jaarlijkse enting en wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOCA

jaarlijkse enting en wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 23:12

Mijn bijrijdpaard waar ik binnekort wedstrijd mee ga starten heeft gewoon zijn normale jaarlijkse entingen gehad, alleen nu las ik in het boekje dat er tussen twee jaarlijkse entingen 1 jaar en twee maanden zat. mag dit? Ik dacht namelijk van niet en dat hij nu weer opnieuw de basis enting nodig heeft en na 6-8 weken de normale

Ik twijfel nu namelijk naar aanleiding van deze reactie in een ander topic
Ibbel schreef:
Als jouw paard nooit is ingeent zal je 2x moeten laten enten met een tussenpoos van ongeveer 6-8 weken (max 3 maanden). En je moet de enting tegen influenza
jaarlijks

(beter is halfjaarlijks) laten herhalen. Omdat er alleen gecombineerde vaccins zijn betekent dit dat ook de tetanusenting jaarlijks of halfjaarlijks wordt herhaald, hoewel dit formeel niet noodzakelijk is - een tetanusenting blijft minimaal 2 jaar geldig (recent onderzoek heeft zelfs aangetoond 3-4 jaar)

Hoe zit het nu?

LOCA

Re: jaarlijkse enting en wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 16:57

weet iemand het?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:33

Het is zo ie zo verplicht dat de basis-enting in orde is, als je wedstrijden gaat starten. Dus dat houdt in elke maand 1 enting en dat 3 maanden lang. Vervolgens (weet niet of het al in is gegaan) maar dan moet je 2 keer per jaar enten.
Dan is je paard volledig voor de wedstrijden.

Hoe het nu bij jou zit??? Wat je kan doen is een DA vragen, zonodig de KNHS om advies vragen en als je het zekere voor het onzekere neemt, laat je hem/haar toch een keer extra enten.
Suc6

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:40

Het 2x per jaar vaccineren van wedstrijdpaarden is alleen verplicht wanneer je internationaal start.

Een 2 vaccinaties waar een periode van meer dan 12 maanden tussen zit mag bij mijn beste weten niet. Officieel zou je dan weer een nieuwe basisenting moeten laten zetten.