maanblindheid genezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dicdee

maanblindheid genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 15:30

Mijn paard heeft een ernsige maanblindheid gehad. De ontsteking is gelukkig,na veel zalven, verdwenen uit z'n oog en de pupil is weer zichtbaar.Hij ziet ook weer .Alleen z'n oog blijft wel tranen waardoor het oog zichzelf blijft ontsteken.Heeft iemand dit eerder meegemaakt ?En hoe is dit opgelost?

Jannepauli

Re: maanblindheid genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:09

Nou zeker heb ik dit meegemaakt!!!! Mijn paard is sinds een week weer thuis na bijna twee maanden in een kliniek..

Maanblindheid, of te wel uveitis, is helaas een telkens terugkerende, ernstige oogafwijking. Het kan best zijn dat je paard even genezen is, maar ik kan je - helaas - garanderen dat het na verloop van tijd terugkomt.
De enige effectieve maatregel die je kunt nemen tegen herhaling is een operatie. Deze kunnen ze in Nederland NIET uitvoeren: hier wordt alleen de therapie van zalven en atropine toegepast. Bij iedere terugkeer van de maanblindheid, beschadigt het oog weer wat meer en het eindresultaat is dat het paard uiteindelijk blind wordt.

Afhankelijk van de ernst van de 'aanval' die je paard gehad heeft, is het overwegen van een operatie een verstandige optie. Het succespercentage van deze operatie ligt behoorlijk hoog: 92% van de geopereerde paarden krijgt het nooit meer terug.

Als je meer wilt weten moet je me maar even privé mailen.

Groet, MArianne

Jannepauli

Re: maanblindheid genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:15

Nog even als aanvulling: het feit dat het oog blijft tranen, geeft al aan dat de ontsteking NIET weg is. Deze zit over het algemeen in de uvea, in de achterste oogkamer. De achterste oogkamer is niet via anti-biotica te benaderen en zolang die ontsteking daar blijft zitten, hou je het risico op herhaling en op verergering.
Atropinezalf ( of druppels) worden gegeven om de lens op te houden - stop je met behandelen terwijl de ontsteking nog niet weg is, dan heb de kans dat de ooglens 'vastplakt' en bij een overgang van bv licht/donker, lostrekt. Zo wordt het oog uiteindelijk blind.

Marianne