wat is atactisch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wat is atactisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:18

Kan mij iemand uitleggen wat een paard heeft als hij atactisch is?

Slotje

Re: wat is atactisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:50

Je kan op www.google.com kijken daar staat heel veel informatie als je atactisch in tikt.

Groetjes

Slotje

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:10

atactisch is dat een paard niet met tact loopt. oftewel onregelmatig oftewel kreupel.. (simpel gezegd)

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:21

EngelAngela schreef:
atactisch is dat een paard niet met tact loopt. oftewel onregelmatig oftewel kreupel.. (simpel gezegd)

Ja maar je moet niet denken aan een 'gewone' (in hoeverre dat bestaat) kreupelheid. Deze kreupelheid wordt veroorzaakt door een storing in de zenuwgeleiding. Oftewel het signaal vanuit de hersenen komt niet goed aan bij de spieren, waardoor er een onregelmatige gang onstaat. Vaak 'zwaaien' atactishe paarden met de achterhand en hebben ze de neiging om om te vallen...

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:25

Heel simpel eigenlijk.
Atactisch betekent gewoon onregelmatig of onbeheerst.
Normaal loopt een paard in iedere gang in een bepaald ritme. Wanneer dat ritme verstoord is door het een of ander, dan spreek je van ataxie.
Dat kan dus op heel verschillende manieren zich uiten.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:02

Ataxie betekent dat er een storing in de zenuwgeleiding plaatsvindt. Het signaal van de hersenen komt niet goed aan in de spieren. Bij veel dieren en ook bij paarden uit zich dit door onregelmatige gang, zwaaien met de achterhand en neiging tot omvallen.

Bron: www.dierennieuws.nl

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:17

Hetja schreef:
Ataxie betekent dat er een storing in de zenuwgeleiding plaatsvindt. Het signaal van de hersenen komt niet goed aan in de spieren. Bij veel dieren en ook bij paarden uit zich dit door onregelmatige gang, zwaaien met de achterhand en neiging tot omvallen.

Bron: www.dierennieuws.nl

Volgens mij schreef ik hierboven precies hetzelfde... Haha!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:33

Hi, hi, was de bedoeling om een ander stukje tekst te plaatsen, ging niet goed, daarna was ik te laat om nog te kunnen wijzigen Clown .....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:01

Het juiste antwoord staat er gelukkig tussen want Ataxie is niet hetzelfde als een onregelmatig, kreupel paard, zelfs een paard dat tactfouten maakt hoeft niet atactisch de zijn. Er zijn een voudige tests voor die de DA doet om Ataxie te ontdekken.

De bewering over de verstoring in de zenuwbaan is idd de goede.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:39

Er is verschil tussen ataxie: oftewel het ziektebeeld, wat inderdaad veroorzaakt wordt door een verstoorde geleiding in de zenuwbanen,

en atactisch bewegen: oftewel onregelmatig/onbeheerst bewegen.

Een paard dat ataxie heeft loopt atactisch, maar een paard dat atactisch loopt hoeft geen ataxie te hebben Knipoog

a3nne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:57

Ik heb altijd gehoord dat als je paard atactisch is hij iets heeft in zijn zenuwstelsel, zoals een knelling of een beschadiging en dat het lopen dan niet automatisch gaat maar hij er over na moet denken en dat hij daardoor onregelmatiger gaat lopen en er kans is dat hij omvalt.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:16

Atactie komt voort aan een beschadiging van het zenuwstelsel. Hoe dichter de 'beschadiging' bij het centrale zenuwstelsel hoe duidelijker de verschijnselen. Iemand zei ooit tegen mij. Dat je het moet vergelijken met bv het electriciteits net. Als je vlak bij de centrale de kabel doorsnijdt dan zit het hele land zonder stroom. Doe je dit onder in limburg. Dan zit alleen het onderste deel van limburg zonder stroom.
Als bij het paard de beschadiging vlak bij het centrale zenuwstels zit dan toont hij totale verlammingsverschijnselen. Is de beschadiging op een minder (erge plek Knipoog ) dan zie je dat het paard bv. veel tactfouten maat of moeite heeft met overgangen.
Je hebt bij atactie zegmaar ook een schaal van 1 tot 10. Paarden met een lichte vorm kunnen nog prima funcioneren (geen topsport) als ze gerichte training krijgen. Bij deze paarden lijkt het inderdaad alsof ze over ( vooral de eerste pas voorwaards) na moeten denken. Ook moeten ze vaak even op gang komen en hebben ze moeite met achterwaards.
In de ergste vorm kunnen paarden helemaal niet meer lopen ze sleepen met de achterbenen over de grond en genezing is uitgesloten.

Atactie kan ontstaan door een virus (rhino), door een trauma (bv. achterover slaan in de wei), en sommige mensen zeggen dat het erfelijk kan zijn en dat dit op 1of 2 jarige leeftijd naar buiten komt. Of dit zo is weet ik niet Verward

anouky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:41

Mijn paard is ook atactisch, hier zijn meerdere onderzoeken naar verricht in medische klinieken in Gent en Utrecht, bij mijn paard is er niets te zien als ze loopt, heeft verder gewone normale bewegingen. Aleen als ik klaar met rijden ben en als ze in de wei staat staat ze met haar achterbenen kruislinks over elkaar en schuurt ze die dan ook tegen elkaar aan.
Het heeft inderdaad te maken met het zenuwstelsel, de prikkels vanuit haar hersenen komen niet goed door naar de achterbenen. Het is niet erfelijk zoals sommige mensen denken, wel is het ongeneeslijk. Bij mijn KWPN merrie is het wel gestabiliseerd, het wordt dus niet erger, maar blijft wel altijd, ze is nu bijna 5 en of ik de topsport zal halen is onbekend, ze zal wel kunnen presteren ( springen) maar tot een bepaald niveau.....
Hebben meer mensen een paard met atactie?! ben benieuwd naar hun ervaringen en reacties!!

Groetjes Anouky

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:16

ik zie op de kliniek wel vaak atactische paarden. De meest ernstige vormen, want dat zijn degene die daar blijven om het probleem verder uit te laten zoeken/behandelen. Het zijn dan vaak jonge beesten (1 of 2 jaar) met een probleem in de halswervelkolom. Vaak ligt een instabiliteit hieraan ten grondslag. (te vergelijken met een soort wiplash bij mensen)
Ik heb het zelf nog nooit behandeld met fysiotherapie, maar het wordt vaak behandeld door de manueeltherapeut waar ik mee samenwerk. Ik moet zeggen dat het dan opknapt maar ik weet niet of ze helemaal klachtenvrij worden.

otje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:28

hoi, ja ik heb ervaring met een paard met ataxie wat gisteren pas bekend is geworden dat het dus ataxie is
ben eigelijk al van het begin af aan met hem aan het tobben, 3 j nu.
de problemen begonnen met het struikelen door zijn rechter voor been heb toen foto's laten maken maar was niks op te zien
ook was hij altijd wat trager met zijn linkerachterbeen en kon vanuit het niet in 1 keer gigantische aan de kletter gaan met gevolg dat ik weer eens in gips ofzo belanden
vooral als ik hem vorige dag flink doorgereden had was hij die dag erna moeilijk te bewerken van de spierpijn.
had moeite om zijn linkerachterbeen er continu bij te rijden tot gevolg dat hij kwa bespiering scheef werd en dus steeds meer problemen ging krijgen en steeds viezer kon zijn onder het zadel.
een week na mijn eerste wedstrijd met hem kreeg hij dan dus ook een tying-up doort het continu vast zetten van zichzelf
nadat met lange periode over was ging hij steeds meer slepen met zijn achterbeen en zijn opstart was als een oud paard van 30, zo stijf!
ben toen via via in contact gekomen met rodinde hoogenraad die beweerde dat zijn bekken scheef stond 10 cm wat het gevolg was van een trauma volgens haar
zij heeft hem twee keer bewerkt met grote hamers en moest weer goed zijn toen
kreeg myoplast mee om bij te voeren om linker bespiering wat bij te laten trekken
nou vanaf die periode is het eingelijk alleen maar slechter met hem gegaan, werd steeds gemener onder het zadel in liep zich gewoon helemaal vast
allerlei klinieken met hem gezien door nederland, allerlei adviezen gekregen maar nog steeds geen uitsluitsel
ben toen via mijn verzekering bij antione de bodt uit belgie terecht gekomen die weer beweerd dat 90% van de problemen bij paarden aan de ruiter liggen op rijtechnische vlak
ik zat gigantische scheef volgens hem en reed hem daarom zelf vast
na een maand training bij hem gehad te hebben en helemaal gehersenspoeld te zijn met een andere rijtechniek onder de knie weer volle moed naar huis maar kwam zodra hij weer onder moest gaan traiden toch steeds weer op het zelfde probleem uit dat hij zich helemaal vast zet
nou na nog heel veel onderzoek verder waarbij ook een scyntigrafi in lienden ben ik er nu achter dat hij ataxie heeft vanuit zijn lendenen wat veroorzaakt is door een trauma en al langduurig aanwezig is en nooit meer beter wordt...volgens arts in gent einde verhaal...
anouky schreef:
Mijn paard is ook atactisch, hier zijn meerdere onderzoeken naar verricht in medische klinieken in Gent en Utrecht, bij mijn paard is er niets te zien als ze loopt, heeft verder gewone normale bewegingen. Aleen als ik klaar met rijden ben en als ze in de wei staat staat ze met haar achterbenen kruislinks over elkaar en schuurt ze die dan ook tegen elkaar aan.
Het heeft inderdaad te maken met het zenuwstelsel, de prikkels vanuit haar hersenen komen niet goed door naar de achterbenen. Het is niet erfelijk zoals sommige mensen denken, wel is het ongeneeslijk. Bij mijn KWPN merrie is het wel gestabiliseerd, het wordt dus niet erger, maar blijft wel altijd, ze is nu bijna 5 en of ik de topsport zal halen is onbekend, ze zal wel kunnen presteren ( springen) maar tot een bepaald niveau.....
Hebben meer mensen een paard met atactie?! ben benieuwd naar hun ervaringen en reacties!!

Groetjes Anouky

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:15

otje9 schreef:
nou na nog heel veel onderzoek verder waarbij ook een scyntigrafi in lienden ben ik er nu achter dat hij ataxie heeft vanuit zijn lendenen wat veroorzaakt is door een trauma en al langduurig aanwezig is en nooit meer beter wordt...volgens arts in gent einde verhaal...

Ik had een vraagje. Ik las laatst iets over die scintigrafie ... En vroeg me af hoe dat in z'n werk ging? Daar zie je tocha lleen dingen mbt de botten? Was de ataxie bij jouw paard dan door wervels oid gebeurd?
Kun je me wat meer vertellen over de scintigrafie, de ataxie bij jouw paard en wat je nu gaat doen met hem/haar enz?
Evt via PB.
Bedankt

PS. Dit is voor een onderzoek van een vriendin van me! Thnx!

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 18:44

BRON: WEBSITE DAP BODEGRAVEN http://WWW.DAPBODEGRAVEN.NL

Ataxie

Ataxie is voor paardenmensen vaak een wat vaag begrip, welke echter voor het gebruik als sportpaard een grote rol kan spelen. In deze aflevering worden daarom de belangrijkste aspecten van deze neurologische afwijking besproken.

Afbeelding

Op deze röntgenfoto is een halswervelfractuur zichtbaar. Ook een ongeluk kan dus spinale ataxie veroorzaken. Door de standsverandering van de wervels ten opzichte van elkaar is een duidelijke vernauwing van het wervelkanaal zichtbaar.

Vormen van ataxie
Ataxie is symptoombeschrijving van een aantal ziekten, die zich allen kenmerken door een neurologische (dwz het zenuwstelsel betreffend) verstoring in het bewegingspatroon. Hierbij is er dus geen sprake van een kreupelheid maar van een coördinatie probleem. Hieronder volgt een opsomming van de, voor fokkers en gebruikers, meest belangrijke vormen van ataxie.

1-Cerebellaire ataxie.
Deze vorm van ataxie vindt zijn oorsprong in de zo genaamde kleine hersenen. De kleine hersenen spelen een belangrijke rol bij het coordineren van signalen naar spieren en het evenwichtsorgaan. De eerste klinische verschijnselen van deze afwijking manifesteren zich in de periode kort na de geboorte tot aan de derde levensmaand. Dergelijke veulens vertonen ataxie aan de voorbenen en spiertrilingen met name in de hals.. Cerebellaire ataxie is een aangeboren en erfelijk probleem, voornamelijk voorkomend bij het arabische paard, de oldenburger en de Gotland pony.

2-Ataxie in het kader van rhinopneumonie
Een infektie met het zogenaamde herpesvirus, ook wel rhinopneumonie genoemd, gaat vaak ongemerkt voorbij. Soms leidt het tot verschijnselen van de luchtwegen of abortus. In uitzonderlijke gevallen zien we de zogenaamde neurale (het zenuwstelsel betreffend) vorm. Hierbij kunnen zowel de "kopzenuwen" als het ruggenmerg aangetast zijn.

Bij ernstige aantasting raken dergelijke paarden verlamd, met name in de achterhand. De symptomen kunnen zo ernstig zijn dat euthenasie noodzakelijk is. Een groot aantal paarden maakt ,na zeer intensieve medische zorg, enige vorm van herstel door en kunnen weer redelijk functioneren. Een optimale carriere als sportpaard is vaak niet meer mogelijk , omdat er voortdurend problemen blijven bestaan met de coordinatie van de beweging.. De neurale vorm treedt vaak op als de acute infektie reeds langer geleden is. Daarom is het niet altijd gemakkelijk om de oorzaak te achterhalen.

3-Ataxie als gevolg van de Cauda Equina- neuritis
Een derde vorm van ataxie is het cauda equina syndroom. Hierbij zijn de uitlopers van het ruggenmerg, de zogenaamde cauda equina of paardenstaart, ontstoken. De cauda equina ontspringt uit het ruggenmerg ter hoogte van de vijfde en zesde lendenwervels en loopt in het wervelkanaal door richting staart. Naast de ataxie zijn kenmerkend voor deze ziekte het verlies van gevoel in de huid van de rond de anus, de slappe staart en in een later stadium de verlamming van blaas en einddarm. De aandoening komt meestal voor bij oudere paarden en verloopt progressief, dat wil zeggen dat de situatie in het verloop van de tijd steeds slechter wordt

4- De spinale ataxie
Spinale ataxie is de meest geziene vorm van ataxie en is ook wel bekend als het Wobbler syndroom. Het Wobbler syndroom vindt zijn oorsprong in een probleem aan de halswervels. In de aflevering over de wervelkolom is al besproken dat het ruggenmerg van het paard door een holte in de wervels loopt, die samen het wervel kanaal vormen. Bij een wobbler ontstaat er overmatige druk op het ruggenmerg. In de meeste gevallen wordt deze overmatige druk veroorzaakt doordat het dier te snel groeit en er teveel bot aanmaak is rond de groeischijven van de wervels, hetgeen leidt tot druk op het ruggenmerg. Daarnaast ontstaan er afwijkingen aan de gewrichten tussen de verschillende wervels waardoor de wervels een abnormale stand ten opzichte van elkaar aannemen en zo druk op het ruggenmerg veroorzaken. In een enkel geval kan een ongeluk ook aanleiding geven tot beschadiging van de halswervels en leiden tot spinale ataxie

Als het een groeistoornis van het bot betreft zie je de eerste symptomen van het Wobbler syndroom bij een- en tweejarige dieren. Deze paarden lopen ‘dronken’ in het land, of nog erger kunnen niet meer opstaan. In de regel beginnen de problemen bij deze paarden aan de achterhand. Dit komt omdat de zenuwbanen die de motoriek van de achterbenen aan sturen de onderste banen in het ruggenmerg zijn. Dit is juist de plek waar het eerst teveel druk ontstaat. Wanneer het probleem zich uitbreidt dan krijgt het dier ook problemen aan de voorhand . Grotere problemen aan de voor- dan achterbenen worden wel waargenomen als het probleem zijn oorsprong tussen de zesde en zevende halswervel kent Het Wobbler syndroom komt vaker (ongeveer driemaal) bij mannelijke- dan vrouwelijke dieren voor.

Symptomen en behandeling van spinale ataxie
In het acute stadium van spinale ataxie zijn de paarden vaak stomdronken of kunnen niet meer staan. Dergelijke dieren moeten snel en hoog gedoseerd met medicamenten ( o.a ontstekingsremmers) behandeld worden, om de schade aan het ruggenmerg zoveel mogelijk te beperken. In een later stadium worden de coordinatiestoornissen duidelijk minder, deels door de medicijnen , deels omdat de dieren door training van andere onderdelen van het zenuwstelsel, zoals de ogen en de houdingsreflexen, er beter mee om leren gaan. In een gestabiliseerde situatie hebben een aantal paarden baat bij manueel therapie, waarbij middels "tractie" de stand van de wervels ten opzichte van elkaar verbeterd wordt.

Onder het zadel hebben (licht) atactische paarden vaak problemen met de overgangen, vooral van galop naar draf. Slechts zelden worden dergelijke paarden hiervoor aangeboden. Vaak ontwikkelen atactische paarden andere klachten. Omdat de aandoening zich afspeelt in de gewrichten tussen de wervels hebben deze dieren vaak een zeer stijve rechte hals, en vertonen problemen met het "inbuigen". Daarnaast bewegen patiënten die atactisch zijn als het ware ongeremd waardoor zij veel ongecoordineerde bewegingen in de rug opvangen. Atactische dieren hebben vaak een zeer pijnlijke rug. De symptomen van ataxie verergeren als het paard moe wordt.

De diagnose ataxie wordt vaak gesteld aan de hand van de klinische symptomen in combinatie met een klinisch neurologisch onderzoek. Interpretatie van de symptomen is vaak subjectief en slecht meetbaar. Dit geeft nogal eens aanleiding tot interpretatieverschillen. Licht atactische paarden worden dan soms ten onrechte als slap aangeduid.

Afbeelding

Als neurologische test wordt wel de zogenaamde kruistest gebruikt. Hierbij worden de achterbenen van het paard gekruist neergezet. Een gezond paard zal in de regel zijn benen weer zo snel mogelijk goed neerzetten. Deze test is echter niet heel erg betrouwbaar omdat het karakter van het paard hierbij een grote rol speelt. Een mak paard zal niet veel problemen hebben als zijn baas graag wil dat hij zo staat terwijl er geen sprake is van een afwijking terwijl een onrustig paard dat wel atactisch is dit niet zal laten gebeuren.

Aanvullend onderzoek bestaat uit rontgenonderzoek van de halswervels. Soms zijn contrastopnamen onder narcose noodzakelijk. In Belgie wordt op dit moment hard gewerkt om een meer objectieve methode te ontwikkelen om de mate van ataxie te meten. Deze methode meet de snelheid van prikkelgeleiding van de hersenen naar de achterhand.

Als ataxie veroorzaakt wordt door standproblemen van de halswervels is het in een aantal gevallen mogelijk om deze wervels door middel van een stalen schroef of -plaat met elkaar te verbinden. Hierdoor worden de bewegingsmogelijkheden van de hals wel aanzienlijk belemmerd hetgeen nadelig kan zijn in een latere sportcarriere.

Afbeelding

Een andere, betere en praktisch meer eenvoudige test is het op een korte cirkel laten lopen van een paard waarbij het hoofd en de staart van het dier worden vastgehouden. Een ataxiepatiënt zal daarbij altijd een zeer afwijkend bewegingspatroon van het buitenachterbeen tonen en daarnaast vaak over zijn eigen achterbenen struikelen.

Prognose
De prognose voor het paard hangt vaak af van de snelheid waarmee hij herstelt. Is het dier in korte tijd nadat de eerste verschijnselen werden waargenomen opgeknapt dan is de kans groot dat hij nauwelijks rest verschijnselen overhoudt. Duurt het eerste herstel heel lang dan worden zijn kansen minder. Daarnaast is het zo dat een lichte vorm van ataxie een sportcarrière niet in de weg hoeft te staan. Er zijn zelfs mensen die beweren dat een springpaard met lichte ataxie zelfs beter presteert, omdat het vaak paarden met veel vermogen zijn . Leendert Jan Hofland denkt hier iets anders over. “Ik denk dat die paarden zonder ataxie nog beter zouden zijn, maar dat kan ik niet bewijzen natuurlijk.”

Bedenk bij de scholing van een paard met licht ataxie altijd dat hij wel degelijk iets heeft. Ga er van uit dat wat een gezond paard anders in drie maanden zou leren door een paard met ataxie in een halfjaar geleerd wordt.

DIT ARTIKEL IS AFKOMSTIG VAN DE WEBSITE VAN DE DIERENARTSENPRAKTIJK IN BODEGRAVEN.
http://WWW.DAPBODEGRAVEN.NL