terug komende peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelbailey

terug komende peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 22:21

Ik heb een draver van 22 jaar. Sinds twee jaar heeft mijn paard last van peesblessures. Het eerste half jaar haar linker voorbeen toen een drie kwart jaar helemaal blessure vrij en nu sinds een half jaar het rechter voorbeen. Ik ben bij greet de jonge in Haren geweest. Super geholpen. Het was ook helemaal weg. Nu sinds twee heeft ze de dag nadat we gereden weer vocht in beide voorbenen. Wie weet wat ik nu moet doen. Ik ben zelf wat radeloos

pol013

Re: terug komende peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:35

Vocht op de benen wil nog niet zeggen dat ze een peesblessure hebben. het kan ook een ouderdomskwaaltje zijn. Je paard is tenslotte als 22.
de benen zijn misschien minder goed in staat om het vocht weer weg te pompen. Veel beweging, goed uitstappen, koelen willen wel helpen.
Ook kunnen paarden dikke benen krijgen van een warme buitentemperatuur. Heb je ooit wel eens gehoord van mensen die dikke benen krijgen in het vliegtuig of bij heel warm weer?

Sluit natuurlijk wel eerst uit dat het geen peesblessure is

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:53

Na een peesblessure kan de afvoer van de afvalstoffen ook wat minder goed werken. Als de benen erg dik geweest zijn, kunnen die vaatjes beschadigd zijn.
Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad en dat been blijft af en toe wat dik worden. Probeer op zo'n moment lekker over het harde te stappen en na de beweging even lekker de benen goed afspuiten. Het blijft een zwakkere plek van de benen als het eenmaal beschadigd is geweest. Het peesweefsel is namelijk veranderd in bindweefsel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:05

@huisvrouw
Het weefsel hoeft niet perse zwakker te zijn hoor. dat ligt een beetje aan de ernst van de blessure en het herstel. Op de scan was bij mijn paard niets meer te zien.
ik kan dan zoals ik al aangeef ook weer alles doen. ben zelfs sindsdien hoger gekomen in de dressuur en langere buitenritten gaan maken. Het dikker worden kan zoals jij al zegt ook te maken hebben met een minder goede afvoer van de afvalstoffen en/ of vocht. Ik vergelijk het voor mezelf altijd met mijn eigen benen/ voeten. Die zijn soms na veel gelopen te hebben/ bij warmer weer ook wel eens dikker.
Als ze dan daarbij niet warm zijn maak ik me nergens druk om. Ik rij er gewoon mee en kijk na het rijden nog even extra goed na.

Babbelbailey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:47

Ik ga nu maar weer een tijdje met haar op de verharde weg stappen. Zo als ik al van jullie heb begrepen is dat altijd goed. Ze heeft ook totaal geen pijn en is ook niet onregelmatig. Haar grootste probleem is ook haar energie; ze vindt het buiten zo heerlijk dat ze niet kan wachten om snelheid te maken. Soms wou ik dat ze zich eens ging gedragen naar haar leeftijd. De pezen spuit ik na het rijden goed af. Na het rijden zit er ook nog maar een hele kleine verdikking boven in de linker pees. Bedankt voor jullie reacties dat doet echt goed. Ik maak me ook direct weer zo veel zorgen. Ja 22 is oud maar ze gedraagd zich nog als een jong paard.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:59

....mn (vz)paard is op dit moment in de dierenkliniek om dit soort klachten te onderzoeken..heeft ook wat met de pees gehad en blijft maar vocht inzitten wat na het stappen op het harde weer minder wordt(dus werkt de afvoer van stoffen nog wel!)...maar willen voor de zekerheid het laten onderzoeken(hij is 21 jaartjes)...misschien komt er wat uit en laat ik je zeker weten..hoeft niet hetzelfde te zijn..maar zoals je het nu zegt kunnen we elkaar een handje geven...en misschien zit er wat nuttigs bij!

Babbelbailey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 20:01

Ik ga het eerst een tijdje proberen en als het niet van zelf weg gaat. Ga ik weer terug naar Greet de Jonge. Zij heeft haar pezen destijds ingespoten. Op zich super resultaat. De blessure was op de echo helemaal weg. Ik hou je op de hoogte. Sterkte bij de kliniek.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 06:46

Babbelbailey schreef:
Ik ga het eerst een tijdje proberen en als het niet van zelf weg gaat. Ga ik weer terug naar Greet de Jonge. Zij heeft haar pezen destijds ingespoten. Op zich super resultaat. De blessure was op de echo helemaal weg. Ik hou je op de hoogte. Sterkte bij de kliniek.

wilde je toch graag vertellen over hoe het is gegaan in de kliniek..en we moeten eerlijk zeggen WE ZIJN OPGELUCHT!!...de pezen waren goed, zeker voor toch al een ouder paard, was voor 95% oke!..maar het zijn de pezen niet die de verdikking veroorzaken maar de peesbandjes(schijnt om de pees heen te zitten??) en toch ook wat atrose, wat vaak voor komt omdat het paardje al wat ouder is maar niets om Dimitri stil voor te zetten, dat geeft ook geen pijn, loopt er niet kreupel op...was niets dramatisch, advies was: in de bak gaan opbouwen, toch liever op zacht..gewoon beginnen met stappen ectr...buiten minder vaak(zeg 4 keer in de week bak en 2 keer in de week buiten)...en buiten echt alleen maar stappen op het harde en goed de benen afspuiten na het rijden(denk aan 5 minuten een been)..en een uur rijden zit er niet in, we moeten ons echt gaan beperken naar een half uur

ben blij dat we toch naar de kliniek zijn geweest, weten eindelijk wat we echt kan en moet doen

Babbelbailey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 14:00

Gelukkig maar dat het niet weer de pees is. Wat bedoel je; mag je nu nooit meer een buitenrit langer dan een half uur maken? Of is dat in de opbouw fase? Bailey heeft naast de peesblessure ook last gehad van een peesschede ontsteking is dat ongeveer vergelijkbaar met die band die jij in jou mail noemde?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:25

...wij mogen niet meer langer als een half uur(drie kwartier) rijden....en buiten vooral bij stappen laten...in de bak opbouwen(hij heeft de laatste tijd alleen maar gestapt)..dus weer eens een stukje draf..kijken hoe zijn benen de volgende dag erbij staan, zijn ze weer dik, moet je weer een stapje terug doen..enzovoorts, totdat we weer alles kunnen..maar meer als een half uur(uitlopend) zit er niet meer in..anders gaan we echt het paardje overbelasten(qua benen dan, want geestelijk denk die dat ie 8 is!)

het heeft idd wat te maken met een ontsteking die daar heeft gezeten en nu weg is(aan het gaan)..daarom is voorzichtig zijn ook een noodzaak..maar daarintegen waren de pezen nog goed te noemen voor een toch al wat ouder paardje...maar ik durf niet te zeggen of dat hetzelfde is waar jij het over heb..zo werd het mij uitgelegd..

maar je vertelde dat het vocht wel weg was na het stappen??..dat is wel een goed teken!(heeft te maken met de lymphe??)
maar goed, we hebben nu eenmaal oudje tangetjes Haha! ..en de lekker crossbuitenritten zitten er voor mij niet meer in..we gaan aan de bejaardeyoga!!..maar zonder dollen, het is niet anders..ben blij dat dit eruit is gekomen, had veel erger kunnen zijn en ouderom komt nou eenmaal met gebreken..

zou als ik jou was niet zomaar weer een injectie of iets dergelijks laten doen...ga naar een kliniek, maak scans van de pezen, kunnen ze zien wat er aan de hand is en kan je daar je rij en verzorging op aanpassen..het probleem wat je aangeeft is zo te herkennen aan wat Dimitri heeft, maar het ene paard is het andere nog niet!...en echt weten wat er aan de hand is, is wel zo prettig dadelijk doe je het helemaal fout en ben je gewoon de klos(en kan je jezelf wel voor je kop slaan!)

succes en veel wijsheid hoor!!..en ik hoop over en maandje of twee gewoon weer een proef te kunnen rijden..en misschien nog mee te doen aan een wedstrijdje, we zullen zien!!...

Babbelbailey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 13:36

Die injecties heb ik bij de kliniek van Greet de Jong laten doen. Zij heeft eerst gekeken op een scan in hoeverre de pees was beschadigd. Vervolgens heeft zij een soort van ontstekingsremmer met annebolen achtige substantie rechtstreeks de pees ingespoten. De pees werd daardoor in de lengte richting gehard. Waardoor deze weer strak moest worden. Dit was ook het geval. De laatste scan was er niks meer te zien. Na anderhalf jaar begon helaas het andere been. De zelfde behandel methode is toegepast. Dit bleek er na verloop van tijd ook weer beter uit te zien. En nog niet zo lang geleden hadden we dan een peesschede ontsteking.

Succes met het opbouwen. Ja ik ken het ze zijn al oud maar voelen zicht in hun hoofd nog heel erg jong. Lastig is dat hoor.

Heb jij je paard buiten overdag?

Ik wel. Ik wil dat ze wel paard blijft. Ja en als het net als bij jou niet weg gaat na verloop van tijd nemen ik echt weer contact op met de kliniek.

Bedankt voor je mede leven

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:45

Babbelbailey schreef:
Die injecties heb ik bij de kliniek van Greet de Jong laten doen. Zij heeft eerst gekeken op een scan in hoeverre de pees was beschadigd. Vervolgens heeft zij een soort van ontstekingsremmer met annebolen achtige substantie rechtstreeks de pees ingespoten. De pees werd daardoor in de lengte richting gehard. Waardoor deze weer strak moest worden. Dit was ook het geval. De laatste scan was er niks meer te zien. Na anderhalf jaar begon helaas het andere been. De zelfde behandel methode is toegepast. Dit bleek er na verloop van tijd ook weer beter uit te zien. En nog niet zo lang geleden hadden we dan een peesschede ontsteking.

Succes met het opbouwen. Ja ik ken het ze zijn al oud maar voelen zicht in hun hoofd nog heel erg jong. Lastig is dat hoor.

Heb jij je paard buiten overdag?

Ik wel. Ik wil dat ze wel paard blijft. Ja en als het net als bij jou niet weg gaat na verloop van tijd nemen ik echt weer contact op met de kliniek.

Bedankt voor je mede leven

dat jong in de bol is zeker waar!!..hahahahaha..zo gek als een deur maar wel met liefde!!...Dimitri komt elke dag buiten, elke ochtend zet ik hem en zn vrienden om 07.00 buiten en worden ze zo rond 18.00 weer binnen gezet...nu staan ze in de bak, en over een maandje gaan ze overdag de kleine wei in...om na weer een maand(ongeveer) 24/7 op de grote wei te gaan..en dat is echt feest voor ze!!..lekker weer ff met z'n alle dollen!!!..we gaan van dit weekend het grote weiland inspecteren op St.Jacobskruid..en kunnen ze alvast ff mee...is wel zo gezellig!

succes he!