kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ReignStar

kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 21:01

Gisteravond was mijn paard ineens zomaar kreupel.
Ze heeft geen klap van een ander paard gehad ofzo.
Ik denk zelf dat ze in de stapmolen een gekke sprong gemaakt heeft, of dat ze in de stal uitgegleden is bij het opstaan, of iets dergelijks.
De DA heeft gister nog gekeken en 2 buigproeven gedaan, volgens haar zit het in de kogel. Haar advies, een week afwachten, stappen met een pijnstiller. Is het volgende week niet over dan naar de kliniek om foto's te maken... Na vandaag 1x gestapt te hebben was ze naar mijn mening veel onregelmatiger dan gisteravond. Morgenochtend komt de hoefsmid, dus hij kan dan ook gelijk kijken wat hij ervan vind en zijn advies geven.

Verder is het been nergens dikker of warm en ook de hoef is niet warm.
Als het morgen nog slechter gaat, zouden jullie dan eerder naar de kliniek gaan?

Verder nog een andere vraag, is het been bij een peesblessure altijd warm of dik?

ReignStar

Re: kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 20:56

goh bedankt allemaal voor de reacties...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 01:08

als je paardje kreupel is blijft het vaak gissen hoe, wat, waar, wanneer en hoelang!?

Dat je paardje de dag erna onregelmatiger is kan verschillende oorzaken hebben: irritatie van de buigproeven, overbelast, stijfheid of stalbenen. Werd die na een tijdje stapper beter of erger?

Als je paardje op ijzers staat zou ik met mn DA en hoefsmid ff kijken of het wel verstandig is om hem nu te doen, gezien de blessure misschien erger kan worden als er tegen zn hoef word geslagen of zn stand opeens veranderd.

De ervaringen die ik met peesblessures heb zijn de benen nauwelijks warm of zelfde dik. Ik wee tniet of je het been moet koelen? maar ik denk dat dat nooit kwaat kan. Het is goed tegen ontstekingen en bevorderd de doorbloeding, iets wat erg belangrijk is.

Daarbij vraag ik me af waarom die op pijnstillers staat.. is die zo erg kreupel dat die door de onregelmatigheid andere delen/benen gaat overbelasten zodat dit ter voorkomen is..?

Persoonlijk zou ik gewoon die week aankijken en als het echt slechter word gewoon contact op nemen en houden met mn da!

succes ermee

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 12:05

Bedankt voor je reactie!

Volgend de hoefsmid is de kreupelheid te wijten aan een te steile stand van het kootbeen. Nu werd ze iedere keer al wat platter gezet, maar ze gaat toch steeds weer rechterop.

Na het stappen word de onregelmatigheid behoorlijk erger. Ze moest van de DA 2x per dag een kwartier stappen over verharde ondergrond, echter na nog geen 10 min vind ik haar zo slecht lopen dat we stoppen. Ben bang dat ik het anders overbelast.

Waarom ze die pijnstiller heeft weet ik niet precies, ik denk meer voor het onstekingsremmende effect dan dat het de pijn onderdrukt, want zoals ik al zei loopt ze slechter dus echt de pijn wegnemen doet het niet.

Verder krijgt ze nu kuil uit een hooinet omdat ze anders een verkeerde drukverdeling krijgt in de voeten als ze voer van de grond eet (een voet voor, een voet achter zetten)

Ze heeft geen ijzers, voor de steile stand zou het wel kunnen helpen maar we vinden haar daar veel te jong voor, het is namelijk een tweejarige...

Ik denk dat ik zo toch maar contact opneem met de DA om te overleggen...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:47

als je paardje kreupel gaat lopen door de pijnstillers heen en steeds erger word is het idd verstandig om daar mee te stoppen want dan werkt het duidelijk averechts.

Als je DA het met je hoefsmid eens is dat het door de verkeerde stand kan komen is een ijzertje misschien toch verstandig, des ondanks ze zo jong is.

Vraag je DA eens of het niet verstandiger is om op het zachte te wandelen met der.. succes

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:01

Heeft de smid de hoef ook afgetast op een blijn? Dikwijls geeft dit ook erge kreupelheid zonder verdere zichtbare symptonen. Het hangt dan een beetje af van de plaats of het snel geneest (na weg snijden).
Het is maar een idee.

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 17:07

Ja er zijn geen hoefzweren gevonden...
Vanmiddag is de DA weer geweest en zij vond dat de kogel toch wat warm en overvult is. Ze heeft nu een steunverband en ontstekingsremmers gekregen.

Woensdag worden er foto's gemaakt, dus het is nog even afwachten denk ik... Verdrietig