bultjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dries

bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 22:46

hoi,

mijn merrie krijgt in het voorjaar en zomer bultjes. deze zitten alleen aan de linker kant nooit aan de rechterkant, en verdwijnen vaak in de winter. ze zitten op de schouder[ voor] bij haar flanken en onder haar manenkam bij de schoft. wat het voor bultjes zijn weet ik niet, de dierenarts dacht een soort puistjes net als bij mensen. ze heeft er geen last van maar vind het wel lekker als je er gaat krabben. het zijn een soort buljes met een korstje [ soms]. ik denk zelf dat het met de hoormonen te maken heeft want het begint als het weer mooier weer wordt. heeft er misschien iemand ook een paard die dit heeft of heeft iemand meer info hierover.
alles is welkom!

zynoeska

Re: bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 08:31

Ja ik denk dat mijn fjord ook van die bultjes heeft. Het zijn erg harde (best dikke) bultjes. Er zit een soort kostje onder wat je er niet af kan krabben (zit gewoon super vast). Verder heeft ze er helemaal geen last van volgens mij. Behalve als er een prcies onder het zadel zit...daar heb ik dan last van want dan wordt dat plekje kalig... Haha!

Ze heeft er nu 2. Een al langere tijd en eentje nog niet zo lang....
Ze is nu wel hengstig maar ik heb (nog) niet echt het idee dat dat er wat mee te maken heeft....maar ja wiet weet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:31

lijkt me eiwit.
is er iets in het voer veranderd? staat ze sinds kort op gras?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:06

Lijkt mij ook. ulisse heeft dat ook. Uiting van afvalstoffen werd er gezegd.

dries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 16:06

ik heb zelf ook wel eens gedacht aan eiwit bultjes, maar waarom komen ze dan alleen in het voorjaar en zomer. ze staat dan niet opeens op meer gras of zo. ze staat namelijk gehele dagen buiten in een grote paddock [ geen gras alleen smorgens en savonds hooi] snachts staat ze binnen. ook het voer is niet veranderd. alleen in het weekend komt ze op de wei en in vakantie's dit omdat de wei niet bij huis is maar een klein stukje verderop. en ik du smorgens voor het werken geen tijd heb ze allemaal weg te brengen.
als het eiwit bultjes zijn wat zou ik er aan kunnen doen om het dan te verminderen. een soort eiwitarm dieet ofzo? en welk voer?
het zijn trouwens geen grote bulten maar kleintjes.