(olie) Zelf koken was het beste en daar iedere dag slobber van geven maar ja mijn paard staat in pension en dat is niet zo makkelijk klaar te zetten. Ik heb dus gekozen voor lijnzaadolie en een klein beetje subli EM maar nu lust ze het niet graag. Ze laat dr brok al een paar dagen staan en eet het snachts stiekum op en vind restjes terug de andere dag.