Informatie over bolspat gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Informatie over bolspat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 11:03

Bij ons op stal staat een draver jaarling met bolspat.
De eigenaresse heeft het paardje nu een maand of twee, en wist wel dat ze afgekeurd was, maar niet waarop Lips are sealed .
Bij toeval (?) heeft vorige week de dierenarts bolspat geconstateerd. (hij kwam voor heel iets anders op stal)
Nu vraag ik mij af, wat kunnen we verwachten in de toekomst?
Zal dit paardje wel te belasten (berijden dus) zijn?
Advies van de DA was om in ieder geval eiwitarm voer te geven en niet te overbelasten.
Tips en informatie zijn zeer welkom!

Kobus17

Re: Informatie over bolspat gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:58

Hoi,

Mijn paard heeft al vanaf dat ik hem kocht ( nu zo'n 11 jaar geleden, hij was toen 7) bolspat aan beide spronggewrichten, hij heeft bij mij nog nooit kreupel gelopen, ben er Z-dressuur en M-springen mee geworden, zo'n 3 jaar geleden is er ook in zijn rechtervoorknie artrose ontstaan/ontdekt, daarom spring ik niet meer, soms nog een klein cavaletti, maar voor de rest kan ik er alles nog mee. Hij krijgt ook geen suplementen hiervoor, maar ik heb wel een hele goede hoefsmid, die van hoofcare, en hij staat nog op gewoon normaal beslag.
Kreeg toen bij de keuring wel te horen dat ik gedoseerd moest rijden, dat heb op mijn hardeschijf geprent.
Ik weet niet hoelang mijn paard het al had voordat ik hem kocht, ik weet ook niet hoe het verloop van bolspat bij zo'n jong dier is.

Veel weidegang en voldoende beweging is wel belangrijk, mijn paard loopt in de winter overdag in een uitloop en in de zomer 24u per dag buiten.
Echt veel tips heb ik niet voor je, er zijn best wel wat mensen hier op bokt die paarden met (bol)spat hebben ,misschien kunnen je die wat meer tips geven.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 12:03

Hee, fijn te lezen dat dit soort paarden (om het even plat te zeggen) toch nog iets kunnen bereiken.
Dank je voor je informatie, ik wacht de andere reacties (als die komen) vol smart af.
Paardje loopt overigens wel overdag buiten, en in de zomer warschijnlijk dag en nacht. Dus dat zit alvast goed!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:51

1 van mijn paarden heeft ook bolspat. Ik heb haar zo gekocht. Ze loopt goed en heeft nergens last van. Alleen als het echt koud is, dan kan ze wat stijver zijn. Het is eigenlijk een overvulde sprong. Als het erger wordt dan kan je het weg laten halen. Dat moet op een kliniek gedaan worden.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 16:36

PhiaBink schreef:
Als het erger wordt dan kan je het weg laten halen. Dat moet op een kliniek gedaan worden.

Ik had juist gelezen dat weghalen grote risico's met zich mee brengt (gevaar voor infectie), en dat het gewricht toch wel weer vol vocht zou gaan raken, omdat het lichaam het aanmaakt?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:15

Kiara schreef:
PhiaBink schreef:
Als het erger wordt dan kan je het weg laten halen. Dat moet op een kliniek gedaan worden.

Ik had juist gelezen dat weghalen grote risico's met zich mee brengt (gevaar voor infectie), en dat het gewricht toch wel weer vol vocht zou gaan raken, omdat het lichaam het aanmaakt?

Als je het boek Paardenbenen van Offereins heb moet je het maar eens opzoeken. Je moet het juist op een kliniek laten doen om infectie tegen te gaan. Ze kunnen tegenwoordig het gewrichten spoelen en dat soort dingen. Bij bolspat is er een overmatige aanmaak van Synovia vocht.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:32

Mijn paard heeft sinds 2,5 jaar bolspat. Hij kreeg het op de wei. Het zat er ineens. We hebben er een foto van laten maken maar er was niets te zien. Hij is er ook niet kreupel aan geweest. De ene dag is de bult groter als de andere dag, soms is hij helemaal weg. Ik heb toen geen advies gekregen voor het rijden dus ben hetzelfde blijven doen wat ik eerst deed. Ik rijdt western, eerst reining, maar door hoefkatrol aan voorbeen doe ik nu pleasure sinds een jaar.