Overmatig zweten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Overmatig zweten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 23:11

Wat kunnen redenen zijn dat paarden echt overmatig zweten?
Mijn paard zit nog wel aardig in zijn wintervacht maar na 3 rondjes is hij al drijfnat en hij droogt ook heel slecht. Eigenlijk is dit al een hele tijd zo, dus niet alleen nu de temperaturen omhoog gegaan zijn.

Er werd al wat geopperd maar ik wil even objectieve antwoorden dus over dat idee laat ik me niet uit Knipoog

prompter

Re: Overmatig zweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:42

twee dingen schieten me als eerste te binnen:

- een sluimerende verkoudheid, die nog niet echt is doorgezet;
- ergens pijn in het lichaam, waardoor het paard verkrampt gaat lopen en zo meer energie moet verbruiken.

Maar of één van deze oorzaken op jouw paard van toepassing zijn Verward

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:14

Ik heb werkelijk geen idee, maar die van mij zweet nu het een paar graden boven nul is als ze in de bak aan het stappen is. Die van mij heeft het nu eenmaal erg snel warm en nu is haar conditie dan ook niet optimaal. Maar toen ze een topconditie had zweette ze ook heel erg snel...

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de reacties hier... Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 11:55

Dat zijn er overigens niet veel Knipoog

Niet meer ideeen?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:24

Andere jaren had je hem toch altijd geschoren?Dus had hij al een dunnere vacht en kan je het niet vergelijken.
Misschien valt het je daarom meer op.
Die van mij is al bijna door haar wintervacht heen en zweet ook heel snel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:49

Spierbevangenheid, of een lichte vorm daarvan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 08:42

Maar kunnen paarden dan langere tijd last van (een lichte vorm van) spierbevangenheid hebben?
Het is nl. al een aardig tijdje zo. Op zich vind ik het geen verkeerde optie, omdat mijn paard idd aardig stijf beweegt, alleen wordt hij door beweging ietsje beter, dit i.t.t. spierbevangenheid waar het alleen maar slechter wordt door beweging.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:01

Fitzroy schreef:
Maar kunnen paarden dan langere tijd last van (een lichte vorm van) spierbevangenheid hebben?
Het is nl. al een aardig tijdje zo. Op zich vind ik het geen verkeerde optie, omdat mijn paard idd aardig stijf beweegt, alleen wordt hij door beweging ietsje beter, dit i.t.t. spierbevangenheid waar het alleen maar slechter wordt door beweging.

Ja, spierbevangenheid en zeker een lichte vorm daarvan kan ook chronisch. Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik niet weet of de benaming als spierbevangenheid in dat geval wel klopt, in ieder geval kan door systematisch een stukje overtraining een vorm van spierbevangenheid ontstaan. Als ik het een beetje simpel uitleg bedoel ik met overtraining dan dat er vaker achter elkaar over de verzuringsgrens is heen getraind, waardoor de spieren niet genoeg hersteltijd hadden om zichzelf op te bouwen. Daardoor zijn ze juist gaan afbouwen en zodoende blijft er steeds meer melkzuur achter in de spieren. Dit kan zich heel geleidelijk ophopen, waarvan kenmerkend is dat ze stijf bewegen.
Er wordt dan vaak niet gedacht aan spierbevangenheid omdat het niet accuut is en omdat het niet slechter wordt van bewegen, ik heb namelijk zelf ook de ervaring dat tíjdens het rijden de lossigheid beter lijkt te worden. Helaas heeft dit tot effect dat het na het rijden, wanneer het paard weer rust, alleen maar weer erger wordt. Dat merken mensen echter niet, omdat het paard dan onder de dekens op stal staat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:48

In de laatste Bit staat trouwens een artikel over overbelasting, ik heb het zelf nog niet gelezen, alleen even snel gescant en het lijkt te gaan over wat ik hierboven meldde.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:01

Volgens mij ook spierbevangenheid.
Zijn adem is niet snel? Anders kan het nog andere oorzaken hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 19:21

Nee, de ademhaling is normaal.
Hij komt wel enorm stijf zijn stal uit. Maar overbelasting gedurende langere periode lijkt me in het geval van mijn paard zeer onwaarschijnlijk. Omdat hij nogal tobt met beenproblemen ben ik steeds bezig met stappen en opbouwen en loopt hij allang niet meer op het niveau waarop hij ooit liep.
Het voer is aangepast aan de arbeid die hij krijgt.

Wij dachten dus zelf wel aan een paard met chronisch pijn waardoor hij zo extreem zweet.

Stekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:49

Hoi,

Ik heb een Fjord, 14 jr, goeie conditie, komt steeds meer uit zijn wintervacht, maar zweet wel heel snel. Van jongs af aan al heb ik van oude eigenaar gehoord. Het is gewoon een snelle zweter.
Hij heeft het vooral alsie aan het werk moet. Zit er bij jou paardje verschil in? Of je flink aan het werk gaat of rustig buiten ryd? Ik denk niet dattie pijn heeft tenzij hij heftig reageert bij aanraking maar ga ik niet van uit anders had je dat wel vermeld Knipoog En bovendien loopt hij tog gewoon goed?? Mijnes zweet ook erg snel en is dan onwijs warm. Dan zet ik hem met deken op stal voor 10/15 minutjes dan haal ik deken er weer af (Zodat hij dus geen kou vat). Denk dus niet dat er iets aan de hand is, maar mijn paardje is gewoon een zwetertje Haha!

Gr. Stephany

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:27

Fitzroy; juist bij een paard met blessures zou ik denken aan een vorm van spierbevangenheid. Het kan namelijk goed zijn dat ie z'n spieren anders is gaan gebruiken, wat ondanks schijnbaar lichte belasting toch overbelasting geeft.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:09

Misschien is ie wat te dik?? dan heeft ie het gewoon sneller warm en koelt hij zich door te zweten. Of misschien maakt ie zich een beetje snel druk, mijn haf doet dat soms wel en dan zweet ie veel sneller dan als ie gewoon kalm is. Zou me als ik jou was niet teveel zorgen maken. Mijn vriend is heel sportief en heeft een super uithoudingsvermogen met hardlopen. En toch zweet ie heel gauw... Het ene lichaam heeft het gewoon sneller warm dan het andere. Kan me echt niet voorstellen dat het aan de spieren van je paardje ligt, dan is bokken en steigeren meer aan de orde.

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:36

allegro schreef:
Kan me echt niet voorstellen dat het aan de spieren van je paardje ligt, dan is bokken en steigeren meer aan de orde.

Bij spierbevangheid is bokken en steigeren niet aan de orde, stijfheid en overmatig zweten zouden wel symptomen kunnen zijn van spierbevangheid. Ik zou even bloed laten prikken, dit is niet duur en dan weet je (meestal) binnen een dag of het spierbevangheid is of niet.

Verder heb ik eigenlijk geen idee wat het zou kunnen zijn..

Succes in ieder geval!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 21:48

Ik moet volgende week toch weer naar de kliniek dus dan laat ik meteen even bloed prikken, goed idee, Steefje Ja
Dan kunnen zij even checken wat er aan de hand is.
Het is echt niet normaal en hij blijft ook veel te lang nat. Ook verhaart hij maar matig.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:17

Mijn eerste gedachte die opkwam is dat hij spierpijn heeft!

Dat hij moeilijker door de vacht komt hangt daar dan ook mee samen.
Allebei kost het z'n energie...

Laat em maar even z'n bloedwaardes checken, en aan de hand daarvan een vitaminestoot geven
Ach gut

Een periode van masseren lijkt me ook geen verkeerde optie Vingers aflikken

Sterkte!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 22:23

Pling Vitaminestoot heb ik nb. op voorraad liggen. Heeft ie nog niet gehad dit voorjaar.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:35

Je weet wat je nu te doen staat Haha!

Even zogoed effe laten checken he!

ilonajoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:12

Fitzroy schreef:
Wat kunnen redenen zijn dat paarden echt overmatig zweten?
Mijn paard zit nog wel aardig in zijn wintervacht maar na 3 rondjes is hij al drijfnat en hij droogt ook heel slecht. Eigenlijk is dit al een hele tijd zo, dus niet alleen nu de temperaturen omhoog gegaan zijn.

Er werd al wat geopperd maar ik wil even objectieve antwoorden dus over dat idee laat ik me niet uit Knipoog

Hoi,

Bij ons op stal staan een aantal paarden die hetzelfde probleem hebben. Het weer gaat veranderen en ze zijn zeer snel bezweet.

Bij deze paarden werd het zweten minder naarmate de wintervacht meer verdween.

Mocht dit na enige tijd niet minder worden, dan zou ik de da even bellen.

Vragen aan een da kan trouwens nooit geen kwaad.

groetjes en succes ermee.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:33

Fitzroy: ben benieuwd of het bloedprikken nog een oorzaak naar voren brengt! Zet je dat hier in de topic?
Wellicht zou je hem ter ondersteuning appelazijn (van de reform 2,02 euro dacht fertilia natuurzuiver) kunnen geven zodat hij evt. afvalstoffen makkelijker kwijtraakt.