Ieder paard heeft iets van zand in de darmen, alleen een grote hoeveelheid levert problemen op. In het geval van jouw paard is dat diarree, maar ook koliek is een gevolg van teveel zand. Kortom, niet goed dus. je dierenarts zal je waarschijnlijk geadviseerd hebben om psyllium zaad te geven, dat verwijderd zand uit de darmen maar moet je wel langer geven dan 6 dagen. De paardendrogist verkoopt verschillende middelen op basis van psylliumzaad, nml sandgard en sandclear, te geven 7 dagen lang achter elkaar en dan 3 weken niet. Overigens adviseren ze wel dat als er echt zoveel zand in de darmen zit dat je paard er last van heeft om het 10 dagen achter elkaar te geven en dan 4 weken niet. Ook kan hij/zij het over lijnzaad gehad hebben, maar dat moet je iedere dag (gekookt) voeren.En ik weet niet of dit effectief genoeg is al er al zoveel zand in de darmen zit, ik gebruik het bij mijn paarden om te voorkomen dat ze een teveel aan zand krijgen, maar jouw paard heeft dat al.
En misschien nog een tip
je dierenarts vind het vast niet erg als je vraagt wat hij/zij bedoeld. De gezondheid van je paard staat toch voorop? Daarom zou ik ook niet te lang wachten met het geven van dit spul. Bel je dierenarts nog eens op.Verkoopt je dierenarts het zelf niet?