Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.
, alles is mogelijk. Zolang jij je gezonde verstand blijft gebruiken en je niet mee laat trekken door andere ruiters, veel geduld, respect en tijd hebt, en er in gelooft, is alles mogelijk.NaVy! schreef:Mijn beest heeft HKO in de zwaarste fase en velen botschieffels. Mijn ex-veearts ziet haar het liefste achter het glas bij slager liggen. Ondertussen rijd ik wel klasse III Endurance en heb ik de ambitie dit jaar klasse 4 (min. 125km, wellicht 160) te starten.
Geloof mij dus maar, alles is mogelijk. Zolang jij je gezonde verstand blijft gebruiken en je niet mee laat trekken door andere ruiters, veel geduld, respect en tijd hebt, en er in gelooft, is alles mogelijk.
En bekijk het zo: waarom zou het na 35km niet fout gaan en na 45km wél? Zelfs de kleinste pijntjes zien de vets op wedstrijden meteen.

NaVy! schreef:Goede voeding en een uitgebalnceerd voedingsschema is voldoende. Veel paarden worden overvoerd (als ik bij ons op stal kijk, krijgt de helft meer dan 3 kilo brok. En dat zijn echt geen topprestatiepaarden, maar ook beestjes die hooguit 3x per week een half uurtje Dressuren), en dit zorgt in zekere mate voor stijfheid (teveel eiwitten). Bovendien wil jij met een Endurancepaard geen energie uit brokken halen (koolhydraten/suikers) maar uit onverzadigde vetten. Maar goed, over voeding kan ik uren door babbelen.
Van nature halen paarden hier dus veel nuttige voedingsstoffen uit (ook energie!). IMO zou een paard dat niks tot zeer weinig doet, dus niks meer of minder dan goede kwaliteit (!!!) ruwvoer moeten krijgen. Ga je hard aan het werk, dan voldoet ruwvoer alleen niet meer. Dit omdat je niet op kan voeren tegen de arbeid (paarden eten in de natuur de hele dag door, dat kun jij op stal- net als ik overigens- niet nabootsen. Bovendien hebben wij het over lange afstanden, en legt een paard in de natuur gem. zo'n 20 tot 40 km per dag af).
), dus ik ga je zo PMen!