Na herstel peesblessure, gewoon weer alles doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lies1

Na herstel peesblessure, gewoon weer alles doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 07:59

Mijn paard is hersteld van een peesblessure. Hij loopt dus weer goed. Maar kun je dan weer bijvoorbeeld, over een brandgang (mul zand) rijden. Ik bedoel gewoon een 1 weg, niet de hele tijd dus.

Moet je een paard dat hersteld is zien als weer helemaal gezond?

Of moet je toch altijd weer rekening houden met hobbels, mul zand en dergelijke?

Dus rijden jullie weer gewoon als vanouds of toch voorzichter?

khorizon

Re: Na herstel peesblessure, gewoon weer alles doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:13

Hoi Lies1

Mijn paard heeft vorig jaar mei een peesblesure gehad. In september was hij weer helemaal hersteld. Toen zijn we rustig begonnen met rijden. Eerst alleen stappen. Nu staat hij weer volop in training en zijn we bezig met wijken, contragalop en schouderbinnenwaarts. In mei ga ik officieel starten.
Mijn vader gaat altijd met hem naar buiten en maakt ritten van 4 a 6 uur.
Hij heeft dit langzaam opgebouwd. En als het erg mul was dan stapte hij alleen maar.
Je moet de pees echt alle tijd geven om te herstellen.

Wij rijden weer hetzelfde als voorheen met hem. Alleen springen we nog niet.
Daar wacht ik mee tot volgend jaar. Van de dierenarts mag ik nu al wel springen. Maar ik wacht liever nog even.

Mijn paard had geen zware peesblesure. Daar ligt het ook aan. Een pony bij ons mag echt niet meer door mul zand en nooit meer springen of zwaar rijden.

Veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:44

Min paard heeft zo'n 3 jaar geleden een peesblessure gehad!
Ik heb alles hierna weer zeer langzaam opgebouwd maar doe nu weer alles met haar.
Springen, dressuur, buiten rijden etc het is allemaal geen probleem.
Maar wel zoals ik al zei heb ik alles zeer rustig aan opgebouwd!

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 14:47

Ja, oke ik ben nog steeds aan het opbouwen.
Vorig jaar maart is de peesblessure geconstateerd. Dus we zijn al een jaar onderweg, maar het gaat goed. Ik ben eerder te voorzichtig, volgens mij.

We gaan gewoon op dezelfde voet verder.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:57

neem die opbouw fase heel serieus. Daarna? gewoon weer doen wat je altijd deed.
Ik doe nu ook weer alles, springen, dressuren, crossen, lange buitenritten op alle ondergronden. Daar hou ik geen rekening meer mee. Wel stap ik tegenwoordig vaker uit op straat en ben vaker gaan buitenrijden (meer rechte lijnen). Dit is meer om de pezen goed te houden dan om iets te herstellen.
Nou ligt het er natuurlijk ook wel aan of je het groene licht hebt gekregen aan de hand van de gemaakte scans of je het advies hebt gekregen sommige dingen achterwege te laten.

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 09:20

pol013 schreef:
neem die opbouw fase heel serieus. Daarna? gewoon weer doen wat je altijd deed.
Ik doe nu ook weer alles, springen, dressuren, crossen, lange buitenritten op alle ondergronden. Daar hou ik geen rekening meer mee. Wel stap ik tegenwoordig vaker uit op straat en ben vaker gaan buitenrijden (meer rechte lijnen). Dit is meer om de pezen goed te houden dan om iets te herstellen.
Nou ligt het er natuurlijk ook wel aan of je het groene licht hebt gekregen aan de hand van de gemaakte scans of je het advies hebt gekregen sommige dingen achterwege te laten.

Ik rij ook meer buiten, en inderdaad de rechte lijnen. De laatste keer dat ik bij de DA was, zei hij: dat ie gerust weer wat meer mocht doen. Ik reed toen maximaal een half uurtje in de binnenbak (goede ondergrond), en maximaal een uur in de bos (veel stap). Dit ben ik nu voorzichtig aan het opbouwen.

Bij mijn paard zat de peesblesure in het hoefkatrol gebied (zijn ook foto's gemaakt, daar was niks op te zien). Ik kon wel een scan laten maken, maar dan moesten een gedeelte van de hoef wegsnijden om zo dicht mogelijk bij het gebied te komen. Mijn paard is 18 jaar, ik heb toen besloten om eerst alles rustig op te bouwen. Als het weer mis gaat, dan kan ik altijd nog een scan doen. Maar tot op heden, gaat het goed, gelukkig.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:38

Na een peesblessure doe ik niet meer alles met mijn paard. Ik rijd minder frequent in de bak en ga lekker het bos in of rij aangespannen. Ik spring niet meer. Ook let ik erg op de paden waarop ik rijd. Als het dus erg nat en blubberig is in het bos....rijd ik dus niet. Ook let ik erg op het mulle zand. Nu ben ik misschien wel heel precies dus daar zou ik me niet aan meten maar met mul zand en blubber zou ik echt uitkijken. Bij mij komt het er ook bij dat ze na intensief rijden in de bak, nog weleens overvulde pezen heeft....dus daarom doe ik het rustiger aan. Het is inmiddels wel al vier jaar geleden dat ze weer genezen is verklaard.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:40

In principe doe ik ook alles weer met Iris.
Het is bij Iris nu ruim een jaar geleden. Ik heb 3 kwart jaar gestapt en daarna zeer langzaam aan weer begonnen. Ik begon eerst met 10 minuutjes buiten stappen, 2 weken, vervolgens 15 minuutjes en daarna een paar minuutjes draven, afwisselend met stap en zo opbouwend. Daarna rustig in de bak begonnen. Ook afwisselend met veel stap en lange lijnen en grote voltes. In december ben ik echt weer begonnen met het opbouwen van de training en ik rij nu weer M/Z niveau. Het enige wat ik nog niet durf is te crossen over het strand. Dat ga ik na deze zomer weer doen en ik start deze zomer nog niet op het gras. Maar tot nu gaat alles super!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:49

Wees echt heel rustig.

Alles is slap, alle spieren en pezen!!
Hetzelfde als jij die hele tijd alleen maar in een bed ligt, alles doet niks.
Nu snel kan op spierpijn of extra blessures.

Ga stappen en bouw het per 2 weken met 5min ofzo op.
Gewoon zo langzaam mogelijk opbouwen, des te beter