Prednisolon en overgevoelige huid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Prednisolon en overgevoelige huid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 18:47

Mijn paard staat nu voor de zoveelste keer na een zware luchtweginfectie op hoestpoeders die ventipulmin en prednisolon bevatten.

Nou heeft ze van zichzelf al een vrij gevoelig huidje dat snel stuk of geirriteerd is, maar ik heb iedere keer weer het idee dat als ze een tijdje op die medicijnen staat het nog erger wordt...
Zou dat kunnen of is dat gewoon toeval?

Vorig jaar liep ze zich steeds stuk op de singel, toen heb ik een tijdje geen problemen gehad in de tijd dat ik het afgebouwd had, en staat ze weer op de hoogste dosis en nu heb ik na 1x springen haar in de zij een flinke drukking bezorgd met sporen die ik al jaren met springen gebruik! Verward Frusty

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben of er iets vanaf weten...

En hebben jullie verder nog tips hoe ik de drukking (nu een open/kale plek) zo goed en snel mogelijk kan laten genezen?
(ik voel me al zo vreselijk schuldig dat dit is gebeurd... Verdrietig )

a3nne

Re: Prednisolon en overgevoelige huid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:59

oP die drukking kan je een laagje uierzalf smeren maar voor de rest weet ik het ook niet...

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:35

Mijn paard krijgt op het moment 600 milligram prenisilon per dag maar ik merk niets aan hem. Kan het niet door de rui komen? Daar heeft die van mij nu erg last van, allerlei kale plekken van de deken, kuit en zadel.
Ik smeer er steeds iets anders op, babyolie, dove creme, als het maar lekker vet is. Maar of het echt helpt vraag ik me af. Wel na het rijden pas smeren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 19:18

Ja, in de ruitijd wordt ze inderdaad ook sneller kaal.
Maar dit waren echt drukkingen, en daarna ging aan 1 kant de huid er ook af...

Ze is altijd al erg gevoelig geweest op haar huid, snel drukkingen en kale plekjes, maar iedere keer als ze op de medicijnen staat lijkt het wel erger...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:21

Mijn paardje is ooit bevangen geraakt na toedienen van prednison-injectie tegen een of andere allergie.

Let dus op, het is een bekende bijwerking bij te hoge dosering. vooral berucht middel bij robuuste paardenrassen. Het is in feite cortisone of zoiets.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:22

Oh wacht het is prednisolon. Is dat wat anders dan prednison?
Dan heb ik niets gezegd Bloos

groeten
Ingrid

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:47

Prednison en prednisolon zijn hetzelfde. Prednison wordt gebruikt om zijn ontstekings- en imuunsysteemreacties te remmen. Is een van de zwaarste middelen en het heeft vele bijwerkingen. Waaronder het dunner/kwetsbaarder worden van de huid...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 12:55

na zo'n kuur moet je toch ook altijd weer extra mineralen en vitamines gaan verstrekken?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:54

Jossie schreef:
Prednison en prednisolon zijn hetzelfde. Prednison wordt gebruikt om zijn ontstekings- en imuunsysteemreacties te remmen. Is een van de zwaarste middelen en het heeft vele bijwerkingen. Waaronder het dunner/kwetsbaarder worden van de huid...

Klopt. Mijn moeder heeft die zalf ook, en heeft ook een zeer dunne / kwetsbare huid. Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:37

Bedankt voor jullie reakties!

Dat verklaart in ieder geval al een hoop...

Iemand enig idee wat ik het beste bij kan voeren om haar huid/weerstand te verbeteren?

Ze krijgt altijd al MAX-H, knoflook en zonnebloemolie door 'r voer.
En gisteren heb ik een pot Equi-Derma gekocht van Sectolin, voor paarden met huidproblemen.
Geen idee of het werkt, ik wilde het in ieder geval maar proberen...

Ik ben nu ook aan het proberen de hoestpoeders af te bouwen. Helemaal zal misschien nog niet gauw lukken, maar alle beetjes minder schelen!

Ik wil graag weer overgaan op de Luchtwegcompositum van de Groene Os, maar dan moet ik wel zeker weten die ik met de 'echte medicijnen' kan stoppen...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:40

Benader een goede homeopaat prednison is het grootste tuig dat er bestaat het tast de weerstand zo aan dat een paard steeds zijn kwaal terug krijgt.In Montfoort zit een zeer goede arts die asl veel paarden van de dood gered heeft, ik heb helaas geen naam ofzo
Nouvel schreef:
Mijn paard staat nu voor de zoveelste keer na een zware luchtweginfectie op hoestpoeders die ventipulmin en prednisolon bevatten.

Nou heeft ze van zichzelf al een vrij gevoelig huidje dat snel stuk of geirriteerd is, maar ik heb iedere keer weer het idee dat als ze een tijdje op die medicijnen staat het nog erger wordt...
Zou dat kunnen of is dat gewoon toeval?

Vorig jaar liep ze zich steeds stuk op de singel, toen heb ik een tijdje geen problemen gehad in de tijd dat ik het afgebouwd had, en staat ze weer op de hoogste dosis en nu heb ik na 1x springen haar in de zij een flinke drukking bezorgd met sporen die ik al jaren met springen gebruik! Verward Frusty

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben of er iets vanaf weten...

En hebben jullie verder nog tips hoe ik de drukking (nu een open/kale plek) zo goed en snel mogelijk kan laten genezen?
(ik voel me al zo vreselijk schuldig dat dit is gebeurd... Verdrietig )