shockwave en fysiotherapie hetzelfde??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kingkong

shockwave en fysiotherapie hetzelfde??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 23:47

Hallo,

Op Bokt las ik diverse berichten over shockwave. Ik kan er nog niet goed achter komen of dit hetzelfde is wat de fysiotherapeut aan huis komt doen voor een peesblessure, deze heeft een apparaat wat werkt met geluidsgolven ter bevordering van de doorbloeding.
weet iemand dit ??

Misschien stomme vraag, maar is pb-en een reactie teruggeven??
(heb hier nog weinig ervaring mee...)

bleuberta

Re: shockwave en fysiotherapie hetzelfde??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:58

Ik denk dat de fysiotherapeut dit niet doet......
Een apparaat voor shochwave kost namelijk zo'n 35000.00 eurie's(precies de prijs weet ik niet)
De apparaten zijn wel mobiel maar worden door de prijzen al een stuk minder mobiel Knipoog
Ik denk dat de fysio met een ander soort komt wat eigelijk wel het zelfde doet maar in mindere maten, dus vaker herhaald moet worden.
Ik weet wel dat de resultaten met shockwave therapie erg goed zijn, maar vrij kostbaar.
Maar goed als je daar je paardje mee kan helpen hebben de meeste het er graag voor over Bloos

Kingkong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 00:33

Mijn paard heeft vorig jaar mei een peesblessure opgelopen aan het rechterachterbeen. Ben toen eigenwijs geweest en heb hem in het land gedaan ipv stappen. Omdat het niet opknapte is hij na een maand toch op stal gegaan en ben ermee gaan stappen. In juli toen de pees weer mooi dun was vond ik dat hij wel weer even buiten mocht in een weitje van 20 x 20 (stom) en hij is al een idioot tekeer gegaan.
Hierna was het been natuurlijk weer opgelopen en ben weer naar de kliniek geweest voor een scan, niet verwacht, maar alles kon weer goedkomen; Met 6 weken terugkomen. Toen was er zo goed als niets meer te zien op de scan, en we konden gaan draven op het harde. Dit ging heel goed, de pees liep niet op. Na 4 a 5 weken moesten we terugkomen voor een laatste scan en konden dan weer voorzichtig beginnen. (niet gedaan ivm de kosten) Na 5 weken weer 2 dagen achter elkaar wat gedraafd en gegallopeerd in de manege (op goede bodem) hooguit 10 minuten. De dag erna was de pees toch weer opgelopen. Weer naar de kliniek geweest, de pees was weer behoorlijk verslechterd, en mijn dierenarts vertelde mij dat er niks meer aan te doen was, het was chronisch geworden.
Het paard staat nu sinds begin november op stal zonder te stappen, en meestal is er aan de buitenkant niks aan te zien, maar als hij even gek gedaan heeft, wordt het toch nog weer iets warmer en dikker.
De bedoeling was om hem in mei voor een half jaar het land in te doen, en dan weer kijken, maar omdat ik nu weer vanalles lees over shockwave, twijfel ik weer wat ik zal doen....

'k Weet inmiddels wel dat ik er volgende keer niet weer zo onzorgvuldig mee om zal gaan.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 08:13

Shockwave is een vrij dure behandeling en als ik jou verhaal zo lees heb je vaak de kostenoverweging meegenomen om bepaalde beslissingen te nemen. Als je geen geld hebt, doe dan precies wat de dierenarts wil en laat je paard dus NIET meer los. Juist bij die onverwachte bewegingen, sliding stops e.d. kan funest zijn voor pezen. Als de pees dusdanig is verslechterd zou je nu wel moeten weten dat loslaten voorlopig niet in zit, en eerlijk gezegd, denk ik dus dat land in mei ook veels te vroeg is.
Bij peesblessures zit een lange herstelperiode aan vast met veel stappen en heeeeeeel geleidelijk opbouwen met onder de man beetje draven. Galop komt pas na maanden weer om de hoek kijken en laat staan loslaten of land.

Behandelen met shockwave schijnt goed te zijn, zelf (gelukkig) geen ervaringen mee. Maar deze behandeling maakt de herstelperiode NIET korter en zal niet zorgen dat je paard over een maand al los kan op het land. Alleen schijnt dus de pees beter te herstellen en minder kans op verval te hebben, maar dan ook alleen met juiste revalidatie waar dus niet loslaten bij hoort.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:23

shockwave en fysiotherapie zijn inderdaad niet hetzelfde.

Het shockwave apparaat is van origine een niersteenvergruizer. De medici kwamen erachter dat het apparaat ook goed gebruikt kan worden bij verkalkingen en bij het verbeteren van herstel bij pezen. Bij mensen is een duidelijk effect aangetoond bij tennisellebogen en hielspoor.

shockwave wordt alleen toegepast door (dieren)artsen. Voor diepgaande informatie verwijs ik je naar een van mijn collega's (Roos Heck) die een afstudeerscriptie over dit onderwerp heeft geschreven. http://www.paarden-fysiotherapie.nl/ Zij heeft dit gedaan naar aanleiding van het behandelen met shockwave van 1 van haar eigen paarden. Je kunt haar bellen of mailen, ze verteld je graag meer hierover. Het is nogal kostbaar heb ik begrepen, dus ik zou zowiezo meer informatie inwinnen.

Ik pleit zelf voor een combi tussen shockwave en fysio. De fysio in jouw geval dan alleen voor advies. Als ik het zo lees kun je dat wel gebruiken. Knipoog Die fysio komt dan terplekke kijken hoe het ervoor staat en maakt een schema voor je, zodat de opbouw geleidelijk gaat. De dierenarts zal dan de behandeling met shockwave toepassen. Veel suc-6

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:58

Over shockwavetherapie staat ook een goed artikel op www.shockwavetherapy.com (engelstalig). Mijn paard was na drie maanden aan de hand stappen niets verbeterd. Daarna aan de shockwavetherapie begonnen, daardoor kwam er wel lichte verbetering in. Helaas was de situatie bij mijn paard zo ernstig. dat het nooit meer goed is gekomen. Afgelopen dinsdag heb ik haar helaas in moeten laten slapen, nog geen vijf jaar oud.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:22

Mijn pony is meteen geshokt (of hoe je het ook zeggen wil)
Kon na een half jaar alweer 10 min galopperen. Van Toor was daar ook erg verbaasd over. Had zo'n snelle genezing van zijn soort blessure nog niet veel meegemaakt.

Mijn pony loopt ook iedere dag buiten in het land.
Helaas kwam er een ander paard die even door het draad vloog waardoor hij zijn checkligament (sorry voor evt schrijffouten) blesseerde. Boos!
Dus een nieuwe blessure aan zijn been. De scan wees uit dat zijn oude peesblessure helemaal genezen was. Dit was de minst gunstige van de 4 soorten die je hebt zei van Toor.

De blessure die die nu heeft is de gunstigste van de 4. Als je een paard op het land zet moet je hem wel een 1/2 jaar laten staan. Met boxrust is een zware peesblessure ook niet met 1 maand over. Wel gewoon blijven stappen ook al staat ie buiten.

Hij moet in april voor een scan terug komen.

Kingkong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 22:48

Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Ik dacht al wel dat dit een ander soort behandeling was...

Twinkelbel, ik heb al je verhalen gelezen, heel veel sterkte hiermee!

Eigenlijk had ik mijn paard ook al opgegeven, de bedoeling was hem in mei voor een half jaar het land in te doen en dan weer te zien, maar nu ik diverse dingen lees op Bokt, twijfel ik er weer aan.
Stel dat er toch nog hoop is, dan ik het misschien toch verstandiger om binnenkort een scan te maken bij van Schie, om te kijken hoe de zaken ervoor staan. Vooral omdat het er van de buitenkant best mooi uitziet.

Het probleem van dat stappen vindt ik dat je blijft vechten tegen de overtollige energie van het paard, niet echt eerlijk.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:10

Ik zou dus maar naar van Schie gaan. Je paarde heeft in dit geval niets te willen als hij wil blijven leven. Als jij er niet achter staat om hem beter te laten worden kan je hem net zo goed gelijk wegbrengen, zo simpel is het. Van Schie is heel goed hierin en je krijgt duidelijk een schema mee wat je moet doen. Daar MOET je je aan houden, anders is het zonde geld.

Veel succes

Kingkong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 23:31

"Daar MOET je je aan houden, anders is het zonde geld."('k weet nog niet hoe ik moet kopieren)

Ik heb er zeker geld en tijd voor over als het weer goed kan komen.
Maar zou dat nog wel kunnen met zo'n oude blessure??
Ik heb het idee dat het misschien al wel verkeerd genezen is (bindweefsel ipv peesweefsel)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:06

Kingkong schreef:
"Daar MOET je je aan houden, anders is het zonde geld."('k weet nog niet hoe ik moet kopieren)

Ik heb er zeker geld en tijd voor over als het weer goed kan komen.
Maar zou dat nog wel kunnen met zo'n oude blessure??
Ik heb het idee dat het misschien al wel verkeerd genezen is (bindweefsel ipv peesweefsel)

Hoe ouder de blessure, hoe minder kans op genezing. Maar uitgesloten is het nog niet. Ik zou gewoon maandagochtend van Toor bellen, vaak kan je dezelfde week nog terecht. Voor mij blijft het een van de beste paardenartsen die er is. Als hij het niet goed krijgt, lukt het niemand.

Kingkong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:37

Twinkelbel, weet jij, of iemand anders misschien of Van Toor met die kleurenscan ook kan zien of de peesblessure goed of fout is genezen?, dus of er bindweefsel of peesweefsel zit??
En kan hij ook zien of de peesweefsels goed geordend zijn?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:53

Kingkong schreef:
Twinkelbel, weet jij, of iemand anders misschien of Van Toor met die kleurenscan ook kan zien of de peesblessure goed of fout is genezen?, dus of er bindweefsel of peesweefsel zit??
En kan hij ook zien of de peesweefsels goed geordend zijn?

Ja, dit kunnen ze met de kleurenscan zeker zien, met de gewone scan ook gedeeltelijk.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:28

Mij hebben ze ook de optie te geven om me paard met shockwave te behandelen heb dit niet gedaan

met shockwave worden kleine impulsjes,stralingen(of hoe je t ook wil noemen) naar de pees 'toegestraald' dit is eigenlijk vergelijkbaar met stappen op het harde die 'veering' zorg voor de genezing, er is alleen niet duidelijk of het met shockwave nou sneller gaat, ik heb er veel verhalen over gehoort, bij sommige werkt t goed en geneest het(maar was misschien wel even snel genezen als bij stappen) en heb ook veel gehoort dat het niet helpt, en aangezien het een dure behandeling is heb ik hier niet voor gekozen

Kingkong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 13:32

Ik denk wel dat ik een afspraak maak in Wassenaar, jullie horen nog...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:50

een stalgenootje van ons heeft ook erg lang doorgereden met een peesblessure door een verkeerde diagnose van een dierenarts. Ze is een half jaar aan het sukkelen geweest en toen kwamen ze er pas achter dat hij toch een peesblessure had. Toen zijn ze bij de watermolen terecht gekomen.
daar contateerden ze een verkleving van de pees. Dit hebben ze operatief verwijderd. Daarna nog twee maal shockwave therpie gedaan. Ondertussen ook eree stappen en verder boxrust inmiddels zitten ze er hnu na ruim anderhalf jaar weer om te stappen. In principe moet deze blessure weer zo goed worden dat ze hem 'normaal' kunnen rijden maar of ze er ooit weer mee kunnen dressuren??? is de vraag

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:43

Mijn paard is bij De Lingehoeve behandeld, daar gebruiken ze ook deze methode...Heeft het gewenste resultaat gehad overigens

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:55

Van Toor zal je na een eerste scan in elk geval duidelijk uitleggen wat de kansen zijn voor je paard. Bij mij heeft hij toen duidelijk gezecht: Ik wil het proberen, maar je paard heeft een zeer ernstige blessure en ik geef haar geen grote kans.
Ik heb de gok toen genomen, er is ook wel wat vooruitgang in gekomen (interosseus, waar ze in Utrecht het meest bang voor waren is zelfs geheel genezen), maar helaas niet genoeg. Tos haar blessure was te ernstig. Maar ze zijn altijd eerlijk tegen me geweest. Jij bent degene die moet beslissen of je laat behandelen, ze praten je niets aan.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:55

Schockwave therapie:
"Als het echt zo goed is, dan hadden wij het hier ook wel! Er is nog niks bewezen, je paard staat net zo lang op rust, dus wat de schockwave doet zullen we nog lang niet weten. "

DA's bij ons in de buurt (Bergen op Zoom/Roosendaal/Steenbergen).
Ze weten hoe het werkt, maar ze geloven er niet zo heel erg in, want je moet niet te ONnatuurlijk worden. Ze moeten vooral ZELF genezen. Als ze dat niet kunnen zullen ze het zeker weer terug krijgen.

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:27

niet mee eens... mijn paard had in zijn sprongewricht een botje zitten waar een scherpe punt aan was gegroeid op een plaats waar banden etc overheen liepen, oftewel hij liep zich zeer daarop. hij is enkele malen behandeld met shock wave, dus giga veel van die tikjes tegen dat bot met als resutaat dat dat scherpe puntje eraf ging dit was later ook duidelijk zichtbaar op de foto. Dus er is wel degelijk bewijs geleverd!!!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:09

joop007 schreef:
niet mee eens... mijn paard had in zijn sprongewricht een botje zitten waar een scherpe punt aan was gegroeid op een plaats waar banden etc overheen liepen, oftewel hij liep zich zeer daarop. hij is enkele malen behandeld met shock wave, dus giga veel van die tikjes tegen dat bot met als resutaat dat dat scherpe puntje eraf ging dit was later ook duidelijk zichtbaar op de foto. Dus er is wel degelijk bewijs geleverd!!!

Ik had het vooral over de peesontstekingen, dat was namelijk het geval bij mijn paard. De rest weet ik niet.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:54

Als iets nieuws komt op de markt om een blessure te herstellen zal je altijd ene groep dierenartsen houden die het van zich af houden. Want ook daar geld de regel: wat de boer niet kent vreet hij niet.
De techniek wordt al enkele jaren toegepast en nu ook door bijna alle grote paardenklinieken. Denk niet dat die hun naam te grabbel gooien als de techniek niet zou werken.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:48

De techniek is niet zo nieuw als sommigen wel denken, aangezien hij in de humane geneeskunde al langer toegepast wordt.

Dat je paard nog steeds lang op rust moet, dat klopt inderdaad, ook het feit dat de pees zelf ook nog steeds vooral moet genezen.
Het gaat vooral om de kwaliteit van de genezen pees.

Maar het is alleen maar gezond om kritisch te kijken naar technieken en methodes, dat is de enige manier waarop verbeteringen bedacht worden/ontstaan.