Overkoot staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutootje

Overkoot staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 12:19

Hallo,

sinds kort zie ik mijn paard in ruststand regelmatig rechtsachter overkoot staan. Het lijkt alsof hij kan spelen met zijn koot. Tijdens de arbeid heeft hij er volgens mij geen last van, alleen tijdens het stilstaan. Is dit ernstig, kan het erger worden en moet ik hier iets aan laten doen? Wat kun je eraan doen? Waar moet ik op letten? Iemand tips en ervaringen voor me?

Bedankt Knipoog

plutootje

Re: Overkoot staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 13:39

Niemand ervaring hiermee?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:53

Misschien dat je meer reacties krijgt als je de situatie nog wat beter uitlegt... Het is mij bijv. niet helemaal duidelijk wat je met het spelen met zijn koot bedoelt.

plutootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 23:00

Oh ik zal proberen wat duidelijker te zijn, bedankt voor je reactie!
Hij zet zijn hoef in ruststand gewoon op de grond net als zijn andere drie hoeven.
Alleen knikt zo nu en dan de kogel van zijn rechterachterbeen naar voren zodat hij meer boven de hoef komt. Hij knikt het net zo gemakkelijk weer terug, alsof hij ermee kan spelen. Hij doet dit alleen in ruststand en niet tijdens het lopen. Het ziet er anders uit dan een been dat in rust staat. Je ziet duidelijk het kootje naar voren komen. Je hoort overigens geen knakkend geluid of zo. De pensionhouder zei tegen me dat hij overkoot staat...
maar dat ik me verder geen zorgen hoef te maken.
Toch vraag ik me af of het kwaad kan en of er mensen zijn met paarden op dit forum die hetzelfde probleem hebben of bekend zijn hiermee?
Bedankt Knipoog

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:28

Foto's zouden natuurlijk erg van pas komen (ook omdat er meerdere "soorten" zijn).

Ik zou denken dat als hij alleen af en toe overkoot gaat staan het geen "echte" overkoot is. Als paarden zo'n beenstand hebben dan kunnen ze hun voeten niet normaal neerzetten en het doet ook pijn. Het moet dan gecorrigeerd worden door de DA en de hoefsmid. Vooral bij paarden in de groei ontstaat dit soms plotseling. Maar misschien is het iets anders. Lijkt het alsof hij zijn hoef probeert te ontlasten (pijn)? Ik zou het toch maar in de gaten houden als ik jou was. Als er iets is dan ben je er tenminste vroeg bij.

-x- Nouska

plutootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 23:36

Hoi Nouska, bedankt voor je reactie.
Ik heb niet het idee dat mijn paard pijn heeft maar ik kan me natuurlijk vergissen. Het lijkt inderdaad wel een beetje alsof hij probeert te ontlasten, dat zou een logische verklaring kunnen zijn voor het verzetten van zijn koot. Zijn koot komt letterlijk wat naar voren maar hij zet hem ook heel gemakkelijk weer terug. Tijdens het werk of lopen aan halster kan ik niets zien dat wijst op onregelmatigheid of last. Ook heb ik gevoeld van zijn hoef naar zijn koot maar voel geen warmte en krijg geen reactie als ik erop druk. Hij doet het ook maar heel af en toe dus niet elke keer dat hij op de poetsplaats staat of zo..Volgende week komt de hoefsmid en ik ga hem zeker vragen eens goed te kijken naar zijn hoeven. Misschien dat hij anders bekapt moet worden?? Of zou het kunnen dat hij last heeft van een spierpijn door verstappen of overbelasting? Misschien maak ik me teveel zorgen maar zoals je zegt is het beter om er maar op tijd bij te zijn want op een beenprobleem zit natuurlijk niemand te wachten. Je paard is toch een dierbaar bezit, he!!