schurftmijt of luis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laureas

schurftmijt of luis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 20:07

Mijn shetlandmerrie van 2 jaar heeft veel last van jeuk, vandaag begon ze zelfs overal tegen aan te schuren en heeft ze overal kale plekken gekregen. In die kale plekken heeft ze wondjes. Ik heb haar dan helemaal onderzocht en vond veel schilfertjes in haar manen, en zelfs kleine miniscule witte parasieten! Ik dacht onmiddellijk aan luis, maar na een zoektocht op het internet blijkt dat paardenluizen zwarte diertjes zijn. Is het dan een soort schurftmijt? Wat kan ik doen om haar te helpen? Morgen ga ik alvast mijn dierenarts contacteren maar ik zou graag al willen weten of het nu luis of een mijt zou zijn.

Morrie

Re: schurftmijt of luis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:23

bij mij op stal hebben ze al 2 shetten geschoren dit weekend en je wilt niet weten hoe ze eruit zien: allemaal wonden en niet van het scheerapparaat, maar van het ongedierte!

Ze zijn na het scheren gewassen met een middeltje van de DA en staan nu onder dekentjes te rillen.

We hebben nog 2 van die wolbalen staan, die moeten nog.....

Ze hadden echt alles wat je aan ongedierte kon verzinnen en verwaarloosd zijn ze echt niet!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 09:23

Dat is wel degelijk luis hoor, kunnen licht en donker zijn.
Mijten kun je niet zien, die zitten onderhuids.

duppie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:55

Mijten kun je idd niet zien, die zitten onderhuids..je ziet wel de korsten ervan..

Maar ik denk in jouw geval aan luizen.

Elk dier met een dikke wintervacht heeft snel kans op beestjes

Ben net een paar maandeen bezig geweest mijn friesje mijtvrij te maken

gr kimberley

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 17:59

Idd, de diagnose was luis! Mijn dierenarts heeft me een product gegeven om haar mee te wassen. Dat is dan ook maandag onmiddellijk gebeurd. Ook de andere paardjes heb ik preventief behandeld, er was bij hen niks te zien maar toch,...

Na 10 à 14 dagen ga ik haar nog eens wassen en hopelijk is het daarmee opgelost.