last van vastzittend slijm,hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

last van vastzittend slijm,hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:03

Wie heeft dit ook gehad? Mijn paard heeft bijna 3 maanden op rust gestaan door twee blessures na elkaar. Nu ben ik vorige week weer begonnen met rijden maar als ik ga draven doet hij zijn hoofd naar beneden, gaat met zijn neus bijna over de grond zo diep gaat hij lopen en gaat in het begin hoesten (meestal 1 keer) en proest daarna net alof het slijm loskomt. Daarna loopt hij weer gewoon, maar als ik weer ga draven gaat hij weer met zijn hoofd zo laag lopen. In stap heeft hij nergens last van. Ik heb het idee dat er door het draven slijm loskomt maar het lijkt er niet uit te komen. Hij heeft geen koorts en hoest verder ook niet. Hij heeft ook geen neusuitvloeiing na het rijden.
Wie kent dit probleem en heeft eventueel tips?

Bets

Re: last van vastzittend slijm,hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:31

Informeer eens bij Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl ik persoonlijk heb bij haar goeie ervaringen, ik hoor ook goeie dingen over Steffi van der Laarse of Erik Laarakkers. Hun websites staan in mijn onderschrift.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:00

probeer eens met aromatherapie. Doe een druppeltje essentiele tijmolie aan zijn halster of vernevel in zijn stal. Nooit op d huid doen, hij moet het alleen maar inademen.
Wat ook kan en wat ze heel lekker vinden is tijmsiroop. Je kan het gewoon bij de apotheek laten maken. Het is wel redelijk zoet dus je moet er niet mee overdrijven. Als er slijm is komt het op een natuurlijke mannier los. Als er niks is doe je er ook geen kwaad mee.

PS: als wij zelf een verkoudheid hebben gebruiken we het zelf ook

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:24

je kunt ook gewoon dampo of vics vapo rub gebruiken. Deed ik ook (op aanraden van de DA) toen mijn pony last had van vastzittend slijm. Wat je ook kunt doen, is in een emmer onderin wat stro, dan die dampo erop en warm water en dan laten stomen (werkt beter naar mijn idee)Ik ben dr wel steeds bij blijven staan, omdat ik kokend heet water bij n neusje niet zo denderend vind; mocht ie dan zijn neus naar beneden doen, kun je de emmer zelf ook naar beneden doen. ook kun je, als het te lang aanhoudt, de DA bellen en het verhaal uitleggen natuurlijk. Dan krijg je waarschijnlijk slijmoplossers, na een weekje is het dan ook weg!
Heel veel succes ermee!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 19:21

Bedankt voor de reacties. Ik ga eens wat proberen. Ik had wel het idee dat het vandaag al wat minder was want hij heeft niet gehoest vandaag, alleen zo geproest/ blazen door zijn neus.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:38

proesten en blazen is zeer goed dat is teken dat hij het slijm zelf uit zijn luchtwegen verwijderd

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:40

Je kunt ook ventipulmin gebruiken, dat lost slijm op. Krijgt de mijne nu ook en het werkt bijna altijd.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:50

Zou anders toch een keer de dierenarts erbij halen en zijn longen laten luisteren. Dan weet je hoe erg het is en of behandeling nodig is. Paardenlongen zijn heel gevoelig en kwetsbaar ...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 20:02

Als het volgende week niet over is haal ik ook de dierenarts erbij. Maar de laatste 3 dagen heeft hij niet meer gehoest. Hij doet alleen z'n hals zo naar beneden in draf, hij loopt dan met zijn neus over de grond, maar misschien is dat wel wat spierpijn in zijn rug. Terwijl hij niet gevoelig is op zijn rug. Ik heb wel ook die tijmolie gehaald, heb het vandaag op zijn halster gedaan. Ik heb vandaag met hem gewandelt omdat het zo warm was en hij deze week nog geen vrije dag had gehad, dus kan ik zondag pas zien of het werkt,want zaterdags rijdt mijn verzorgster. Dus ik ben benieuwd of het helpt.