kunnen paarden hooikoorts krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

kunnen paarden hooikoorts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 22:12

hoi ik hoorden laatst van iemand dat haar paard hooikoorts had en dat ie daarom zodra de pollen opkwamen met zijn hoofd ging schudden.
nou doet mijn verzorgpaard dat ook zodra het warm word maar aangezien k nog nooit van zogenaamde hooikoorts had gehoord bij paardne vroeg k me af of 1 van jullie hier ervaring mee heeft.

k lees hte wel wat jullie vinden groetjes mij
Laatst bijgewerkt door Lielle op 24-03-05 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

sandr0

Re: is dit waar ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:15

ik heb er nog nooit van gehoord. kaart het eens aan bij je dierenarts wat hij er van vind

Imker

Re: is dit waar ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:16

Een paard kan idd een pollenallergie hebben. Dat kun je door de DA laten onderzoeken. Mocht het zo zijn dat hij dat heeft, kun je evt. medicijnen krijgen en kun je je paard een speciaal 'horretje' voordoen met rijden en in de wei, zodat je paard niet alle stuifmeeltjes binnenademt.

Lielle

Re: kunnen paarden hooikoorts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:17

verplaatst naar MD

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:05

Mijn paard is een headshaker en heeft dus last van hooikoorts.

Het kan dus ja.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 07:45

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 09:15

hoi hardstikke bedankt voor de tips ik zal het er even over hebben .
en hoop dat hij dan niet zon headbanger meer is binnenkort hihi Haha!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:09

Waar veel paarden baat bij hebben is een Pollenkuur. Zo bouwen ze de resistentie tegen de meest voorkomende pollen op, waardoor allergische en irritatie reacties uitblijven. Het is van Puur Natuur (www.puurnatuur.nl)

Heb even de info van de site geknipt en bij deze geplakt:

Pollen extra veterinair
Samenstelling
verdund en geschud extract van stuifmeel van: acacia, alsem, aster, beemdgras berk, beuk, bijvoet, brandnetel, chrysant, doddegras, dopheid, eik, els, engels raaigras, es, esdoorn, frans raaigras, ganzevoet, gerst, guldenroede, haver, hazelaar, kastanje, kropaar, liguster, linde, mais, margriet, meidoorn, iep, paardebloem, plataan, populier, reukgras, riet, rogge, struisgras, tarwe, vlier, vossestaart, weegbree, wilg, witbol, zuring en zwenkgras. Tevens verdund en geschud extract van meelmijt en huisstofmijt.
Alcoholgehalte 20%.

Aandachtspunten
Pollen extra veterinair is ontwikkeld door dierenartsen op basis van gegevens uit de literatuur en jarenlange praktijkervaring. De specifieke combinatie van bestanddelen zorgt voor een regulerende werking en bevordert het natuurlijke herstelproces. Door de toevoeging van de meelmijt en de huisstofmijt worden de meest voorkomende allergieën aangepakt. Voor een optimaal effect wordt aangeraden om dit product minimaal twee pollenseizoenen te gebruiken. Over het algemeen is het daarna niet meer nodig. Ook als de symptomen zich voor het eerst openbaren, dient gelijk te worden gestart met de toediening van Pollen extra veterinair.

Pollen extra veterinair kan zonder bezwaar in combinatie met andere geneesmiddelen worden gebruikt. In een enkel geval kan in het begin van het innemen van de druppels een onschuldige en kortdurende verergering van de klachten voorkomen. Dit geeft aan dat het dier intensief op het middel reageert. Indien deze beginverergering hinderlijk is, dient u de geadviseerde dosis voor uw dier te verminderen of een keer een dosis over te slaan. Mocht u een bijwerking menen te constateren, verzoeken wij u deze te melden bij uw dierenarts of –therapeut.

Dosering en wijze van toediening
Tenzij de dierenarts of –therapeut anders heeft voorgeschreven, gedurende de eerste drie weken 1x een dosis per 5 dagen, daarna iedere drie weken één dosis tot het einde van het pollenseizoen.
Paard/pony: 15-20 druppels

De effectiviteit van Pollen extra veterinair kan worden vergroot door bij aanvang van toediening, een inwendige reiniging te doen met Drainage compositum van de Groene Os Dierdrogist.
.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:48

Ik kan ook exact testen voor welke pollen je paard allergisch is via een testdoos met 60 verschillende pollen erin (en ook stofallergie en allergie voor hooi, stro enz) Als dit het alleen is (en dus geen afwijkingen aan wervels, kiezen etc waar je paard ook van kan schudden) kan ik allergiedruppels maken of je kunt de pollen extra veterinair van puur Natuur gebruiken (heb ik ook in het assortiment) dat is op homeopatische basis. Voor info stuur me een pb-tje.

Annemieke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:39

mijn konijn heeft ook hooikoorts....dus ik denk dat paarden het ook wel kunnen hebben.
Maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Groetjes Annemieke

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:46

In 2003 had ik 1 klant met een IJslander met hooikoorts (ik dacht nog, dat kan toch niet???). Ik heb in 2004 17 paarden getest op pollen (en ook verschillende honden trouwens) en de eerste aanvragen voor nu zijn al weer binnen...zou het aan het klimaat en het milieu liggen( en aan de voeding??) dat paarden veel heftiger reageren als vroeger? En wat ook typisch is: alle grassoorten die ik test op paarden (waar ze dus allergisch op reageren) komen voor in paardenweidemengsels... Boos!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:25

Josefien schreef:
In 2003 had ik 1 klant met een IJslander met hooikoorts (ik dacht nog, dat kan toch niet???). Ik heb in 2004 17 paarden getest op pollen (en ook verschillende honden trouwens) en de eerste aanvragen voor nu zijn al weer binnen...zou het aan het klimaat en het milieu liggen( en aan de voeding??) dat paarden veel heftiger reageren als vroeger? En wat ook typisch is: alle grassoorten die ik test op paarden (waar ze dus allergisch op reageren) komen voor in paardenweidemengsels... Boos!

Ja!

Enorme milieuvervuiling, vervuiling van voedsel en alles staat onder de stress als je niet uitkijkt.