Dampigheid en dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zal ik mijn dampige pony laten dekken of niet?

Ja
1 (50%)
Nee
1 (50%)

Totaal aantal stemmen: 2

Mariekje

Dampigheid en dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 10:03

Geachte lezers,

We wilden onze New-Forest pony dit jaar laten dekken, maar ze is dampig en laatst hoorde ik een afgrijselijk verhaal van iemand van wie haar dampige pony tijdens de bevalling overleed. Het lijkt me dus uitermate verstandig haar niet te laten dekken vanwege dit verhaal. Aan de andere kant zou ik graag een veulen van haar willen, dus ik vroeg me af of hier iemand is die ervaring heeft met een positieve afloop van een bevalling van een dampige pony. (Al heb ik mijn keus eigenlijk al gemaakt, omdat ik niet het risico wil lopen mijn pony te verliezen, daarvoor is ze me te dierbaar.) Bij voorbaat dank. Lachen

Groetjes,
Marieke

Ps: over de mate van dampigheid; zolang ze buiten staat, gaat het goed met haar, maar op stal wordt ze meestal slechter (logisch). Dan gaat ze knijpen.

Ibbel

Re: Dampigheid en dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:43

Een dampige pony die tijdens de bevalling overlijdt, hoeft niet overleden te zijn aan haar dampigheid. Er zijn veel meer direct gerelateerde risico's waar een paard aan kan overlijden.

Ik heb al heel wat bevallingen meegemaakt, maar geen enkel paard raakt buiten adem van een bevalling, of gaat daar zwaar bij hijgen. Zo'n bevalling verloopt erg snel, de uitdrijving duurt een kwartiertje, 20 minuten, en de persweeen komen ook niet om de haverklap. Een paard heeft alle tijd om rustig mee te persen, en tussendoor rustig adem te halen. Tenzij de longfunctie (en meer nog, de algemene conditie) van jouw paard echt heel erg beroerd is, is een bevalling qua aanslag op de ademhaling niet zwaarder dan een stukje draven.

LindaT

Re: Dampigheid en dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:13

Ik ben blij dat je al de juiste keuze hebt gemaakt.
Uit het feit dat je pony dampig is, blijkt dat ze al een ernstige longaandoening heeft. Je moet de extra belasting die uit een drachtigheid voortkomt niet onderschatten.
Ten eerste zorgt alleen al de grootte van de baarmoeder met veulen voor problemen. Deze neemt veel ruimte in in de buikholte, waardoor er minder plaats over blijft voor de longen. Deze worden dan naar voren gedrukt, waardoor je pony nog minder goed adem zal kunnen halen.
En hoewel de bevalling zelf meestal snel gaat en er vaak rustig uitziet, is dit toch hard werken voor de merrie. Merries persen erg hard, en je zal altijd zien dat ze sneller gaan ademen en ook de hartslag gaat omhoog door de inspanning die ze verrichten.
Ik begrijp dat je graag een veulentje van je merrie zou willen hebben, maar het risico voor je merrie is te groot.