Pony met ademnood

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Pony met ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 21:53

Een pony bij mij op stal staat op het moment met verschrikkelijke ademnood. Ze is hartstikke dampig. Het is heel eng om naar te luisteren. Het is het pony'tje van de eigenaar van stal en die heeft niet echt dusdanig veel verstand van paarden, waardoor hij dus ook niet weet dat hij er iets tegen moet doen. En er ook zo min mogelijk geld aan besteedt.
Regelmatig heeft ze een hoestbui en soms heb ik het idee dat ze erin stikt zowat. Ik heb ook het vermoeden dat het de laatste twee weken steeds erger is geworden.
Omdat de eigenaar er toch niks tegen doet en ik er niet meer naar kan luisteren wil ik weten of er iets van medicijnen zijn die de ademhaling kunnen bevorderen. Of dat er uberhaupt iets is wat haar kan helpen. Ze staat overdag de hele dag op de wei en komt 's avonds naar binnen, maar de luiken zijn momenteel nog dicht. Die gaan alleen open als het echt echt echt warm is buiten. Haar hooi maak ik altijd eerst nat. Ze staat op stro, maar verandering van strooisel zal hij ook niet toelaten.
Help deze pony!!!

M3isSi3j

Re: Pony met ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 01:12

volgens mij is er niets om het paardje van zn dampigheid af te helpen. Er zijn natuurlijk wel middelen die de benauwdheid kunnen onderdrukken en dingejtes die je er zelf aan kan doen om het minimaal te houden zoals buiten rijden, buitenstal, niet blazen voor zn bos (zn blazer ipv vegen), op zaagsel ipv stro, hoog dak ed.