lelijke vacht...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

lelijke vacht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 11:16

hoi,
sinds een tijdje vind ik mijn paarden er vrij slecht uitzien.
hun vacht glanst niet meer, staat alle kanten op, zijn moeilijk mooi op te poetsen.

oorzaak? ik denk het verharen, en stress door een nieuw paard.

wat kan ik er aan doen? zit zelf te denken aan lijnzaadolie en event. een vitaminespuit, en binnenkort eens lekker wassen.

Hoe staan jullie paardjes erbij, en hebben jullie tips voor mij?

ellepel

Re: lelijke vacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:42

viel me gisteren eigenlijk op dat de mijne er ook niet zo denderend uitziet,en hij krijgt al lijnzaad.
denk dat het met het verharen te maken heeft, strakkies komt er een nieuw kort vachtje op en glimt hij ook weer meer.

helemaal nu de temperatuur wat hoger is, en hij sneller zweet is zijn vacht best raar, t zweet droogt niet mooi op en krijg je zo een hele rommelige vacht..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:01

Een vitamine stoot zou net dat beetje kunne zijn wat hij nodig heeft. De vacht is best belangrijk, daar kun je goed aan zien hoe een paard in zijn vel zit (letterlijk en figuurlijk Tong uitsteken ).
Heeft je paard ook andere sypmtomen die zouden kunnen duiden op een ziekte ofzo? slecht eten etc...
Denk er eens goed overna, en anders misschien ff een telefoontje naar de da!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 12:47

EngelAngela schreef:
Heeft je paard ook andere sypmtomen die zouden kunnen duiden op een ziekte ofzo? slecht eten etc...

zoals ik zei hebben de paarden een stressvolle week gehad wat ws. de oorzaak is, het is echt niet nodig daarvoor de dierenarts erbij te halen!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:25

sorry niet goed gelezen...

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:54

Ik gebruik zonnebloemolie zodat zijn huid niet zo droog word en hij gaat hierdoor ook glanzen. Vingers aflikken

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:00

Even aankijken, stress kan goed de oorzaak zijn en het geven van lijnzaadolie (bijvoorbeeld door slobber met zemelen) kan ik geen geval kwaad en helpt de huid en vacht er weer goed uit zien.

Wassen zou ik pas doen als het echt wat warmer is omdat je een beetje de natuurlijke vetlaag die voor isloatie dient wegwast. Vitaminen kan je ook altijd proberen kan ook geen kwaad.
vaak is een doffe vacht een teken van stress of verminderde stofwissling..
En dan komt een verminderde stofwisseling weer vaak door stress. Lijk me niets ernstigs, de ideën die je zelf hebt zijn dezelfde die ik kan aanraden, ik zou het gewoon proberen en even in de gaten houden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:28

Citaat:

Wat is 'een tijdje' ? ... langdurige stress kan een oorzaak zijn maar lijkt niet echt waarschijnlijk. Wormbesmetting kan een oorzaak zijn, Niet optimale voeding..?

Marianne

ilonajoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:15

missnynke schreef:
hoi,
hun vacht glanst niet meer, staat alle kanten op, zijn moeilijk mooi op te poetsen.

oorzaak? ik denk het verharen, en stress door een nieuw paard.

wat kan ik er aan doen? zit zelf te denken aan lijnzaadolie en event. een vitaminespuit, en binnenkort eens lekker wassen.

Hoe staan jullie paardjes erbij, en hebben jullie tips voor mij?

Hoi,

Je hoeft echt geen lijnzaadolie te kopen ,deze is loeiduur, je kan net zo goed slaolie kopen. Deze is stukken goedkoper, maar wel wat vetmakend.

Het nadeel van lijnzaad is dat er een laag in de maag wordt gevormd, waardoor eten moeilijker verteerbaar wordt.

Verder kun je inderdaad eens een vitaminespuit proberen, dat kan nooit geen kwaad.

groetjes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 23:07

Citaat:
Je hoeft echt geen lijnzaadolie te kopen ,deze is loeiduur, je kan net zo goed slaolie kopen. Deze is stukken goedkoper, maar wel wat vetmakend.

Nou.. sla-olie... dat zou ik nou maar niet doen! Als het goedkoper moet zijn, dan maar mais- of zonnebloemolie.

Citaat:
Het nadeel van lijnzaad is dat er een laag in de maag wordt gevormd, waardoor eten moeilijker verteerbaar wordt

In principe zou iedere oliesoort een laagje kunnen vormen, en dat is echt geen nadeel. Dat voedsel daardoor niet goed meer zou verteren is kul..

Marianne

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:55

Je kunt ook lijnzaad koken ... stuk goedkoper, maar wel wat geklieder op je fornuis (hihi).

Overigens heb ik een shet, super aan het verharen nu en ook nog eens enorm lang haar en veel zweet nu erop/erin met dit weer.

Maar ondanks alles blinkt ze nog steeds; dus doffe vacht ivm verharen lijkt me niet helemaal opgaan.

Groeten
Ingrid

angeliq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:55

mijn paard had ook een hele rare vacht structuur gekregen door het verharen daarbij had ze een beetje schimmel plekje op de benen! de dieren arts heeft haar een vitamine spuit gegeven en ik geef haar nu lijnzaad brokjes bij het voer ik zie met de dag verbetering optreden!! Haha! (en ik was de plekjes schimmel natuurlijk met imaverol maar dat heb jij niet nodig Clown )

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:50

Mijn paard glom altijd. Of hij nu verhaarde of niet.
Nu zit hij even niet lekker in zijn vel en je ziet het meteen.....doffe ellende

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:20

Mijn paarden gaan juist glimmen nu de wintervacht er af gaat.
Ze zien er na elke poets beurt mooier uit.

Ze zijn trouwens al bijna uit hun wintervacht alleen bij de buikjes zit nog wat.