Over hele lichaam bulten!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ursy

Over hele lichaam bulten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 09:16

Gisteren wilde ik mijn paard uit de wei halen.. Ik schrok mij kapot over haar hele lichaam en dan voornamelijk aan de rechter kan had ze allemaal kleine bultjes! Het leken op wel honderden dasen bulten, maar dit was het niet.
De bultjes voelden vrij hard aan en ze had er geen jeuk of last van! (gelukkig maar)
Het leken er met de minuut meer te worden en ik heb dan ook meteen de dierenarts gebeld.
De dierenarts constateerde dat het een allergie ergens voor was! Maar waarvoor tja....
Hij heeft haar iets ingespoten waardoor de bultjes binnen een paar dagen zouden moeten verdwijnen. Dit kon misschien ook beginnende staart en manen schurft zijn, of ze kon iets verkeerd gegeten hebben. Ook kon het een eiwit te veel zijn.
Ik heb thuis in een boekje gekeken en toen vond ik iets URTICARIA.
Wat bagheera had leek erg op URTICARIA.
Nou ben ik benieuwd of jullie dit ook wel eens meegemaakt hebben en of jullie misschien weten wat het kan zijn... Ik maak mij namelijk best veel zorgen..
Bedankt

Henriette

Re: Over hele lichaam bulten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:48

Mijn 3 jarige had afgelopen maandag ook plotseling bultjes over heel d'r lijf. Gelukkig is het nu weer weggetrokken.

Vaak is het een reactie op iets wat in het gras of hooi heeft gezeten, en dan in combinatie met het warmere weer...

Meestal is het onschuldig en hebben ze er ook geen last van, je moet even rustig aandoen (geen zadeltje) totdat de bultjes weg zijn.

Let wel op of de slijmvliezen niet zijn opgezet en je paard verder geen zieke indruk maakt.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:01

Hoi,

Nou mijn pony zat vorig jaar rond deze tijd ook ineens onder de bulten.. Eerst heb ik ook gedacht dat het vliegen of dazen waren maar het ging niet weg.. Ook mijn pony heeft er geen last van (gelukkig) het zit bij haar alleen op de romp en dan aan de linkerkant het wordt soms erger en soms zakt het af..

Tot op de dag van vandaaag zit het er nog steeds, die van mij is ook in oktober in Utrecht geweest voor een ander probleem en daar heb ik de bulten ook meteen laten zien en onderzoeken..

Ze noemde het bij Easter een eenzijdige huid onsteking aan de romp..Het kan geen kwaad en het gaat vanzelf "ooit" een keer weg... Heel naar voor het paard maar gelukkig vind ze het niet pijnlijk / jeuk..

Succes!

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:04

Ursy schreef:
Gisteren wilde ik mijn paard uit de wei halen.. Ik schrok mij kapot over haar hele lichaam en dan voornamelijk aan de rechter kan had ze allemaal kleine bultjes! Het leken op wel honderden dasen bulten, maar dit was het niet.
De bultjes voelden vrij hard aan en ze had er geen jeuk of last van! (gelukkig maar)
Het leken er met de minuut meer te worden en ik heb dan ook meteen de dierenarts gebeld.
De dierenarts constateerde dat het een allergie ergens voor was! Maar waarvoor tja....
Hij heeft haar iets ingespoten waardoor de bultjes binnen een paar dagen zouden moeten verdwijnen. Dit kon misschien ook beginnende staart en manen schurft zijn, of ze kon iets verkeerd gegeten hebben. Ook kon het een eiwit te veel zijn.
Nou ben ik benieuwd of jullie dit ook wel eens meegemaakt hebben en of jullie misschien weten wat het kan zijn... Ik maak mij namelijk best veel zorgen..
Bedankt

URTICARIA.. is NETELROOS... netelroos is heel erg.. dan ga je kapot van de jeuk.. jij schrijft dat ze/ hij er geen last van heeft.. dat is dan natuurlijk raar...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:18

brenin heeft ook van die bultjes.. hij staat nu dag en nacht onder een vliegendeken, want hij wordt gewoon lekgestoken door kleine mugjes. Die zijn er namelijk al wel. Maar brenin heeft echt jeuk eraan..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:37

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:45

Wij hebben dat ook eens gehad met een paard. In drie weken 3 keer gehad, ook hij zat helemaal onder het was net een stripfiguurtje. Conclusie van de DA een allergische reactie, maar waarop???
Na een antibioticaprik (en kuur daarna) was het ook weer zo'n beetje in 1 keer weg maar bij de derde keer had de DA zoiets van om nou NOG een keer antibiotica te spuiten....
Uiteindelijk is het met homeopatische medicijnen overgegaan.

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 15:04

james100 schreef:
Ursy schreef:
Bedankt

URTICARIA.. is NETELROOS... netelroos is heel erg.. dan ga je kapot van de jeuk.. jij schrijft dat ze/ hij er geen last van heeft.. dat is dan natuurlijk raar...

Dit staat in mijn boekje over Urticaria (paard en gezondheid, huid, haar en hoeven.)
Bij Urticaria zitten de verdikkingen over de hele huid. Ze kunnen snel onstaan soms binnen enkele minuten. Maar ze verdwijnen ook snel, soms zijn ze binnen enkele uren weer weg. De paarden hebben meestal geen jeuk en zijn er niet ziek van.

er stonden ook plaatjes bij en een van die plaatjes leek wel veel op wat mijn paard had! Maar op het internet staat inderdaad dat het wel jeuk veroorzaakt. Beetje vreemd dat het anders in mijn boekje staat!

Vandaag waren gelukkig alle bultjes weer weg en zag je er niets meer van. Ik hoorde van de man waar mijn paard op stal staat dat ze gistern in de distels heeft gelegen.. Misschien is ze daar wel allergisch voor...
Ik ben in ieder geval blij dat het over is, en bedankt voor de reacties!

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:16

Mijn paardje heeft het ook wel eens. Ik denk dat het bij haar een reactie op de steken van dazen is.

Waardoor ontstaat urticaria?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:40

Ik heb het ook eens gehad met mijn grote bruine.....nooit achter gekomen waar het aan lag, stond (overdag) met meerdere paarden in een wei, geen rare planten aanwezig, kreeg hetzelfde voer als mijn andere paard (en de weidegenoten) de bulten verdwenen na een dag of 3-4 en zijn nooit meer teruggekomen (dit is zo'n 6-7 jaar geleden)

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:52

Toen ik mijn pony kocht, kreeg ik ook dit verhaal erbij, als ze telang op de wei zou staan (vooral in de lente, dus met eiwitrijk gras) krijgt ze bultjes, je zet haar even op stal zodra ze weggetrokken zijn gooi je dr weer de wei op... (dat is wat mij verteld werd) maar ondertussen kwam ik er wel achter dat ze er hoefbevangen van is geworden....

Kijk dus uit hiermee Knipoog

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:38

Mijn merrie heeft dit 4 jaar geleden ook gehad. Ze was toen hoogdrachtig. 's Nachts werd ze heel onrustig dus wij dachten dat het veulen kwam. In de stal aangekomen, merrie helemaal onder de bulten en had ontzettend veel jeuk.
De volgende ochtend waren de bulten aardig verdwenen. Nog wel contact gehad met de DA. Volgens hem een allergische reactie op iets. 's Avonds is toen het veulen geboren. Waarschijnlijk heeft zij wel een reactie gehad op haar hormonen. Dit is overigens een keer gebeurt, bij het eerste veulen. Daarna heeft ze er nog 2 gekregen en nergens meer last van gehad.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 08:22

Het kan eiwit allergie zijn, dan zitten ze ook onder de bulten en voelt het lichaam helemaal bobbelig.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:34

Hoi,

Ik heb het zelfde gehad met mijn paard. De DA heeft hem toen een spuit gegeven tegen deze allergische reactie, op waarschijnlijk vliegen, en ze zouden na twee dagen verdwenen moeten zijn. Aangezien mijn paard erg traag hersteld over het algemeen, waren de bultjes pas na 1,5 week geheel verdwenen.
Op de bultjes die mijn paard had, zaten ook allemaal korstjes maar het jeukte niet.
Mijn DA stelde voor om hem in te pakken in een vliegendeken maar dat heb ik nooit gedaan omdat hij erg geen last van had en ik niet wist of het nog een keer zou gebeuren. Het is nu inmiddels 2 jaar later en het is nooit meer voorgekomen.
Ik denk dat het een allergische reactie is, ik zou het even afwachten.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:27

Wat ook een grote veroorzaker is van bultjes op het lichaam is EIWIT!!! Een te eiwit rijk voer kan ook voor deze bultjes zorgen. Als je ze dan minder eiwit geeft, gaan de bultjes ook gewoon weer weg (heb dit meerdere keren meegemaakt bij meerdere paarden).
En Bitterbal: Die bultjes en de hoefbevangenheid hebben natuurlijk 1 ding gemeen. Ze worden beide veroorzaakt door een teveel aan eiwit! Maar het is dus niet zo dat die bultjes voor de hoefbevangenheid hebben gezorgt!

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:58

Heeft flin ook alleen dan in de zomer van de vliegen waarschijnlijk allergische reactie!