Stofallergie, voor altijd of kan dit overgaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lies1

Stofallergie, voor altijd of kan dit overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 21:46

Bij mijn paard is acht jaar geleden geconstateerd (aan de hand van een bronchoscopie) dat hij stofallergie heeft.
Ik heb hem altijd nat hooi gegeven, en hij stond op houtkrullen. Nu is hij verhuisd, en daar kreeg hij gewoon droog hooi. Hij staat nog steeds op houtkrullen. Maar hij had toch met rijden, bij het aandraven, zo´n irritatie-kuchje. Ik ben er niet gerust op, en maak nu weer het hooi nat.

Kunnen paarden over stofallergie heen groeien? Of eens Stofallergie altijd stofallergie?

Iemand ook ervaring met paard met stofallergie?

Steefje

Re: Stofallergie, voor altijd of kan dit overgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:32

Volgens mij is stofallergie blijvend, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb een pony met stofallergie gehad. Ik had hem op hemparade staan, maakte ook het hooi nat en zette hem zoveel mogelijk op wei. Hij had ook een buitenstal.
Ik probeerde stoffige plaatsen, zoals sommige binnenbakken of buitenbakken (was vooral in de zomer) te vermijden.
Het ging met mijn pony heel goed, hij had meestal nergens last van. Ik merkte wel dat hij gevoelig was voor verkoudheden, dus daar lette ik ook extra goed op (niet te nat rijden, goed droogstappen, niet op de tocht)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 07:58

Steefje schreef:
Volgens mij is stofallergie blijvend, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb een pony met stofallergie gehad. Ik had hem op hemparade staan, maakte ook het hooi nat en zette hem zoveel mogelijk op wei. Hij had ook een buitenstal.
Ik probeerde stoffige plaatsen, zoals sommige binnenbakken of buitenbakken (was vooral in de zomer) te vermijden.
Het ging met mijn pony heel goed, hij had meestal nergens last van. Ik merkte wel dat hij gevoelig was voor verkoudheden, dus daar lette ik ook extra goed op (niet te nat rijden, goed droogstappen, niet op de tocht)

Ja, dat komt allemaal bekend voor Haha!
Ik houd voor zover ik kan er altijd rekening mee. Maar ik was gewoon benieuwd of een allergie iets blijvends is.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:49

Is inderdaad blijvend, maar wanneer je er goed mee omgaat hebben je paard en jij er verder geen last van.

Dadji heeft ook stofallergie EN Astma. Toch is hij een renpaard dat nog kan winnen ook!

Hij staat op vlas en krijgt horsedinner ipv hooi, werkt perfect, geen kuchjes meer.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:11

Meestal is het blijvend. Soms kan je wel (in een goede periode) het lichaam stapsgewijs laten wennen.. maar daar houdt het meestal mee op. Belangrijkste naast de stalomstandigheden (veel frisse lucht, weinig stof) is hun weerstand. Omdat zodra ze ziek worden dit op het zwakke orgaan slaat. In hun geval vaak luchtwegen en longen.

snoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:33

Stofallergie is idd blijfend, minn paardje heeft het ook en bronchities.
k geef haar door het eten altijd een lepel fenegriek(of hoe je het ook scrijft)
Ze staat in een ruime stal met raam naar buiten( soort buitenstal dus) wel op stro maar op weinig daaronder rubbere matten zodat eht niet te hard ligt.
voorderest voer k mijnes kuilgras, niet van dat hele vette want als k hooi geef gaat het weer mis.
maar ze is al 28 en het heel goed en hoest haast niet meer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:40

SaintAissa schreef:
Is inderdaad blijvend, maar wanneer je er goed mee omgaat hebben je paard en jij er verder geen last van.

Dadji heeft ook stofallergie EN Astma. Toch is hij een renpaard dat nog kan winnen ook!

Hij staat op vlas en krijgt horsedinner ipv hooi, werkt perfect, geen kuchjes meer.

Heb ik hem afgelopen zondag op Duindigt kunnen zien?

Mooi paard!

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:19

Inderdaad! hij liep in de arabierenren en werd 3e.... OK dan!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:02

Ik heb een testbuisje voor stofallergie, van homeopatische korreltjes, daar kan ik dus een flesje allergiedruppels van maken, die je aan je paard geeft, waardoor het zelfgenezend vermogen op gang gezet wordt. Stuur me een pb voor info.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:44

Hoi ik raad je aan om een homeopaat te raadplegen misschien is imuno therapie iets voor jou paard.quote="Lies1"]Bij mijn paard is acht jaar geleden geconstateerd (aan de hand van een bronchoscopie) dat hij stofallergie heeft.
Ik heb hem altijd nat hooi gegeven, en hij stond op houtkrullen. Nu is hij verhuisd, en daar kreeg hij gewoon droog hooi. Hij staat nog steeds op houtkrullen. Maar hij had toch met rijden, bij het aandraven, zo´n irritatie-kuchje. Ik ben er niet gerust op, en maak nu weer het hooi nat.

Kunnen paarden over stofallergie heen groeien? Of eens Stofallergie altijd stofallergie?

Iemand ook ervaring met paard met stofallergie?[/quote]

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:29

Vlgs mij is je paard ergens allergisch voor of niet. Zaak is om datgene wat een allergische reactie en een irritatie van de luchtwegen opwekt zo veel mogelijk weg te houden bij het paard. Huisvesting in een buitenstal of in-/uitloopstal (=meest ideaal), niet in de buurt van opslag van hooi of stro, stofvrije bodembedekker, nat hooi of anders kuil. Maak ook je stalgenoten en beheerder duidelijk, of plak een mededeling op de box, dat je paard stofallergie heeft.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:23

wij hebben ook een paard gehad die stofallergie had stond ook op houtkrullen en kreeg nat hooi en zijn toen nooit problemen geweest totdat ze dus ook ergens anders kwam te staan waar ze op stro moest nat hooi mocht dan nog wel (ze zeiden dat een paard dit niet kon hebben en onzin was) en dat hebben ze geweten na een week haalden ze zelf de da erbij omdat ze dus zo moest hoesten en uitslag van da op ander strooisel (wat wij dus ook al gezegd hadden ) na een paar week was alles weer in orde

groetjes bren

Bailey6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 00:06

SaintAissa schreef:

Mijn paard heeft ook een stofallergie en ik ben de enige die kuil voert op stal. Nu is het heel moeilijk om in de kleine pakjes echt goede kwaliteit te vinden en daarom heb ik nu wel interesse in dat horsedinner. Ik heb een fries maar is dat horsedinner niet veels te energierijk voor hem ? Jullie hebben wat ik lees per slot van rekening volbloeden. Ik voer van Dodson&Horrol de pasture mix voor paarden die weinig energie nodig hebben maar wel moeten presteren. Het is daarbij ook heel laag in eiwitten. Ik ben heel erg benieuwd ! Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 00:11

Mijn paard had ook stofallergie en dampigheid,,
Ik heb 3 jaar lang nat kuil gegeven en alleen geveegd als de paarden buiten stonden en met opstrooien ook zodat als ze binnen kwam de stof alweer was gaan liggen..

En ik kan je de gelukkige mededeling geven dat 3 jaar veel buitenlucht (zomers dag en nacht op land s'winters overdag land) haar goed gedaan heeft!
En ze heeft eigenlijk nergens meer last van!
Ze is wel sneller hoestiger als andere paarden.
Maar hoor nu een hoestje een x in de 2 a 3 maanden!

Volgens DA was het gronisch en zou ze er nooit meer vanaf komen ze heeft ook wel 6 maand erg veel last ervan gehad!
Maar nu echt enrgens meer last van!!
Ik ben super blij, en denk dus dat het over is, maar besef ook dat de DA een fout kan gemaakt hebben en dat het niet gronisch was.

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:22

Mijn pony is allergisch voor de schimmeldeeltjes die in stro en hooi zitten (dat is volgens mij dus een stofallergie). Zij hoest daar ook van. Ik heb haar al jaren op mot/vlasstro staan, een stal met een luik en vroeger op kuilgras. Vanaf het moment dat ik dat gedaan heb is ze gestopt met hoesten. Jarenlater ben ik weer begonnen met gewoon hooi geven en daar gaat ze goed op. Maar een plakje stro en het is weer raak. Dus dat gewoon nooit meer. Ze is inderdaad wel sneller snotterig. Dus het heeft volgens mij niet met stof alleen te maken maar vooral de schimmeldeeltjes. Dat is met stro en hooi dus niet te vermijden. Ik heb dit met een bronchoscopie op Utrecht laten uitzoeken. Mijn pony kreeg het toen ze ongeveer 7 jaar was en heel lang gehoest, totdat we er achter kwamen. (Paar eikels van veeartsen gehad die verkeerde diagnoses hebben gesteld en haar met allerlei rotzooi hebben volgepompt, helaas). Nu is ze bijna 21 en al heel lang hoestvrij, alleen maar door het stro te vermijden.
Er is dus mee te leven.
Succes. Irene

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:25

hier nog een met een paard met stofallergie. Hij kan absoluut niet tegen gewoon hooi. Ik voer de hier dan ook verpakt hooi of kuil en dat werkt erg goed. Daarnaast staat hij op vlas en krijgt hij in de pollenmaanden speciaal poeder om de keel te verzachten. Klinkt raar, maar daardoor irriteerd het stof minder en hoest hij niet. Het is een beetje rekening houden, maar als je het eenmaal gewent bent gaat het eigenlijk heel goed!