tanden wisselen, is dit normaal?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

tanden wisselen, is dit normaal?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 23:30

We hebben vandaag een bijna 3 jarig ponietje gekocht, maar hij is zijn tanden aan het wisselen (heeft overigens ook wat overbeet) Maar nu groeien de nieuwe tanden boven zijn oude tanden....is dit normaal?!

trisca

Re: tanden wisselen, is dit normaal?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 08:31

Een driejarige hoort te wisselen maar wat bedoel je met de nieuwe groeien boven de oude Verward

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 09:44

trisca schreef:
Een driejarige hoort te wisselen maar wat bedoel je met de nieuwe groeien boven de oude Verward

dat de oude gewoon staan waar ze moeten, maar erboven door het tandvlees heen de nieuwe groeien, dus net alsof je dubbel ziet....

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:52

Dit gebeurd bij mensen ook weleens. Soms vallen de melktanden er wat later uit en groeien de volwassen tanden gewoon nog recht en soms is er een beugel nodig....Een paard met een beugel heb ik nog niet gezien....Misschien even een veearts/tandarts naar laten kijken???

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 12:37

Daar had ik het met mijn vriend ook al over....een paardenbeugel Haha!

Ik laat er gewoon volgende week ergens even naar kijken.... Knipoog

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:54

ik heb het ook wel eens gezien, maar altijd gingen de oude tanden wel los zitten en er uit Knipoog

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 18:50

volgens mij is controle bij de meeste paardentandartsen gratis en hoef je alleen een behandeling te betalen, dus baadt het niet dan schaadt het niet Knipoog

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:45

Had mijn paardje ook (2,5)...zag er echt niet uit! Na een week was het weg...alle oude tanden eruit en de nieuwe zaten er dus al keurig!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 19:54

nienke07 schreef:
Had mijn paardje ook (2,5)...zag er echt niet uit! Na een week was het weg...alle oude tanden eruit en de nieuwe zaten er dus al keurig!

Maar je ziet dus echt vier voortanden en die nieuwe zitten er echt BOVEN.......

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:29

Hm, vreemd...
Ik heb wel eens gezien dat de nieuwe tanden de oude wegduwden, endat de oude tand zeg maar als een dopje op de nieuwe tand lag. Dat dopje viel er dan weer af (en natuurlijk kun je dat 'dopje', die tand dus niet meer terugvinden dan...).
Maar dat bedoel je dus niet?
Kun je een foto maken?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 20:38

je hebt de oude tanden (dus gewoon waar ze horen)
erboven een stukje tandvlees en dan de nieuwe tanden die dus door het tandvlees groeien, een soort dubbeldekker idee.... Knipoog
Een foto maken wordt moeilijk denk ik Haha!

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:49

Ik denk nou even aan een mens, maar bij een paard werkt het waarschijnlijk hetzelfde.....
De volwassen tanden komen door, maar er de melktanden zijn er nog niet uit en zitten dus in de weg, waardoor de volwassen tand op een andere plek (boven de melktanden) doorkomt. Het kan zijn dat zo gauw de melktanden eruit zijn de volwassen tanden vanzelf goed gaan staan omdat ze de ruimte hebben, maar het kan ook dat ze verkeerd blijven staan omdat ze nou eenmaal zo door zijn gekomen.
Ik denk zelf eigenlijk dat het vanzelf goed groeit als de melktanden eruit zijn, maar je kunt beter te vroeg ingrijpen dan te laat, dus even een tandarts naar laten kijken, zoals hierboven al gezegd wordt, controle kost niks...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 22:14

zeker aangezien ik er ook graag mee naar de NMPRS-hengstenkeuring wil volgend jaar, neem ik liever het zekere voor het onzekere..., vaak komt idd zoiets vanzelf goed....Maar dan weet ik het tenminste zeker als even een paardentandarts ernaar heeft gekeken Knipoog

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:23

Anke schreef:
nienke07 schreef:

Maar je ziet dus echt vier voortanden en die nieuwe zitten er echt BOVEN.......

Had Bruut ook! Alsof ze halverwege zijn kaak doorkwamen! Bizar gezicht maar helemaal goed gekomen!

panic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:09

nienke07 schreef:

Ja klopt, die van mij is nu aan het wisselen en het ziet er inderdaad heel vreemd ui. De tandarts heeft er naar gekeken omdat ze er toevallig was voor iemand, en zij zei dat het normaal was. Dus ik denk dat je je geen zorgen over hoeft te maken.

Groetjes Cindy

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 19:27

Haha! Ik zal een dezer dagen eens kijken of het anders is en zo niet bel ik gewoon Knipoog

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:00

Dit had mijn Fjord ook.
De nieuwe tanden drukte de melk tanden naar achteren zodat deze gingen kantelen in de mond.
Ik had de d.a. er al eens naar laten kijken tijdens het half jaarlijkse enting bezoek en deze zei dat het vanzelf goed zou komen.
Een maand na de enting toch de d.a maar weer laten komen want de volwassen tanden waren helemaal volgroeit en de melk tanden waren achter over geklapt en zaten muur vast bijna tegen het gehemelte aan.
De d.a heeft ze er uit gehaald met een tang.
Achteraf hadden de melktanden geen wortels meer (deze lossen namelijk op) en zaten ze vast aan het tandvlees.
De d.a. raadde een verdoving af omdat het paard er langer last van heeft en het trekken van de tanden maar een paar sec. duurt,en idd.....binnen 30 sec. waren alle 2 de voortanden getrokken en leek mijn paard er geen last van te hebben gehad.

Mijn paard heeft trouwens nu wel een fietsenstalling.
Een gleufje tussen de 2 voortanden.
Maar of dat komt doordat die melktanden er niet uit gingen weet ik niet.
Misschien trekt het vanzelf weer wat bij.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 22:13

mmmm....tja, dan kun je idd beter laten controleren dan afwachten. Dan weet je tenminste "iets" Knipoog

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:45

Mijn 3-jarige pony had vorige maand op 2 weken heel veel tanden gewisseld! Ik heb 6 in z'n eetbak gevonden en wat heeft ie nog verloren in de rest van de stal en in de wei? Verward
Maar het zag niet uit! Hij had vooraan bijna geen enkele tand meer en wat er stond zag niet uit! Heel ongelijk en over elkaar gegroeid... Nu, een maand later, staat alles op z'n plaats. Geen énkel tandje dat nog krom staat!

Maar ik maakte me ook zorgen hoor! Ineens zoveel tanden weg... Hij had ook dubbel zoveel tijd nodig om te eten ... Maar da's allemaal normaal Ja