Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
EngelAngela schreef:atactisch is dat een paard niet met tact loopt. oftewel onregelmatig oftewel kreupel.. (simpel gezegd)

Hetja schreef:Ataxie betekent dat er een storing in de zenuwgeleiding plaatsvindt. Het signaal van de hersenen komt niet goed aan in de spieren. Bij veel dieren en ook bij paarden uit zich dit door onregelmatige gang, zwaaien met de achterhand en neiging tot omvallen.
Bron: www.dierennieuws.nl

.....
) dan zie je dat het paard bv. veel tactfouten maat of moeite heeft met overgangen.
anouky schreef:Mijn paard is ook atactisch, hier zijn meerdere onderzoeken naar verricht in medische klinieken in Gent en Utrecht, bij mijn paard is er niets te zien als ze loopt, heeft verder gewone normale bewegingen. Aleen als ik klaar met rijden ben en als ze in de wei staat staat ze met haar achterbenen kruislinks over elkaar en schuurt ze die dan ook tegen elkaar aan.
Het heeft inderdaad te maken met het zenuwstelsel, de prikkels vanuit haar hersenen komen niet goed door naar de achterbenen. Het is niet erfelijk zoals sommige mensen denken, wel is het ongeneeslijk. Bij mijn KWPN merrie is het wel gestabiliseerd, het wordt dus niet erger, maar blijft wel altijd, ze is nu bijna 5 en of ik de topsport zal halen is onbekend, ze zal wel kunnen presteren ( springen) maar tot een bepaald niveau.....
Hebben meer mensen een paard met atactie?! ben benieuwd naar hun ervaringen en reacties!!
Groetjes Anouky
otje9 schreef:nou na nog heel veel onderzoek verder waarbij ook een scyntigrafi in lienden ben ik er nu achter dat hij ataxie heeft vanuit zijn lendenen wat veroorzaakt is door een trauma en al langduurig aanwezig is en nooit meer beter wordt...volgens arts in gent einde verhaal...