Op zoek naar wat ik moet kopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Op zoek naar wat ik moet kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 19:42

Zazou had redelijk platte mest (naar diarée toe) en was nogal vermagerd, dus heb ik vandaag de DA gebeld, en ze had gezegd wat ik moest doen.
Daaruit bleek dat hij zand in z'n darmen heeft, en dat is dus rede van de vermagering, ...
Nu heeft ze gezegd dat ik ...(?)zaad moest gaan kopen, maar ik heb het niet echt verstaan.
Het zou iets zijn dat het zand uit de darmen 'verdunt' ofzoits en ik zou dat 6dagen, 1kop koffie per dag moeten geven.

Wie wet welk 'zaad' dit juist is?
En is het ernstig als ze zand in hun darmen hebben?

zwartepaerd

Re: Op zoek naar wat ik moet kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:49

Ieder paard heeft iets van zand in de darmen, alleen een grote hoeveelheid levert problemen op. In het geval van jouw paard is dat diarree, maar ook koliek is een gevolg van teveel zand. Kortom, niet goed dus. je dierenarts zal je waarschijnlijk geadviseerd hebben om psyllium zaad te geven, dat verwijderd zand uit de darmen maar moet je wel langer geven dan 6 dagen. De paardendrogist verkoopt verschillende middelen op basis van psylliumzaad, nml sandgard en sandclear, te geven 7 dagen lang achter elkaar en dan 3 weken niet. Overigens adviseren ze wel dat als er echt zoveel zand in de darmen zit dat je paard er last van heeft om het 10 dagen achter elkaar te geven en dan 4 weken niet. Ook kan hij/zij het over lijnzaad gehad hebben, maar dat moet je iedere dag (gekookt) voeren.En ik weet niet of dit effectief genoeg is al er al zoveel zand in de darmen zit, ik gebruik het bij mijn paarden om te voorkomen dat ze een teveel aan zand krijgen, maar jouw paard heeft dat al.
En misschien nog een tip Pling je dierenarts vind het vast niet erg als je vraagt wat hij/zij bedoeld. De gezondheid van je paard staat toch voorop? Daarom zou ik ook niet te lang wachten met het geven van dit spul. Bel je dierenarts nog eens op.Verkoopt je dierenarts het zelf niet?

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 22:00

Ja ik kon het bij haar gaan halen tussen 7-8uur maar toen kon ik niet tot bij haar geraken.
Morgen moet ik het gaan halen bij de apotheker.
Ik heb mest in ee emmer met water moeten doen, roeren en dan na een kwartier uitkappen, als er zand in de emmer was gebleven zal het zand in de darmen zijn, en dan moest ik een (?)zaad gaan halen, maar door de slechte communicatie heb ik het niet kunnen begrijpen, en heeft ze uitgelegd wat ik moest gaan halen.
Wat noem je veel zand? Want ik weet niet of wat er in de mest zat van zand veel was of niet, misschien is het dan toch iets anders...?
Ik vertrek morgen voor een week op vakantie, dus ga ik morgen naar de apotheker, maar kan dat kwaad, als het toch geen zand is, om die zaden te geven?
alvast bedankt.

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:30

als ik jou was zou ik toch nog een keer de veearts bellen
die kent jou en je paardje en haar advies is dan toch belangrijk.
en als je het niet vertrouwt ,ze toch langs laten komen.
sterkte ermee

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:39

Het kan geen kwaad als het geen zand is om een kuurtje zandvrij te geven.
De paardendrogist adviseert om ongeveer 6 mestballen op te laten lossen in een emmer water en daarna even kijken hoeveel zand er op de bodem ligt. Blijft er meer dan een theelepel zand achter dan is het verstandig om zo'n kuur te geven.
Maar wat als het daar niet aan ligt? Is de dierenarts geweest? Je verteld dat je paard mager wordt, is dat gekomen door de diarree of kwam de diarree later pas? Het kan zeer zeker veroorzaakt worden door zand in de darmen, maar er zijn nog zoveel andere oorzaken. Ontworm je goed?
Misschien tast je dierenarts in het duister en kijkt ze of de kuur helpt. Ik zou je paard in ieder geval goed in de gaten houden, diarree en vermagering is nooit goed, desnoods de dierenarts (of een andere)nog een keer terug laten komen. Succes.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 18:48

Ja, er was wel meer dan 1 theelepel, ik ontworm om de 3maanden, en vandaag ging Zazou eigenlijk alwel beter!
thnx voor de tips
ik vertrek nu een week op vakantie dus zal ook niet meer antwoorden.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:51

Wij hebben sandclear, deze werkt erg goed. Die moesten wij ook kopen van de DA (tenminste, dat werd aangeraden)

Maar ik zou voor de zekerheid toch nog even de DA bellen, die weet het uiteraard het beste. Succes Lachen

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 19:48

We hebben teruggebeld en het was vlozaad Knipoog
toch bedankt voor de reactiez