Grote wond (foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YentlKG

Grote wond (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 10:50

Hallo bokkers!
Ik had bij verslag van de dag al laatst gezet over dat mijn pony opeens onder zijn kaak een ONTZETTEND grote wond had. DA er die avond nog bij geweest etc. kon geen snede zijn want dan moest het zo'n winkelhaak zijn, maar het was een gat en daar kwam gewoon vanalles eruit. ik had ze 2 dagen gelede niet gevoerd maar andere wel, dus kon het ook niet weten maar de wond was waarschijnlijk al oud. het meurde (Was ontstoken).
moet nu elke dag met water en soda de wond reinigen en heb een spray mee gekregen die ik er op moet spuiten van de DA.
k hep ook een foto van de wond (het is heel duidelijk komt door flits!!!)
ben best blij want ziet er een stuk beter uit maar de korst gaat er steeds af (wat ook hier was gebeurd!)

Afbeelding

wat vinden jullie ervan?

mvgr yentl!

kruumie

Re: Grote wond (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:02

vies
veel beterschap voor je paardje

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:21

Jeetje, en geen idee hoe het gebeurt is? Of ze zich ergens aan open gehaald heeft, stond ze buiten ?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:16

Ziet er vies uit, ik zou er zelf wat ctc spray op spuiten. (of is dat de spray die je heb gekregen? )
En dat halster zou ik ook afhalen, als dat er op gaat schuren is het ook niet prettig.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:49

CTC????????
Lijkt me niet zo'n best idee! CTC(of OTC) is goed voor op n rotstraal ofzo, maar een open wond zou ik er niet mee behandelen.
Ik zou kiezen voor Acederm, DAAR ZIT NAMELIJK OOK ANTIBIOTICA IN!
Of eventueel Betadine.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:36

Bah ziet er niet zo mooi uit.

Ik zou er verder niet veel aan doen en je gewoon aan het advies van de DA houden.

Misschien gaat de korst er wel af doordat ze uit een bak eet(schuren).
Voer gewoon op de grond leggen zou dan beter kunnen zijn.

Ik ga er in iedergeval vanuit dat je het halster wel af hebt.

Als het niet beter wordt met een paar dagen zou ik gewoon de da weer even om raad vragen. Misschien zit er wel een splinter in oid die er maar niet uit wil komen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:49

ai dat ziet er niet zo mooi uit, nouja beterschap!

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 14:38

*Halster zat om omdat we hem toen even aan het borstelen waren Vork
Halster is anders altijd af, we hebben het halster ook extreem hoog zitten en bij de neus op het grootste gaatje, zodat het niks raakt bij de wond
*Het is een HIJ Knipoog
* we weten niet hoe het gekomen is, waarschijnlijk is het zo'n monaloom ofzo wat schimmels welleens kunen krijgen , dat zijn dacht ik een soort opzwellingen, en bij mijn pony is het 'helemaal ontploft' om ma zo te zeggen!
*ik heb nu de spray (van da gekrege):
Aluspray (is zilver)
indicaties:
adstringens ter bevordering van de heling van wonden, zoals bij rotkreupel ecthyma, na chirurgische ingrepen en trauma.

(stond erbij!)

Bedankt van de reacties Ach gut

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:50

Ik heb al meerdere paarden gehad met wonden en ik vind het er juist schoon uitzien!

Hoevaak maak je het schoon (2x per dag neem ik aan, 's ochtends en 's avonds!) en met wat (biotex groen?!).
Deze 2 dingen zijn erg belangrijk. Alusspray moet je even goed op letten, want dat zorgt er ook voor dat de huid wat vochtig blijft, maar het moet juist een goed drogen.
Groene Biotex is wel hard, maar daardoor goed schoon en zorgt door het bijten voor een flinke doorbloeding en dus snelle genezing en minder kans op ontstekingen. Na het wassen dus ook afdoen met een SCHONE handdoek, dus niet 2x gebruiken, maar elke keer een schone handdoek!!
Ook dus mest uit stal houden en evt. vaker uitmesten/opstrooien! Vooral in JOUW situatie, want hij staat constant met zijn neus in het (vieze) strooi.

Mijn ervaring?
Afbeelding
Afbeelding
Het wit zijn de pezen waarmee ze haar staart beweegt. De DA's wilde haar staart amputeren en ik was het er niet mee eens. De pezen leken dood te gaan (werken bruin), maar door deze argressieve middelen en elke dag stal schoonmaken kwam het weer tot leven.

Nu:
Afbeelding
En ze kan hem weer volledig bewegen!!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:43

Ai jeetje wat ziet dat er vies uit zeg!!
De staart ziet er weer supers uit!

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:34

Mijn pony had op die plek van de Droes open wonden en dit lijkt er op. Irene

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 19:39

Quiosavan (fzo)@ ik maak (info van DA) de wond 1 x per dag schoon met water en soda. daarna moet ik met silversspray erover heen gaan.
bah wat zagen die plaatjes ervies uit.
kan je misschien iets meer vertellen over de dingen die jij gebruikte bij de wond??

mvgr yentl

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:52

QuijoSavan schreef:
Ik heb al meerdere paarden gehad met wonden en ik vind het er juist schoon uitzien!

Hoevaak maak je het schoon (2x per dag neem ik aan, 's ochtends en 's avonds!) en met wat (biotex groen?!).
Deze 2 dingen zijn erg belangrijk. Alusspray moet je even goed op letten, want dat zorgt er ook voor dat de huid wat vochtig blijft, maar het moet juist een goed drogen.
Groene Biotex is wel hard, maar daardoor goed schoon en zorgt door het bijten voor een flinke doorbloeding en dus snelle genezing en minder kans op ontstekingen. Na het wassen dus ook afdoen met een SCHONE handdoek, dus niet 2x gebruiken, maar elke keer een schone handdoek!!
Ook dus mest uit stal houden en evt. vaker uitmesten/opstrooien! Vooral in JOUW situatie, want hij staat constant met zijn neus in het (vieze) strooi.

Mijn ervaring?
Afbeelding
Afbeelding
Het wit zijn de pezen waarmee ze haar staart beweegt. De DA's wilde haar staart amputeren en ik was het er niet mee eens. De pezen leken dood te gaan (werken bruin), maar door deze argressieve middelen en elke dag stal schoonmaken kwam het weer tot leven.

Nu:
Afbeelding
En ze kan hem weer volledig bewegen!!

Ik heb deze foto's eerder gezien maar ik weet niet meer waar.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:53

silverxxhein schreef:
Quiosavan (fzo)@ ik maak (info van DA) de wond 1 x per dag schoon met water en soda. daarna moet ik met silversspray erover heen gaan.
bah wat zagen die plaatjes ervies uit.
kan je misschien iets meer vertellen over de dingen die jij gebruikte bij de wond??

mvgr yentl

Die staan al in mijn eerste berichtje. Lachen
Soda is niet echt sterk ontsmettend. En omdat een staart niet hele tijd door het strooi heen gaat (zoals zijn neus en die wond) zou ik nu vooral eerder Groene Biotex gebruiken. Vooral eerste week ofzo.

@ DunDijk:
Klopt, ik probeer iedereen er maar te helpen....

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:02

getsie wat zielig zeg voor die pony met die staartwond.... bleuh... hoe is dat gebeurt dan ? maar ze heeft er nu wel een grappig zebrastaartje aan over gehouden, dat zie je niet zo vaak !! Haha!

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:23

Mijn ervaring is, biotex gebruiken dat is inderdaad net wat harder an soda, maar daardoor wordt het ook schoner. En er dan aluspray op, tot nu toe heeft aluspray bij mij alleen maar als een soort tweede huid gewerkt en droogde het juist mooi in.
Spray's als acederm zorgen er juist voor dat het niet indroogt.

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:34

doet mij denken aan opengebroken droes???
Maar de DA is erbij geweest, dus dat zal t wel niet zijn...

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 07:37

Ik dacht ook aan droes.

Het ziet er verder wel mooi schoon uit.

Ik gebruik vaak calendula zalf, dit helpt erg goed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:19

Ik snap niet dat wanneer er een paard onder DA behandeling staat er nog eens allerlei middelen aan te pas moeten komen voor behandeling.

De wond ziet er lelijk maar wel schoon uit.
Bij en schone wond zou ik echt niet veel doen en zeker niet bij dit soort grote wonden.
Bij twijfel gewoon de DA even bellen..telefonisch consult kost niks.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:19

Goeiendag zeg, ik ben wel even onpasselijk nu van die staartwond. En dat 2 keer per dag uitwassen, maar goed, het staat er nu wel supergroot en duidelijk op en dat op een nuchtere onverwachte maag..
Alleen die foto over hoe het nu is, is helaas niet zo heel erg duidelijk, wat goed dat je doorgezet hebt en ze nu haar staartje nog heeft zeg.

Daar valt de wond aan de kaak bijna bij in het niet en die vond ik eerst ook al best groot..

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:22

Ik dacht ook direct aan open gebroken droes (heb er wel ervaring mee helaas) Verdrietig

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:47

Diegene die beweerde dat er in Acederm antibiotica zit moet het etiket beter lezen. Even voor de duidelijkheid: alles wat je in de ruitersportzaak of andere winkels kan halen bevat GEEN antibiotica (behalve in Belgie wellicht), in Nederland mag alles wat antibiotica bevat alleen via de dierenarts (of huisarts/apotheek natuurlijk) worden verkocht.
In Acederm zit een derivaat wat op bestanddelen in urine lijkt, een vervanger dus voor de boerenwijsheid van 's ochtends over het onstoken wondje heen plassen (genezende werking van ochtendurine). Wat van die wijsheid waar is weet ik niet.
Eet smakelijk!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:53

SvenErik schreef:
CTC????????
Lijkt me niet zo'n best idee! CTC(of OTC) is goed voor op n rotstraal ofzo, maar een open wond zou ik er niet mee behandelen.
Ik zou kiezen voor Acederm, DAAR ZIT NAMELIJK OOK ANTIBIOTICA IN!
Of eventueel Betadine.

CTC zit juist antibiotica in en kun je alleen op da recept krijgen (krijgen wij dus altijd bij wonden..)

beaudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:14

hallo

ik wilde even reageren op je berichtje .
want ik heb dit ook gehad met mijn poy aleen was ik er bij toen dit gebeurden.

mijn pony kreeg een klap met een achterbeen van een ander paard achter zijn kin en is helemael weer genezen ik zou als jou was wel evn met hoofstel en halster uitkijken dat je het niet open stoot of rijdt

groetje en suces

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:33

Ga naar een drogist en koop resqeu creme van Bach je zal zien met een paar dagen gaat het stukken beter.
silverxxhein schreef:
Hallo bokkers!
Ik had bij verslag van de dag al laatst gezet over dat mijn pony opeens onder zijn kaak een ONTZETTEND grote wond had. DA er die avond nog bij geweest etc. kon geen snede zijn want dan moest het zo'n winkelhaak zijn, maar het was een gat en daar kwam gewoon vanalles eruit. ik had ze 2 dagen gelede niet gevoerd maar andere wel, dus kon het ook niet weten maar de wond was waarschijnlijk al oud. het meurde (Was ontstoken).
moet nu elke dag met water en soda de wond reinigen en heb een spray mee gekregen die ik er op moet spuiten van de DA.
k hep ook een foto van de wond (het is heel duidelijk komt door flits!!!)
ben best blij want ziet er een stuk beter uit maar de korst gaat er steeds af (wat ook hier was gebeurd!)

Afbeelding

wat vinden jullie ervan?

mvgr yentl!