Ik denk dat mijn 4 jarige ruin schiefel heeft aan allebei de voorbenen. Dit is echt geen fraai gezicht, ik vraag mij ook echt af hoe hij hier aan komt en wat er tegen te doen. Hij is er nog nooit kreupel of onregelmatig op geworden. Er zitten gewoon twee harden (bot) Bulten net onder de knie aan zijn pijpbeen aan de binnenkant. Wat is de beste remedie?? Wie heeft dit nog meer meegemaakt??
Mijn paard heeft zich er net 1tje 2weken terug aangetrapt.
Vaak inderdaad aan de binnenkant van de voorbenen.
Ze zeiden dat paarden vaak niet kreupel erop lopen (mijne deed het ontlast, dus ging voor zekerheid foto schieten) en je gewoon door kan rijden. Wel in de gaten houden of het dikker/groter wordt.
Ik moest nu voor zekerheid 2weken stappen en koelen en mag nu morgen weer opbouwen, vandaag kon ik niet zien dat ze kreupel was. Het zal wel een schoonheidsfoutje blijven.
Maar zeggen of het erg is, is niet te doen zonder het te zien of het te laten zien aan een DA.
mijn appaloosa merrie heeft een schieffel op haar rechter voorbeen aan de buitenkant. waarschijnlijk ooit een trap gehad. en bij mij heeft ze haar linker binnenbeen aangetikt en nu heeft ze een bult aan de binnenkant.
dus op beide benen een schieffel,maar nooit een stap kteupel geweest.
op zich is een schieffel niet erg het is een botwoekering,doordat het beenvlies beschadigd is. anders is het als de schieffel dichtbij de pezen ligt,en de pees in de weg zit. maar dan kan je het altijd nog weg laten halen.
Mijn paard heeft op beide achterbenen een grote schiefel. Hij heeft er nooit kreupel op gelopen.
Van de Dierenarts moet ik hem met bescherming om rijden en in de weide doen. Zodat hij de schiefel niet opnieuw kan aantikken en deze weer groter kan worden (en dan in de buurt van de pezen komt).
Maar ik wilde de DA van de week nog bellen, want mijn paard loopt nu met 3-in-1 beschermers op de wei, maar als het zomer wordt (nu ook al af en toe) dan zijn die beschermers echt warm. En dat lijkt mij dan weer niet goed voor de pezen, wel? Dus het is denk ik het een of het ander.. maar daar ga ik van de week de DA even over bellen.
Opzich zijn schiefels niet zo'n ramp, een schoonheidsfoutje, zolang ze maar niet in de buurt van de pezen zitten of komen..
Hij trapt er niets af. Door het stoten/trappen krijg je als reactie dat het dik wordt. Bij jonge paarden wil het nog wel eens vanzelf wegtrekken, maar dit kan echt lang duren. Zo had ik het een keer bij een 3 jarige: er zat een half ei op. Ruim 1 jr later zag je er niets meer van en was het weer mooi glad.
zolang er geen pezen overheen lopen krijgen ze er ook geen last van! dan is het gewoon een schoonheids foutje! mijn paard heefd het al 10 jaar en heefd er totaal geen last van hoor. als ze het net hebben dan kan je proberen om het te masseren met calendulan zalf maar meestal gaat het niet weg! alleen inderdaad bij wat jongere paarden wil het nog wel eens wegtrekken. ik heb zelf altijd zoiets van 'als ze er geen last van hebben lekker laten zitten'.
Maar bij jullie (eigenaren van paarden met schiefels) heeft de dierenarts niet geadviseerd om je paard met bescherming om te rijden en in de wei te zetten?
Ik heb er nog geen veearts bij gehad, deze laat ik volgende keer wel even kijken. Ook ik rijd bijna atijd met beschermers, alleen naar buiten gaat hij zonder beschermers. Ik denk ook niet dat dat goed is voor de rest van het paardenbeen. Ik zal de benen goed in de gaten houden, maar meer kan ik niet mee doen. Jammer dat het zo spontaan opkomt en een foutje blijft.
Precies aan de binnenkant net onder de knie. Van de voorkant afgezien is het een lelijk gezicht maar zolang hij er geen last van heeft laat ik ze lekker zitten.
De eerste heeft hij opgelopen met onwijs gek doen in de buitenbak. (vierkant in de bandages + springschoenen)
De 2e heeft hij opgelopen bij steigeren en slaan in de box. Hij mocht zijn buurman niet en na 1 dag hebben we hem verhuisd maar toen was het al gebeurt.
het paard wat ik op de manege rijdt heeft een schiefel aan haar rechter voorbeen, ze heeft hier even last van gehad. Ze heeft hem gekregen toen ze netelroos had en daardoor heel erg in haar stal aan het draaien was, omdat ze netelroos had stond ze al stil en heeft toen echt een week op stal gestaan en zijn daarna weer rustig begonnen met stappen, ze loopt er nu soms onreglematig op maar meestal heeft ze dan te veel energie, nu ze vaker los gaat heeft ze daar ook geen last van. Da doet er ook niets aan zolang bult niet groter wordt
Schieffels kunnen alleen kwaad als ze op de pezen gaan drukken. Dan wordt aangeraden om ze weg te laten halen. Dat is de ervaring van een vriend van mij met zijn paard. Irene
Mijn paardje heeft ook twee schiefels. Dit heeft ze opgelopen toen ze bij een opfokstal stond, ze is klem komen zitten met haar benen tussen het hekwerk. Er is mij aangeraden om inderdaad bescherming om te doen. In de wei heb ik geen bescherming om, dit omdat dit dan veel te lang om moet.
Mijn paardje heeft nooit kreupel gelopen door haar schiefels, ook op de foto zie je dat ze op een gunstige plaats zitten.
Eigenlijk is de oorzaak een flinke trap of een geirriteerd botvlies door de groei bij het jonge paard. In het begin zijn ze nog zacht. Dan kan je proberen om ze weg te krijgen met koelen of met cole's liniment. Bij die van mij (zit er nu een maand of 5) smeer ik er de ene dag traumeelgel op en de andere dan calendulazalf. Als het eenmaal hard wordt heeft zich er bot gevormd en dat krijg je nooit meer weg. Mij die van mij is de bult nog steeds zacht en ik heb dan ook goede hoop dat het met een maand of wat weg is. Hij is nooit kreupel op geweest, maar het is geen fraai gezicht. Het duurt gewoon onwijs lang voordat een bloeduitstorting die tussen het bot en het botvlies zit is verdwenen. En dan kan het dus zijn dat het weefsel gaat verharden.
Laat van schieffels altijd foto's maken, wat je aan de buitenkant ziet is geen ramp maar als ze aan de binnenkant doorgroeien drukken ze maar zo op een pees. Mijn paard kreeg het als 6 jarige, foto's laten maken en aan de binnenkant was een rafelige rand te zien, een teken dat de schieffel nog groeit, op advies van de d.a. 3 maanden stil gezet alleen aan de hand gestapt, toen opnieuw foto's gemaakt en alles was mooi glad, hij heeft er nooit meer last van gehad.
Onze pony heeft ook schiefel aan beide voorbenen, toen hij een tijd geleden een peesblessure had moesten we stappen en we smeerde zijn benen in met klei en zijn schiefel is kleiner geworden of het nu door het stappen of door de klei is gekomen weet ik niet maar ze zijn wel kleiner geworden en blijven ook zo hij heeft er overigens geen last van. Wij doen onze pony ook altijd bescherming om.
Mijn veulen had enkele maanden geleden ook een schiefel opgelopen. Ik baalde er flink van, maar ze liep er niet slecht op en had er dus ook geen last van. Ik moet wel zeggen dat hij bijna niet meer zichtbaar is nu, terwijl het toch wel een flinke bult was. Komt waarschijnlijk doordat ze aan het groeien is dan. Het wordt inderdaad gezien als een schoonheidsfoutje, dus zou me er niet teveel zorgen over maken.
Ik heb Doblene (ofzo) gel gehad en dit heeft ervoor gezorgt dat het nu bij Savannah niet meer te zien/voelen is!!!
Maar dit werkt alleen als het pas gebeurt is..... Even aan DA vragen, het is een soort koelingsgel, moet je 1xp/d met handschoenen opbrengen. Het zit in een spuitbus!!
Misschien wel fijn als het minder en iniedergeval hierdoor niet groter wordt!
Ik smeerde het voornamelijk om het niet groter te laten worden.