'Nederlandse' uitleg van hoefkatrol en artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

'Nederlandse' uitleg van hoefkatrol en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 14:45

Ik weet niet of dit hier thuishoort, maar anders wordt het toch wel verplaatst...

Het paard van een vriendin van mij loopt al 3 maanden kreupel, en gisteren hebben ze de diagnose Hoefkatrol en artrose gesteld. Op internet kan ik alleen maar medisch gebrabbel vinden, dus nu weet ik nog niet wat het inhoudt...
Zou iemand mij willen helpen, en een ABN (die ik ook snap Knipoog ) uitleg geven wat hoefkatrol en artrose nou eigenlijk is...
En nog belangrijker, is het te genezen?? Verdrietig

Kobus17

Re: 'Nederlandse' uitleg van hoefkatrol en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:31

hoi,kijk even op www.hoofcare.nl daar kan je een duidelijke goede uitleg wel vinden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 15:57

Hardstikke bedankt!

Er staat dat hoefkatrol te genezen is, maar in combinatie met artrose..??
Iemand die dat weeg?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:44

Kijk eens op www.hoefkatrol.com voor uitleg ervan en hoe je rijtechnisch het aan kan pakken via klassieke manier van rijden ----> hoofdzaak ervan is dat paard goed rechtgericht word. Daar zit het hem hoofdzakelijk in. Ook op www.paardenbegrijpen.nl word het duidelijk uitgelegd wat hoefkatrol is, hoe ernaar gekeken word en wat je eraan kunt doen. Ook www.cherokeepaarden.nl hebben hier ervaring mee.

Veel succes ermee en sterkte.
Ps er is absoluut geen einde van het paard betreft diagnose HOEFKATROL!!!! Onthoud dat aub.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 16:47

Maar artrose is toch niet te stoppen? (het is mijn paard niet, maar het paard van een vriendin, dus wat er rijtechnisch veranderd moet worden weet ik niet)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:51

Naaltje schreef:
Maar artrose is toch niet te stoppen? (het is mijn paard niet, maar het paard van een vriendin, dus wat er rijtechnisch veranderd moet worden weet ik niet)

Nee maar ik heb ook klanten waarbij paarden artrose hebben en met dit rijsysteem belang hebben. Over artrose is zoveel over te zeggen. Ik spreek alleen over mijn ervaring dan even he Knipoog

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 16:56

ik vind het helemaal fantastisch, als er een kans is dat Fax gewoon nog bereden kan worden dan blijft hij Pling
Maar hoe zou hij dan anders bereden moeten worden?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:00

Ik zal je even pb sturen... met korte uitleg.

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:00

Naaltje schreef:

arthrose is wel te "stoppen". Het is alleen afhankelijk van de beschadiging en hoe actief het proces is. Het is alleen niet te genezen!

Je moet dan wel op een heel andere manier met je dier omgaan. Rekening houden met rijden, zeker niet stilzetten, rustig aan opwarmen en een goede vlakke ondergrond.
Uiteraard is dit ook afhankelijk waar de arthrose zit.
Je kan het niet genezen, je bent ook afhankelijk van de hoeveelheid kraakbeen wat aangetast is.
sommige paarden hebben baat bij glucosamine en chrondroïtine.
Meer daar over is o.a. te vinden bij de paardendrogist.
En op de opgegeven sites staat volgens mij ook meer info over arthrose.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 20:01

briallen schreef:
Naaltje schreef:

arthrose is wel te "stoppen". Het is alleen afhankelijk van de beschadiging en hoe actief het proces is. Het is alleen niet te genezen!

Je moet dan wel op een heel andere manier met je dier omgaan. Rekening houden met rijden, zeker niet stilzetten, rustig aan opwarmen en een goede vlakke ondergrond.
Uiteraard is dit ook afhankelijk waar de arthrose zit.
Je kan het niet genezen, je bent ook afhankelijk van de hoeveelheid kraakbeen wat aangetast is.
sommige paarden hebben baat bij glucosamine en chrondroïtine.
Meer daar over is o.a. te vinden bij de paardendrogist.
En op de opgegeven sites staat volgens mij ook meer info over arthrose.

Maar als een paard arthrose heeft, waardoor het kreupel loopt (net gehoord dat het paard in kwestie geen last heeft van hoefkatrol, hij HEEFT het wel, maar loop daar niet kreupel door) is dat toch al zo ver dat je, ook al zou je de arthrose stoppen al te laat bent? of reageer ik nou heel blond Koe ?

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:57

rechtrichten is idd de oplossing. Heb zelf ook een paard met artrose en hko en die loopt nu weer zuiver (alweer meer dan een jaar en ik rij hem intensief).
Bets heeft al de namen genoemd van de personen die je vriendin en haar paard hiermee kunnen helpen.

mel77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:35

Hoi,

Ik heb ook een paard met hoefcatrol en kogelatrose, hij heeft dit nu al 3 jaar en ik heb hem nog steeds.
Atrose en hoefcatrol is niet te genezen, het kan bij sommige wel stoppen of erger worden.
3 jaar geleden liep mijn paard niet echt kreupel maar viel de ene keer op links en dan weer op rechts, wilde ook niet meer inbuigen of op een volte lopen. Ik ben naar de kliniek geweest en daar zijn foto's gemaakt en hij had toen 2-3 voor de atrose en hoefcatrol. De dierenarts keurden hem niet af want hij vond het niet erg ernstig, maar raden wel af om te gaan springen met hem of veel op de harde weg te rijden, hij kreeg aangepast beslag en toen heb ik hem in de zomer 6 maanden lekker op het land laten lopen. Daarna heb ik hem weer opgepakt en rustig aan weer aan het werk gezet, gewoon recreatief met daarnaast wat dressuur B niveau . HIj ging heel goed maar toch liep hij naar een paar maanden weer niet lekker, en toen ben ik weer naar een kliniek gegaan ( van schie in wassenaar) en daar hebben ze hem opnieuw gekeurd, dit keer hebben ze hem ook plaatselijk verdoofd om te zien waar precies de onregelmatig vandaan kwam en dat bleek de kogels te zijn, opnieuw zijn er foto's gemaakt en dit keer had hij 3 tot 4 voor de foto's, hij had gewoon flinke gaten in het catrol. Hij was daar op dat moment niet onregelmatig aan maar aan de kogels. Hij heeft daar injecties voor gehad dat meestal 1 jaar werkt en dat is nu 1,5 jaar geleden en hij loopt nog steeds. Wel heb ik hem elke zomer 5 maanden in het land staan en dan word hij niet gereden. Ook heb ik les gehad van nelly abbenes om hem meer op de achterhand te rijden KLassieke dressuur en dat gaat op dit moment super.
Ik weet niet hoe lang hij nog zo blijft maar tot nu toe gaat het heel goed. Hij is nog maar 9 jaar en ik hoop dat hij nog wat jaartjes meekan.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:56

Paard is hoofdzakelijk niet voldoende rechtgericht heeft dus lange tijd meer 1 kant moeten belasten met alle gevolgen van dien, ik heb stukje hieronder gekopieerd van site van Cherokee:

Typische problemen en verschijnselen bij een niet-recht gericht paard zijn bijvoorbeeld:

- het makkelijk naar één kant buigen en moeilijk naar de andere kant;
- ongelijke aanleuning of het paard pakt één teugel vast en neemt de andere niet aan;
- het op de ene hand wel kunnen galopperen en op de andere hand niet;
- het niet-vierkant halthouden;
- het appuyeren lukt wel naar de ene kant maar niet naar de andere kant;
- het hoofd dat verkeerd kantelt;
- schudden met het hoofd;
- taktfouten;
- het onregelmatig verruimen;
- het schuin achteruitstappen;
- steigeren of bokken;
- het paard is extreem nerveus omdat het de oefeningen niet kan doen die de ruiter vraagt;
- het paard heeft een scheef bekken;
- het paard heeft ongelijke hoeven;
- het paard heeft rugproblemen;
- het paard heeft spat;
- het paard heeft kissing spine;
- het paard heeft hoefkatrol.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:36

Corrigeer mij als ik verkeerd ben, maar volgens mij is dan geen enkel paard rechtgericht! Je hebt zonet bijna alle problemen opgesomd die je kan tegenkomen bij de training van een paard! En ik denk niet dat er iemand is die tijdens een training nooit een probleem tegenkomt, zelfs al is je paard dan zogezegd rechtgericht...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:40

Coliena schreef:
Corrigeer mij als ik verkeerd ben, maar volgens mij is dan geen enkel paard rechtgericht! Je hebt zonet bijna alle problemen opgesomd die je kan tegenkomen bij de training van een paard! En ik denk niet dat er iemand is die tijdens een training nooit een probleem tegenkomt, zelfs al is je paard dan zogezegd rechtgericht...

Als je een paard niet rechtricht kan en zal deze niet in balans lopen. Maar goed ik vertel alleen mijn ervaring en wij werken aan de hand van klassieke manier van rijden. En daar halen we goede resultaten mee bij (probleem)paarden hierboven omschreven. Wij werken hoofdzakelijk met paarden die HKO/kissing spine/artrose/spat hebben.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:13

Tuurlijk, ik wilde je echt niet aanvallen of zo, ik vroeg mij dat gewoon af... Clown

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:53

Coliena schreef:
Tuurlijk, ik wilde je echt niet aanvallen of zo, ik vroeg mij dat gewoon af... Clown

Ik licht het graag toe hoor.... tuurlijk val je mij niet aan Knipoog Ach gut

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:40

Naaltje schreef:
Maar als een paard arthrose heeft, waardoor het kreupel loopt (net gehoord dat het paard in kwestie geen last heeft van hoefkatrol, hij HEEFT het wel, maar loop daar niet kreupel door) is dat toch al zo ver dat je, ook al zou je de arthrose stoppen al te laat bent? of reageer ik nou heel blond Koe ?

Nou blond reageren, nee hoor vragen is niet dom!!!!!!!

Zoals door anderen en door mij reeds aangegeven is het blijven bewegen heel belangrijk. Het op het land zetten en dus tijdelijk niet berijden is mi een goede oplossing.

Het arthrose proces moet tot rust gebracht worden. Het is zoals reeds eerder gezegd afhankelijk van hoeveel kraakbeen er nog over is.
Als het kraakbeen helemaal beschadigd en weg is dan is er weinig hoop. Je krijgt dan bot op bot waardoor het botvlies gaat ontsteken.
daar is wel wat aan te doen dmv. inspuitingen en pijnstilling, maar naar mijn ervaring is dat het begin van het einde.
Dat zijn lapmiddelen die als je geluk hebt de pijn tijdelijk goed weg kunnen houden, maar uiteindelijk wint de pijn het toch Huilen

Als er nog wel kraakbeen zit, kan je het proces proberen te stoppen of af te remmen. Vaak is dan tijdelijk speciaal beslag noodzakelijk en bijvoorbeeld weidegang.
Als het proces tot rust is gekomen en er geen sprake meer is van irritatie, kan je weer voorzichtig beginnen met conditie opbouwen.
En zoals diverse al genoemd hebben is de rijstijl ook heel belangrijk!

Nogmaals glucosamine en chrondroítine hebben een goede invloed op het kraakbeen. Je moet het minimaal 6 tot 8 weken gebruiken om te zien of het effect heeft.
Bij de een helpt het wel en bij de ander doet het niets.
Dus zeker het proberen waard.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 17:44

Ik heb dit tegen mijn vriendin gezegd, maar ze wil het niet, ze wil er niets van weten...
Volgens de eigenaar van de manege, waar fax staat, is er nog wel een goede kans, maar verder weten wij het ook niet Verdrietig

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 09:05

Is jammer dat er geen kans word gegeven om te kijken of paard nog geholpen kan worden. Helaas kan jij er niets aan doen Naaltje, jij hebt je best ervoor gedaan. Hou je haaks en sterkte ermee.