koliek na inspanning: lipoma?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikje

koliek na inspanning: lipoma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 10:49

Mijn merrie van 18 jaar krijgt steeds koliek als ik met haar gedraafd of gegallopeerd heb. Ze begint gespannen te lopen met haar hoofd naar beneden, heel snel te ademen en begint te zweten, wil gaan liggen, doet de bovenlip omhoog (hoe heet dat ook al weer, flemen of zo?). De koliek duurt meestal 20 minuten en is dan ineens weer verdwenen. Daarna is ze weer gewoon.
Ze staat in een zogenaamde 'buitenstal' waar ze de hele dag kan eten (kuilgras of hooi), met 7 andere pony's.
Ze is onderzocht door een dierenarts, die zei dat alles normaal was, ook haar bloedonderzoek was normaal. Wel zei de dierenarts dat ze misschien last van haar maag kan hebben, maar uit het bloedbeeld kwam dat ze waarschijnlijk geen erge maagzweer heeft en geen worminfectie. Nu moet er eerst rektaal onderzoek uitgevoerd worden, maar dat kan pas na pasen.
Zelf denk ik aan een lipoma, omdat mijn paard al 18 is, en dit overeenkomt met haar symptomen (hoewel een lipoma natuurlijk ook acute koliek kan veroorzaken).
Wie heeft er net zoiets meegemaakt met hun paard???

bleuberta

Re: koliek na inspanning: lipoma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:46

Waar denk je dan dat je paard een Lipoma heeft?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:49

Eerlijk gezegd denk ik niet dat een lipoma de schuld is. Het zou kunnen, maar zoals jij het nu verteld vind ik niet dat daar erg veel aanwijzingen voor zijn.
Ga naar een goede paardenkliniek en laat je paard eens flink onderzoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:01

wat is een lipoma?

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:20

lipoma (engelse) of in het nederlands lipoom is een goedaardig vetgezwel.
DAt over op en in het lijf kan groeien, doorgaans kan het geen kwaad.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:45

Ik denk eerder aan een beknelling ergens het paard geeft aan dat het buikpijn heeft, maar behalve maag en darmen, geven slecht werkende nieren ook nog wel eens zo'n reactie, dat zou gezien de leeftijd ook niet ondenkbaar zijn.
Lipoma kan .. maar is niet het eerste waar ik aan denk eigenlijk

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:58

Hoi,

persoonlijk leg ik niet direct een associatie met een lipoom in jouw geval.
ook geen beknelling, aangezien een beknelling van een darmdeel heftigere verschijnselen laat zien;

ik ken een paard dat vergelijkbare problemen had; dus ook vaker koliek na inspanning; en dat hadden ze toen opgelost, door het dier niet meteen na de inspanning te laten eten;

ik lees in jouw bericht dat je paard de hele tijd toegang heeft tot ruwvoer;
ik zou persoonlijk de eerste paar uur (1-3 uur) na arbeid (afh. van de intensiteit van de arbeid natuurlijk) geen voer verstrekken.
Ik zou dat eens een tijdje proberen, en eens kijken of het probleem dan over gaat.
Na intensieve arbeid, ontvangt het maagdarmkanaal namelijk minder bloed , omdat het bloed nodig is in de spieren en hersenen.
Ook is het zenuwstelsel dat de maagdarmmotiliteit aanstuurt in een periode van arbeid minder geactiveerd (het zogenaamde parasympatische zenuwstelsel is dan minder actief); hierdoor zou je kunnen verklaren dat het paard wat koliekerig is.
Als je het dier even de tijd geeft om tot rust te komen, dan komt er weer voldoende bloed in de darmen, en is de darmmotiliteit weer volop aan het draaien, en kan het voer dus beter verwerkt worden.

Veel succes ermee!!!

groetjes Lachen

Maaikje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 18:22

Bedankt voor de reacties!

Het bloedonderzoek dat ze heeft gehad nav. de klachten wezen uit dat haar nieren en lever prima in orde zijn, alles was eigenlijk prima, muv. het natrium (zout) gehalte, dat was iets aan de lage kant. Maar volgens de dierenarts heeft dat niets te betekenen.
Ze staat nu al 1,5 jaar in die buitenstal en ik heb vorige winter helemaal geen problemen met koliek gehad (geen van de paarden op de stal). Omdat de paarden deze winter vrij nat kuilgras te eten kregen, hebben we eerst geprobeerd of de koliek met hooi overging, maar helaas geen succes. Niet laten eten voor het rijden had ook geen effect.
Ik denk aan een lipoma omdat dat 'vage' klachten kan geven, en paarden last van de maag kunnen krijgen tgv van de lipoma. Lipoma's komen nu eenmaal soms voor bij oudere paarden.
Hopelijk weet de dierenarts meer deze week!

Maaikje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 18:56

Vandaag heeft ze een rektaal onderzoek gehad. De dierenarts was een beetje onpraktisch en probeerde dit eerst op de buitenplaats met een soort tuig om haar borst en achterbenen zodat ze hem niet kon schoppen. Resultaat: paard op hol door dat tuig om haar achterbenen en ik gevallen; goed begin is het halve werk niet? Daarna heeft hij haar natuurlijk wel verdoofd, en verliep het onderzoek prima. Volgens dierenarts niets opmerkelijks te vinden in het laatste gedeelte van darm, alleen was de mest wat te droog. Hij stelt voor om een maand 1 kg wortelen per dag te voeren om de stoelgang te bevorderen, en dan te kijken hoe het gaat. Ook kan ik haar wat zout geven (ongeveer een eetlepel per dag), om haar meer te laten drinken. Is dat niet wat veel?
Hij zei ook dat een lipoma niet uitgesloten is (hij kon dat niet voelen, omdat ze daarom te groot is, zijn arm kon niet bij maag en dunne darm gebied komen), maar dat ze een operatie waarschijnlijk niet zal overleven gezien haar leeftijd en grootte (165m).

Maaikje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 14:08

Mijn paard heeft sinds vier dagen weer toegang tot de graswei (voor het eerst na de winter), haar mest was nu een stuk dunner en ze ziet er prima uit. Dus ik rustig aan weer beginnen met kleine stukjes te draven. Helaas kreeg ze tijdens een buitenrit gisteren weer koliek, duurde weer precies 20 min, met zelfde symptomen. Ze had een paar uur voor het rijden niets gegeten, dus het kwam niet door een volle maag.
Vandaag kliniek gebeld, maar de dierenarts daar was nogal negatief en zei dat ze vaak niets konden vinden in zulke gevallen. Huilen Hij wil een endoscopie verrichten, fecus laten onderzoeken voor afwijkingen (kanker) en echoscopie doen voor zover dat kan.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:22

Hebben ze nooit aan blaasstenen gedacht?

Maaikje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 15:44

Nee dat heb ik geen van de dierenartsen horen opperen. Wat zijn de symptomen bij blaasstenen?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:24

De symptomen bij blaasstenen zijn: koliekerig zijn na het werken en proberen te plassen na het werken, waarbij dat meoilijk gaat en er eventueel wat bloed meekomt in de urine. De reden dat dit altijd na het werk gebeurt, is dat tijdens beweging en werken die stenen rondbotsen in de blaas en aangezien die stenen nogal ruw zijn, de blaaswand geschaafd wordt. Volgens mij zou dit kunnen kloppen met jouw verhaal...

Maaikje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 19:26

Ja zou kunnen kloppen, behalve dat ze geen problemen met plassen heeft, en ook niet probeert te plassen na het werken.
Zelf denk ik nu dat het misschien een maagtumor kan zijn, ze gaapt redelijk veel de laatste tijd, en als ze koliek heeft lijkt het alsof ze last heeft van reflux, al heb ik nog nooit iets uit haar neus zien lopen. Verder denk ik ook nog aan zandkoliek omdat ik haar een paar keer zand heb zien eten. Ook omdat de eerste koliekerigheid optrad na een periode waarin ik heel weinig heb kunnen rijden ivm. gebroken been. Dit zou zandopstapeling hebben kunnen bevorderen. Ik hoop eigenlijk dat dat het is, want dat is nog enigszins te behandelen! Binnenkort gaat ze eindelijk naar de kliniek voor een endoscopie en radiografie. Hopelijk worden we daar wijzer van. Anders moet ze misschien laparoscopie ondergaan, maar dat doe ik liever pas in tweede instantie....

Maaikje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 18:47

Vandaag naar de kliniek geweest voor uitgebreid onderzoek, en....jippie ze heeft geen maagtumor of maagulcers(endoscopie/gastroscopie), zand in haar darmen (ultrasound) of iets aan haar tanden! Ook rektaal onderzoek was normaal. Verder is er opnieuw een bloedonderzoek gedaan, daar krijg ik de resultaten morgen van. Verder merkte ook deze dierenarts op dat haar drollen erg hard zijn, en zich moeilijk verplaatsen. Ook stonk het erg (anders dan normale paarden mest). We gaan proberen haar darmflora te verbeteren met probiotica. Ook paraffine geven kan helpen. Haar hoeveelheid voer moet ook verminderd worden (wat moeilijk te realiseren is op het pension waar ze nu staat, dus misschien moet ik haar verhuizen).
Heeft er iemand ervaring met het geven en de effecten van probiotica?