Kneuzing aan knie n.a.v. een trap wel/ niet bewegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Kneuzing aan knie n.a.v. een trap wel/ niet bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 17:20

Mijn paard trof ik zondagmiddag aan, kreupel, dichterbij bleek een ander paard haar flink te pakken gehad Boos! Ze had nogal flink pijn aan haar achterbeen en wilde niet lopen.
De dierenarts gebeld en die heeft ook foto's gemaakt.
Niks was gebroken of gescheurd..., alleen is de knie dik, gezwollen en als je erop duwt ook nog gevoelig. Ze krijgt anti-biotica en nog wat....peniciline ofzo...in een spuit (voor in de spieren) Ze liep gisteren al veel beter, je zag het nog maar een beetje...Vandaag liep ze goed, maar zoals ik al zei, er zit wel een zwelling / kneuzing op de knie, dus hard.
Wie heeft hier ervaring mee?
Juist wel of niet bewegen?

Richtje

Re: Kneuzing aan knie n.a.v. een trap wel/ niet bewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:33

Kan je niet het beste even de VA bellen om het te vragen?

Ik heb hier bij paarden geen ervaring mee Weet dat ik zelf met kneuzingen moet blijven bewegen van de HA, om te voorkomen dat het heel stijf wordt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 17:37

Richtje schreef:
Kan je niet het beste even de VA bellen om het te vragen?

Ik heb hier bij paarden geen ervaring mee Weet dat ik zelf met kneuzingen moet blijven bewegen van de HA, om te voorkomen dat het heel stijf wordt.

klopt, moest ook elke dag met haar stappen van de DA...
René belt zowiezo dadelijk de DA even......en waarschijnlijk komt er vanavond ook een DA op de stalling enten, laat ik die ook even kijken. Knipoog

Maar wil graag ervaringen van bokkers horen, aangezien een DA het niet altijd bij het juiste eind heeft Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:49

Ik zie geen enkel nut van het geven van antibiotica, tenzij er een open vervuilde wond aanwezig is. Het zal in ieder geval niet 'voor de spieren' gegeven zijn, maar intramusculair zijn toegediend, waardoor het langzamer vrijkomt dan bij intraveneuze toediening.

Bewegen lijkt me in ieder geval nuttig. Het zorgt voor de afvoer van ontstekings- en afbraakcellen, waardoor de opbouw van gezond weefsel wordt bevorderd. Ik zou ook afspuiten met koud water, dat verminderd de pijn, waardoor je paard eerder geneigd zal zijn te willen lopen als je beweging geeft. En het remt de ontstekingsreactie, waardoor er minder ontstekingscellen worden geproduceerd, wat het herstel ook weer kan bevorderen.

PS Ontsteking is niet synoniem aan infectie. Voor een ontsteking geef je eventueel ontstekingsremmers (misschien is dat intramusculair toegediend, en niet antibiotica?), voor een infectie kan je eventueel antibiotica geven.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 17:55

bij de kneuzing zat een klein wondje, hetgeen we open moesten houden van de DA (vandaag weer open gemaakt)
antibiotica krijgt ze in poedervorm (zo'n zakje) en peniciline krijgt ze intramusculair (wat een woord zeg Bloos )

Alleen dat wondje groeit enorm snel dicht.... Clown

Heb net gebeld: bewegen was prima, werken nog een paar dagen mee wachten en verder zo laten............

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:46

We gaan even naar de stalling, want daar komt rond 8 uur een DA een aantal paarden enten, dan laat ik hem meteen even Sigy controleren Knipoog