informatie gezocht over HKO op een achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

informatie gezocht over HKO op een achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 19:00

Helaas is dit weekeinde bij mijn merrie hoefkatrolontsteking geconstateerd op het rechterachterbeen. Ik vind op internet en hier op bokt zat informatie over HKO maar voornamelijk aan het voorbeen. HKO op het achterbeen komt maar weinig voor.

Ik zou dus graag willen weten of iemand ervaring heft met Hoefkatrolontsteking aan een achterbeen en hoe de behandeling (en de resultaten daarvan) zijn gegaan. Trainingsmethoden, medicatie en eventueel speciaal beslag zo ongeveer alles dus..

Ik reken niet op al te veel reacties maar alle beetjes helpen.

Kajanus

Re: informatie gezocht over HKO op een achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:38

nee daar heb ik nog nooit van gehoord .... aan het achterbeen vreemd Cool ik neem aan dat je een goede dierenarts hebt..
ben benieuwd naar andere reacties
succes ermee

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 07:35

Ik heb veel vertrouwen in mijn arts, ik ben wel aan het rondvragen of er artsen zijn die hier meer ervaring mee hebben.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:32

Hey Riant in mijn onderschrift links kun je dus informatie over HKO en trainingsmethodes lezen, stuur deze mensen anders een mailtje, dan kunnen ze je vragen beantwoorden. Knipoog

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:38

Hi, hoefkatrolontsteking aan de achterbenen komt volgens mij niet vaak voor, of in ieder geval ik heb er nog nooit van gehoord. Wat voor soort onderzoek is er gedaan bij je paardje. Weten ze zeker dat het paard niet goed loopt in dat gebied. Een slechte foto hoeft namelijk niet te zeggen dat het paard hier last van heeft. Het kan ook zo zijn dat het paard HKO geconstateerd was, op de röntgen dan he, als je vier jaar geleden een foto had laten maken. En het hoeft dus niet zeker uit dit gebied te komen. Dus het kan ook zo zijn dat de DA'en een rontgen maken van het been en dat ze de HKO bij toeval ontdekt hebben en meteen denken dat het hier vandaan komt.
Als het wel zeker daardoor komt, dan heb ik één antwoord voor je: http://www.hoefkatrol.com.
Ik ken heel veel paarden die door Antoine weer super lopen, simpelweg door je paard op een andere manier te trainen.

Groetjes Sanne

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:04

Ja maar die manier van trainen komt er weel op neer dat het paard meer gewicht op de achterhand gaat dragen en z'n voorhand/benen ontlast..dat lijkt me niet zo handig als het achter zit.Ik denk dat als je paard er ook echt last van heeft,dat je hem af kan schrijven als rijpaard.

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:14

Elisa2 schreef:
Ja maar die manier van trainen komt er weel op neer dat het paard meer gewicht op de achterhand gaat dragen en z'n voorhand/benen ontlast..dat lijkt me niet zo handig als het achter zit.Ik denk dat als je paard er ook echt last van heeft,dat je hem af kan schrijven als rijpaard.

Ik dacht altijd dat het er bij manier van trainen op neer komt, dat het paard zijn gewicht verdeeld over vier benen, i.p.v. zijn gewicht scheef verdelen?
Ik zou niet zomaar je paard af laten schrijven, zoek eerst eens goed uit of het echt vanuit het HK komt, zo ja, mail Antoine dan bijvoorbeeld eens. Ennum, hij geeft een niet goed, geld terug garantie, dus het is wel het proberen waard en hij geeft ook altijd eerlijk antwoord van te voren of hij denkt dat hij je kan helpen. Niet dat ie een paard koste wat het kost goed wil laten lopen.
Groetjes Sanne

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 14:42

Nou er is weinig mis met de foto die is gemaakt denk ik. Er is overduidelijk spurvorming op het straalbeen te zien. Daarnaast is er een thermoscan van het hele lijf gemaakt waar ook goed op te zien was dat LV en RA erg rood (= warm) op de scan waren..

Daarnaast hebben we ook nog d.m.v anesthese (uitverdoven) dit been getest om inderdaad te kijken of ze daarna beter ging lopen..
Er zit duidelijk een ontsteking in het rechterachterbeen, die geen Hoefzweer is dit is dus HKO. Ze wil met rijden ook niet RA onder de massa plaatsen.

De methode van AdB zou als je het op mijn paard toepast kant noch wal raken, niet alleen om wat Elisa schrijft, want het hele verhaal over holle en bolle kant is dan dus precies omgekeerd.

Ik ben er wel van overtuid dat rechtrichten en het paard in balans op de eigen benen laten lopen hem helpt beter te laten lopen maar dat is iets waar ik zelf met rijden ook wel mee bezig ben.

Ik ga dit paard zeker nog niet afschrijven want ze loopt 90% rad, wat zeg ik .. mijn instructeur en geen van mijn stalgenoten zag het paard ooit kreupel lopen, en nog niet. Het enige dat ik merkte was dat ze rechtsom steeds stugger werd (en ging stiegeren). Nu zie ik dat ze met RA wat kortere passen maakt dan met LA, maar ze belast het been nog volop. Ze gaat niet weg voor we alles hebben geprobeerd maak je daar maar niet druk om Haha!