Problemen met ademhaling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_shirley_x

Problemen met ademhaling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 14:49

Wij hebben een 18-jarig hengstje staan(ik dacht dat ze zijden dat ie 13 was, maar hij is dus 18..), hij heeft heel zijn leven ong. gedekt, er staat ook een dochter van hem, hij loopt nu niet lekker, word mager(en hij is altijd te dik geweest), en hij doet heel erg zijn kin iedere keer op zijn borst(zal zo op een foto laten zien)..echt heel de dag door..

Vorige week zouden we de DA bellen, maar het werd steeds minder dus wouden we weer ff wachten.
Nu is het weer heel erg, en dus bellen we morgen of overmorgen de DA, ik heb hier op bokt volgens mij ergens gehoord, dat het laatste(kin op zn borst) te maken heeft met de ademhaling..weet iemand of dat waar is?en is er iemand die dit ook met een pony/paard meegemaakt heeft?
Dat ie mager word vind ik ook zwaar klote, hij heeft echt optijd de wormenkuur enzo gehad(eergister nog, en de keer daarvoor ook gewoon op tijd), en eet gewoon super..hij poept ook niet veel ofzo Verward (gewoon net als een andere pony..)

Hij kotst het eten ook niet uit..Het is niet dat ie IETS dunner is, maar echt mager..
Ik hoop dat iemand me kan helpen(maar de dierenarts komt als het goed is toch..)

Hier trouwens de foto;
Afbeelding
Hier was ie pas net begonnen, dus het is niet heel duidelijk..maar hij doet het echt helemaal tot op zijn borst...
Heeft dit echt met de ademhaling te maken?

x_shirley_x

Re: Problemen met ademhaling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 16:55

Niemand Scheve mond ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 23:13

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit iets met ademhaling te maken heeft.. maar het lijkt me wel typisch een geval voor verder onderzoek door een DA ! Je schreef dat hij niet 'kotst' maar eh.. een paard kán ook niet overgeven..

Marianne

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 00:01

Altijd een veearts erbij halen dat is het eerste wat je doet.
De volgende tekst >

Citaat:
hij heeft heel zijn leven ong. gedekt, er staat ook een dochter van hem

heb ik dan vragen over.
Dekhengst die niet meer zijn hobby kan beoefenen en mischien nu apart staat ( wat het blijft een hengst ) niet goed opgevangen en daarom nu staat te treuren.
Daar laten ze met recht het hoofd bij hangen en mager worden ze ook.
Wordt er nog wel iets met hem gedaan, krijgt hij nog de kans met andere paarden samen te zijn ?
Staat hij de hele dag op stal, heeft hij weidegang tot zijn beschikking ?
Gaat hij dan normaal grazen of staat het ook op deze manier te treuren.
Neemt niet weg dat je de veearts naar hem moet laten kijken want er kan altijd meer aan de hand zijn dan je op het eerste gezicht denkt.

( ademhalingsproblemen zou je ook moeten kunnen horen en merken bij inspanning, als hij uberhaupt nog zich mag inspannen waarbij hij dan het hoofd zou moeten strekken )

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:01

Als ie eten 'uitkotst' zou ik de iig de het gebit laten nakijken door een goede DA/Tandarts.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 13:58

juno1 schreef:

heb ik dan vragen over.
Dekhengst die niet meer zijn hobby kan beoefenen en mischien nu apart staat ( wat het blijft een hengst ) niet goed opgevangen en daarom nu staat te treuren.
Daar laten ze met recht het hoofd bij hangen en mager worden ze ook.
Wordt er nog wel iets met hem gedaan, krijgt hij nog de kans met andere paarden samen te zijn ?
Staat hij de hele dag op stal, heeft hij weidegang tot zijn beschikking ?
Gaat hij dan normaal grazen of staat het ook op deze manier te treuren.
Neemt niet weg dat je de veearts naar hem moet laten kijken want er kan altijd meer aan de hand zijn dan je op het eerste gezicht denkt.

( ademhalingsproblemen zou je ook moeten kunnen horen en merken bij inspanning, als hij uberhaupt nog zich mag inspannen waarbij hij dan het hoofd zou moeten strekken )

Hij staat nu ong. 3 jaar zonder merries(of andere paarden), en er is nooit iest aan de hand geweest..Hij staat nu gewoon dag en nacht op de wei, met niet zo'n lekker weer als nu staat ie overdag op de wei en savonds op stal Lachen.
hij krijgt dus iig genoeg weidegang, ook word er wel eens mee gement in de zomer, maar eigenlijk staat ie t grootste deel van de dag op de wei..
Ik merk nu al wel dat ie al weer wat dikker word, hij heeft ook een beter humeur enzo..Net hinnikte ie toen ik aankwam, en hij valt ook weer aan als ie de kans krijgt }>
hij heeft(toen ik er net was iig)niet meer zo raar gedaan met zn nek, en hij is al een stuk minder kreupel..
Ik weet eigenlijk niet wat er met hem is, alleen dat het nu minder word..we houden m nog ff goed in de gaten, mocht het zo blijven komt de DA er sowieso bij!!

morris schreef:
Als ie eten 'uitkotst' zou ik de iig de het gebit laten nakijken door een goede DA/Tandarts.

Hij kotst het echt niet uit, anders zouden het misschien haken kunnen zijn ofzo..maar hij eet gewoon goed en kotst het ook niet uit, ook drinkt ie goed Lachen..

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:21

Wacht even af wat de DA zegt, leg hem ook even de mogelijkheid op maagzweren voor, blijkt uit onderzoek veel voor te komen, maar helaas wordt zo'n onderzoek weer een hype en heeft elk paard dat ineens, maar in dit geval zou het kunnen.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:24

Twee dagen terug mankeert hij van alles en is een DA gewenst, maar wordt er nog steeds niet bijgehaald.
En nu blijken al zijn problemen bijna verdwenen
Dat hij hinnikt dat je eraan komt kan betekenen dat hij blij is dat hij weer eens iemand ziet of omdat er iets te eten komt.
Jammer dat dit dier in zijn eentje moet staan op een wei terwijl het een kuddedier is die op zijn minst een maatje nodig heeft.
Denk dat mijn gedachte aan eenzaamheid, verveling en eentonigheid wel eens zou kunnen kloppen.
Genoeg mensen die een kleine shetlander aanbieden ( zelfs gratis ) of anders kun je er een geit bijzetten.
Dat zorgt dat hij weer wat blijer en vrolijker gaat worden, het nekje gaat oprichten en heel misschien zich weer paardje mag en kan voelen.
Het idee al dat je op deze manier jaar in en jaar uit in je uppie moet slijten en er alleen bij mooi weer iemand de moeite neemt om je mee uit te nemen.
Zoiets als je nut bewezen hebben als dekhengst en verder telt die niet meer mee.
Wat ben ik dan trots dat ik een oude dekhengt een maatje heb kunnen bezorgen die richting slacht ging, samen een mooie weide hebben en dagelijks aandacht, knuffels en wandelingen als zij er zin in hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 06:53

castreren is toch altijd een optie?

en dat hij met zijn kin op zijn borst gaat staan zou misschien een soort van verveling kunnen zijn, vergelijk het met luchtzuigen, alleen doet hij net een andere beweging.
doordat hij dat doet worden ze vaak ook mager.
toch eens een arts laten kijken!

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 22:05

juno1 schreef:
Twee dagen terug mankeert hij van alles en is een DA gewenst, maar wordt er nog steeds niet bijgehaald.
En nu blijken al zijn problemen bijna verdwenen
Dat hij hinnikt dat je eraan komt kan betekenen dat hij blij is dat hij weer eens iemand ziet of omdat er iets te eten komt.
Jammer dat dit dier in zijn eentje moet staan op een wei terwijl het een kuddedier is die op zijn minst een maatje nodig heeft.
Denk dat mijn gedachte aan eenzaamheid, verveling en eentonigheid wel eens zou kunnen kloppen.
Genoeg mensen die een kleine shetlander aanbieden ( zelfs gratis ) of anders kun je er een geit bijzetten.
Dat zorgt dat hij weer wat blijer en vrolijker gaat worden, het nekje gaat oprichten en heel misschien zich weer paardje mag en kan voelen.
Het idee al dat je op deze manier jaar in en jaar uit in je uppie moet slijten en er alleen bij mooi weer iemand de moeite neemt om je mee uit te nemen.
Zoiets als je nut bewezen hebben als dekhengst en verder telt die niet meer mee.
Wat ben ik dan trots dat ik een oude dekhengt een maatje heb kunnen bezorgen die richting slacht ging, samen een mooie weide hebben en dagelijks aandacht, knuffels en wandelingen als zij er zin in hebben.

Kijk; een Shetlander kopen zou allemaal heel leuk zijn..Hebben we ook aan gedacht..Maar die houwd ie echt niet heel hoor..Het is echt geen eenzaamheid, hij heeft altijd alleen gestaan..en dekt nu ong. 4 jaar niet meer..
Waarom zou dat ineens nu komen die eenzaamheid?
Ruinen is geen optie, Hij is gewoon flink ziek geweest..En het maakt niet uit of die nu ruin of hengst is..
Hij is trouwens al zo ong. beter, en We kunnen er wel een DA bij halen, maar we hebben gewoon al zovaak(voor niks) een DA laten komen, dat we nog ff wouden wachten..En nu gaat t een stuk beter, dus dan gaan we niet de DA bellen..

xPebblesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:09

Nou sorry hoor, maar dit is niet voor niks een da laten komen!!
En dan altijd nog beter voor niks dan een jkeer te laat!!
Ik vind het ook erg zielig dat hij alleeen staat!

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:39

Dat is nou meestal het grootste probleem of het hete hangijzer > een DA en zijn onkosten.
Afwachten en nog eens afwachten tot het echt niet meer kan en dan hier op Bokt roepen dat het zo zielig is en wat hij allemaal niet mankeerde.
Hengsten staan meestentijds apart, in de kudde kunnen ze niet omdat daar meestal de merries en ruinen staan.
En soms mag hij dan een dekking doen en hoppa terug naar je stukje eenzaamheid.
Zoals ik al zo vaak zeg, een paard is een kuddedier die geen eenzame opsluiting behoord te hebben.
En dan maakt het geen bal uit of hij nou een weiland heeft van 1 of 10 hectare, het gaat om gezelschap van een ander dier.
Die hengst staat al 4 jaar droog en heeft geen behoefte om een ruin te killen, een korte strijd hoort erbij dat gebeurd ieder jaar als alle paarden naar de wei gaan.
En zoals ik al zei, al is het een geit die voor zijn plezier en afleiding moet zorgen.
Als je een dierenliefhebber bent dan zorg je ten alle tijde dat je zorgt voor je dier en dat er onkosten zijn had je moeten bedenken voordat er ooit een dier werd aangeschaft.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:53

juno1 schreef:
Dat is nou meestal het grootste probleem of het hete hangijzer > een DA en zijn onkosten.
Afwachten en nog eens afwachten tot het echt niet meer kan en dan hier op Bokt roepen dat het zo zielig is en wat hij allemaal niet mankeerde.
Hengsten staan meestentijds apart, in de kudde kunnen ze niet omdat daar meestal de merries en ruinen staan.
Zoals ik al zo vaak zeg, een paard is een kuddedier die geen eenzame opsluiting behoord te hebben.
En dan maakt het geen bal uit of hij nou een weiland heeft van 1 of 10 hectare, het gaat om gezelschap van een ander dier.
Die hengst staat al 4 jaar droog en heeft geen behoefte om een ruin te killen, een korte strijd hoort erbij dat gebeurd ieder jaar als alle paarden naar de wei gaan.
En zoals ik al zei, al is het een geit die voor zijn plezier en afleiding moet zorgen.
Als je een dierenliefhebber bent dan zorg je ten alle tijde dat je zorgt voor je dier en dat er onkosten zijn had je moeten bedenken voordat er ooit een dier werd aangeschaft.

AMEN!! Bloos

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 14:21

juno1 schreef:

Ik denk niet dat jij kan oordelen of ie wel of niet een ruin kilt, er heeft een tijdje geleden een ruin bij gestaan, van 1.48..de hengst is 1.25 ong. en de ruin was toen ie van de wei afkwam zwaar kreupel, had een grote wond..

Hij is gewend om alleen te staan, en hij dekt al 4 jaar niet meer..er staan zo veel paarden alleen hoor!!

En dan kunnen jullie trouwens ook wel gaan oordelen van die onkosten..die kunnen we makkelijk betalen!!
Maar het gaat erom dat het minder word, en dat we t ff willen aankijken!..niet dat het geld kost, maar dat hoeft niet onnodig....Hij heeft trouwens nergens meer last van....Maarja..BOKT he, oordeeld al voor ze genoeg weten....
Maar maakt niet uit, ik weet zelf wel beter..en ik weet dat vooral een klein dier als een geit ofzo...flink gewond is na bij die hengst in de wei te hebben gestaan!!..dus nee Lachen..er komt geen ander dier bij..zo is ie t gewnd en ik heb geen zin dat er dadelijk een zwaar gewond beest in de wei staat!!wat voor dier dan ook..hij zal zeker gewond zijn!!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:22

Je kunt natuurlijk zelf wel inschatten of de DA moet komen of niet, maar als je het niet vertrouwd, zou ik hem gewoon bellen, idd beter voor niks dan 1 keer te laat..

Je kunt misschien ook kijken of je zijn stukje land in 2en kan delen, en een shetlandertje erbij kijken.
Dan maak je het draadje wat hoger, zodat die shetlander er eventueel onderdoor kan, als hij het "gevecht" zat is.
Je kunt ze ook gewoon naast elkaar zetten, dan staat hij niet zo alleen, kunnen ze wennen, en daarna proberen met het draadje wat hoger, zodat ze wel uit elkaar kunnen.
Ze staan dan allebei veilig, en kunnen zelf bepalen of ze bij elkaar willen staan of niet.

Succes ermee in ieder geval!

En ik ken het probleem, dat je paardje niet met een andere kan staan, bij ons op stal staat er ook zo 1tje, word je ook niet echt vrolijk staan, die kan alleen met 1 merrie samen en met mijn 2 jarige, mar verder schopt ze ook alles wat in de buurt komt...

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:41

Citaat:
Ik denk niet dat jij kan oordelen of ie wel of niet een ruin kilt, er heeft een tijdje geleden een ruin bij gestaan, van 1.48..de hengst is 1.25 ong. en de ruin was toen ie van de wei afkwam zwaar kreupel, had een grote wond..

Tja je moet iets zeggen om je verhaal sterk te maken, maar lees even terug wat je zelf al schreef " Het is echt geen eenzaamheid, hij heeft altijd alleen gestaan "

Citaat:
Hij is gewend om alleen te staan, en hij dekt al 4 jaar niet meer..er staan zo veel paarden alleen hoor!!

Kan wel zijn, maar is niet zoals het hoort.
En daarbij krijgt jouw paard niet de aandacht en de afleiding die het verdiend, aangezien je er niets mee doet en hij zijn eigen mag vermaken met de grassprietjes.

Citaat:
Maarja..BOKT he, oordeeld al voor ze genoeg weten....

Misschien handig voor de volgende keer als je nogmaals een vraag stelt op een forum > Geef alle informatie of vraag niets en los het lekker zelf op.
Het posten op een forum betekend dat men zijn mening mag en kan geven, kun je niet tegen kritiek of een aanmerking lijkt het mij dat je niet om een reactie moet vragen.

Ter informatie, één van onze paarden is 10 jaar dekhengst geweest en stond altijd bij zijn merries.
Een wilde die niemand in zijn buurt liet komen.
De boer vond het tijd voor een nieuwe hengst wat betekende dat hij afgevoerd kon worden.
Is door ons opgevangen, vertrouwd gemaakt met de mens en heeft en al weer een paar jaar een ruin bij hem staan.
Vrij op het land en open stal genieten ze van hun oude dag.
Op dit moment beginnen zijn hengstenmanieren weer op te spelen, ruikt de merries maar staat ondertussen wel met de grotere ruin elkaars schoft te beknabbelen.
Het kan dus wel en met een beetje nadenken en een oplossing zoals gina2003 aandraagt blijft het een optie om te overwegen.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 11:51

Er staan iig een weitje verder nog een ruin met een klein stukje ertussen..een gangetje zegmaar..
Ik kan wel tegen kritiek Knipoog, maar ik heb het al een aantal keer gezegd..er kan echt geen ander dier bij!!

Hij is iig helemaal beter, krijgt genoeg beweging(wij longeren hem ong,. 4x in de week met zn 2en..in je eentje gaat dat niet..hij komt aanvallend op je af! ), en hij verveeld zich echt niet..
iig als er de volgende keer iets is, bellen we wel de DA...Maar we merkten nu gewoon dat het al steeds beter ging dus wilden we ff afwachten Lachen