Veel drinken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Veel drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 08:45

Sinds oktober heb ik een bijrijdpony. Ze staat samen met haar halfzusje op stal.
In het begin was het mesten niet zoveel werk, wat drolletjes, en een plasje of 2 lagen er elke dag in de stal. Ze staan overdag buiten.

De laatst tijd lijkt het wel of de dames steeds meer gaan drinken, en ook steeds meer plassen. Ze drinken de bakken in de stal helemaal leeg, en de bak in de wei ook bijna.

Hoe kan dat, weten jullie dat?

santerra

Re: Veel drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:11

Ik weet niet wat voor pony's het zijn...
Maar die van mij drinken met z'n tweën ongeveer 40 liter per etmaal en hebben daarbij ook het vocht uit het gras wat ze dag en nacht kunnen eten. Het ligt ook helemaal aan wat voor weer het is...

Kan het zijn dat ze meer aan beweging doen zelf ?
Het weer wordt ook wat warmer de laatste tijd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 10:52

Het zijn haflingers.

Degene waar ik op rijd stond voordat ik kwam inderdaad stil. Maar die andere niet, en die drinkt ook ruim meer dan voorheen.

Overdag staan ze in een trapstuk waar ze hooi of kuilvoer eten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:52

vaak gaan ze meer drinken als er meer eiwit in de voeding zit.
dus hooi waar best veel inzit, of bij veel(teveel) krachtvoer.
vaak is minderen in voer al voldoende.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 12:00

Kan het ook komen door de overstap van hooi naar kuil?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:06

denk het wel, in veel kuil zit namelijk behoorlijk wat meer eiwit.

sommige pony's reageren daar best sterk op, mijn pony plaste vrij veel hij kreeg heel fijn,goed hooi, nu hij wat ouder hooi krijgt, plast hij ook ineens minder.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 12:16

Hmm, bij mensen weet ik dat een teveel aan eiwit niet gezond is. Is dat bij paarden ook zo?

Dus is er reden om de haflingers wat schraler te voeren (dat zou inhouden om te korten op brok en meusli, kuil krijgen ze de hele dag)?

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:17

wendytjeG schreef:
Hmm, bij mensen weet ik dat een teveel aan eiwit niet gezond is. Is dat bij paarden ook zo?

Dus is er reden om de haflingers wat schraler te voeren (dat zou inhouden om te korten op brok en meusli, kuil krijgen ze de hele dag)?

zolang de lever en nierfunctie ok is, kunnen ze het eiwit aanbod wel goed aan... je moet natuurlijk niet te snel wisselen van voeraanbod (dus van laag eiwit dieet, naar hoogeiwit dieet)

even over het vele drinken:
- in verreweg de meeste gevallen word dit veroorzaakt zonder dat er iets aan de hand is... dit heet psychogeen drinken: het komt erop neer dat het gewoon tussen de oren van het paard zit...
ook kan het bv zijn, dat ze veel likken aan een zoutblok op stal, met als gevolg, dat ze daarbij ook meer gaan drinken en daardoor ook veel plassen.

- andere oorzaken kunnen zijn: ziekte van cushing, een nierprobleem (chronische interstitiele nefritis), of diabetes insipidus ( de nieren kunnen dan geen water meer vast houden ); echter komen de laatste twee genoemde niet zo veel voor, en de ziekte van cushing geeft pas in een ver gevorderd stadium veel drinken...

groetjes!! Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:28

toen mijn koudbloed vorig winter ineens vanaf de wei op stal moest, ging ie ook heel veel drinken en ook veel plassen, iedereen meteen ongerust, maar het was gewoon verveling, overdag weer buiten gezet en wat afleiding in de stal en het was over

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 00:17

Dat de haflingers het allebei hebben maakt het denk ik wel duidelijk dat niet een van de twee ineens een afwijking heeft gekregen oid. Lachen

Dank jullie wel voor het meedenken