artritis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

artritis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:22

hoi hoi,
zoals een paar van jullie weten heeft mijn pony van 32 spat,
nu rijd ik niet meer op haar, we wandelen fanatiek.
Nu merk ik de laatste 2 dagen dat ze meer dan normaal haar spat-been op rust zet, het is wat warmer maar niet dikker, het gekke is, is dat dat niet bij haar sprong zit maar net onder de kogel.
Ik heb het gekoelt, en ben een klein blokje om met haar gegaan en daarna weer afgespoten. Het bleef langdurig koud, die plek, maar de ochtend daarna was het weer warm. Ik dacht aan stalbeentjes, alhoewel ze daar nooit last van heeft. Haar andere benen zijn gewoon koud.
Ook dacht ik eraan dat ze daar vorige week last had van een soort schurft, dit is geheel weg, en ze had dat aan drie benen en die voelen dus niet warm aan.
(die schurft behandel ik nogsteeds, voor de zekerheid..)

ik blijf voor de zekerheid koelen, dat kan geen kwaad, maar weet niet zo goed wat ik met haar aan (sowieso al) lichte arbeid kan doen..
trouwens, ze loopt niet onregelmatig, en haar spatbeen, waar dus ook de warme plek zit, komt gewoon goed mee.

is het misschien in verband te brengen met haar spat? is het iets totaal anders? heeft het te maken met de schurft? of wat anders?

muiszje

Re: artritis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 12:25

niemand?

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:52

Oh wat moeilijk toch dat ze niet kunnen praten.
Jij kent je paardje het beste dus gewoon doen wat je hart je ingeeft !
Ik denk dat ie een wandeling vast wel leuk vind (leuker dan de hele dag op stal staan natuurlijk).

Succes en ik hoop dat het snel weer beter gaat.
Sorry geen adviezen je hebt er eigelijk niks aan maar ja..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 09:17

de hoefsmid is geweest, en die is nogal van het *zweverige*..
hij ging dus voor mij kijken wat er fout zat.
die hoefsmid is echt bijzonder zeg.. hij vroeg of pepper een tijd terug een paar keer is omgeslagen tijdens het stijgeren.. en jahoor, toen ze nog niet van mij was is ze 3 keer omgeslagen met iemand.
hij vertelde dat haar bekken daardoor wat scheef zit, en dat haar spat dat nog iets verergerd. Ook zit er een verkleving in haar heup, aan het been waar de spat zit. Dit moet ik los gaan werken, masseren en alles, zodat de *signaaltjes* over het hele been weer doorgegeven worden,, en haar been weer goed doorbloed raakt en dus minder pijn doet.
Ook moet ik wilgentakken permanent gaan bijvoeren, om de pijn te stillen.
en ik moet wat vaker aan haar staart trekken voor haar rugwerveltjes..
ook vond hij (zonder het ooit gezien te hebben) dat pepper te veel speelt met het grote paard (hoe kon hij zien dat pepper en het grote paard, pompidou, vriendjes zijn?!) hierdoor raakt ze snel overbelast, en gezien pepper doorgaat totdat ze er dood bij neervalt moet ik haar wat afremmen tijdens het spelen.
bijzondere man, die hoefsmid, nu kijken of alles werkt.
grtz, muis.