Socatyl en rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Socatyl en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 14:29

Dag allen,

2 jaar geleden heb ik succesvol Socatyl zalf (van Novartis) gebruikt voor huidwonden bij mijn paard. Ik woon nu in Duitsland en mij is verteld dat Socatyl niet meer op de Duitse markt is. Wie weet waar ik in Nederland Socatyl zalf kan kopen?

Tevens heeft mijn paard volgens mij nu rotstraal. De straal van de achterste hoeven is zwart aan het worden en ziet er niet goed uit. Op aanraden van een Duitse hoefsmid gebruik ik nu Jodogel, wat volgens mij niet goed werkt. Heeft iemand een goede tip wat wel goed zou kunnen werken?

Dank jullie
Groetjes
Josephine

vikki

Re: Socatyl en rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:33

Probeer het eens bij een Nederlandse koeienveearts... daar kon ik het iig bij krijgen toen ik het nodig had. Overigens heb ik het -heel kort- gebruikt voor natet mok... toen mijn merrie rotstraal had heb ik zelf egyptische zal of / en onverdunde jodium gebruikt.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:33

Socatyl hebben wij laatst nog (ong. anderhalve maand geleden) hier bij de dierenarts gehaald. ( In Nederland dus ) Het is hier volgens mij nog gewoon verkrijgbaar, niets over gehoord dat het uit de handel werd genomen.

Mijn paard had ook rotstraal toen ik hem kreeg. Mijn hoefsmid heeft toen zoveel mogelijk de rotte delen weggesneden. Daarna moest ik zijn hoef dagelijks inspuiten met Hoof and Sool Hardener (van hem gekregen/gekocht). Het was met 2 weekjes verdwenen.

Je kunt ook Egyptische Zalf gebruiken, maar als ze flink rotstraal hebben, helpt dat niet meer. Betadine oplossing in de hoef druppelen of tea tree olie wil ook wel goed helpen! Verder moet je zorgen voor een schone droge stal.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:44

0165-380580

Telefoonnummer van Novartis Animal Health in Nederland. Volgens mij is het hier ook niet (meer) geregistreerd, maar sporadisch nog wel te krijgen bij enkele dierenartsen...

Zij kunnen je eventueel ook aan het nummer in Duitsland helpen...

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:07

voor rotstraal, super product !!
een blauwe oplossing het noemt 'vilate likeur'

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:22

Socatyl was inderdaad een super produkt, maar is helaas ook in Nederland (en belgie) uit de handel.

Je kunt de mazzel hebben dat er nog ergens een dierenarts is die nog wat op de plank heeft liggen, maar opnieuw te bestellen is het niet meer mogelijk.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:01

Voor de rotstraal:
Eerst een week behandelen met betandine oplossing of spray (elke dag). En na een week teren om de dag. Mijn pony heeft regelmatig rotstraal en dit werkt elke keer weer.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:04

Socatyl is via de dierenarts verkrijgbaar...

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:03

EngelAngela schreef:

Lees mijn bovenstaande reactie nog eens, ik werk bij een dierenarts, dus weet waar ik het over heb.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:14

Milkaatjuh schreef:
Voor de rotstraal:
Eerst een week behandelen met betandine oplossing of spray (elke dag). En na een week teren om de dag. Mijn pony heeft regelmatig rotstraal en dit werkt elke keer weer.

Er is mij dus verteld dat je nooit mag teren als je paard/pony rotstraal heeft. Je sluit zo de bacterie (of wat is het) in, en zo kan het steeds verder gaan. Er is mij verteld dat rotstraal niet goed tegen zuurstof kan, dus je moet de hoef juist open en dus schoon houden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:13

je kunt ook CTC spray gebruiken i[v socatyl, dat zit in een spuitbus en kan je bij de DA kopen, werkt super!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:05

Samo schreef:
Milkaatjuh schreef:
Voor de rotstraal:

Er is mij dus verteld dat je nooit mag teren als je paard/pony rotstraal heeft. Je sluit zo de bacterie (of wat is het) in, en zo kan het steeds verder gaan. Er is mij verteld dat rotstraal niet goed tegen zuurstof kan, dus je moet de hoef juist open en dus schoon houden.

Daarom moet je de eerste week betandine doen Lachen
Want dan is de bacterie dood, en trouwens de teer sluit de hoef helemaal af en laat gen zuurstof door... een bacterie kan niet leven zonder zuurstof...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:27

Siggy schreef:
EngelAngela schreef:

Lees mijn bovenstaande reactie nog eens, ik werk bij een dierenarts, dus weet waar ik het over heb.

Ik werk ook bij een dierenarts Lachen

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:34

Socatyl is nog steeds bij de d.a. te koop alleen de samenstelling van het middel is veranderd en nu dus opnieuw op de markt, in Belgie is overigens de oude samenstelling nog te koop.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:36

EngelAngela schreef:
Siggy schreef:

Ik werk ook bij een dierenarts Lachen

Ik ook, en het is inderdaad ook nog steeds verkrijgbaar!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 08:59

Dag allen,

zaterdag heb ik de hoefsmid langs gehad en die heeft de slechte delen van de straal zo goed mogelijk weggesneden. Op basis van al jullie adviezen, heeft hij me aanbevolen elke dag betadine oplossing in de slechte delen van de straal te spuiten en daarna de gehele hoef met walnootolie in te smeren, zodat de hoef niet uitdroog ga dit doorzetten en hoop dat het hierdoor beter wordt. Als mensen nog andere adviezen hebben, hoor ik het graag!

Ik heb Novartis gebeld over Socatyl (bedankt voor de tip!) en het is inderdaad van de markt gehaald, omdat het niet meer goed past in de productportfolio. Een aantal dierenartsen hadden het ook niet meer. Wie weet een goed alternatief? Ik ben op zoek naar een zalf die je bij een oppervlakkige wond op de wond kan smeren en die uitdroogt, als ware met een laagje de wond afdekt, en langer op de huid blijft, zodat er geen vliegen bij de wond kunnen komen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:21

Een vroegere stalgenoot van mij heeft soul van hansaplast (voor mensen dus) erop gespoten. Dit spul desinfecteerde de wond en dekte die ook af. Soort pleister maar dan uit een flesje.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:55

Milkaatjuh schreef:
Samo schreef:

Daarom moet je de eerste week betandine doen Lachen
Want dan is de bacterie dood, en trouwens de teer sluit de hoef helemaal af en laat gen zuurstof door... een bacterie kan niet leven zonder zuurstof...

nee?? je wil vast de bacteriën de kost niet geven die zich daar kip- en kiplekker bij voelen Knipoog . al van 'anaëroben' gehoord?