kale plekken van verharen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lizjuhh

kale plekken van verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 22:33

hey bokkers,

Mijn o zo schattige verzorgpaardje heeft op zijn rug 2 prachtige kale plekken ontwikkeld, mjah ik ben er niet echt blij mee.
Nou zei de eigenaar dat het waarschijnlijk kwam door het verharen.
Ik ben namelijk bang dat het door het zadel komt ofzo, want ze zitten aan de zijkanten van zn rug zeg maar.

Het zijn onregelmatige plekken met gewone donkere huid eronder, er groeien soms weer kleine haartjes. Het lijkt alsof er hele kleine witte schilfertjes op de huid zit. Op zich maak ik me niet zo'n zorgen omdat er dus nieuwe haartjes groeien en hij er geen last van schijnt te hebben, maar ik ben toch wel nieuwsgierig heb het nooit eerder gezien.

Herkent iemand dit? Of weet iemand wat dit is?

Groetjes, Liz

prompter

Re: kale plekken van verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:48

Van het verharen wordt de huid niet helemaal kaal. Als het alleen op de zadelplek is, dan is het zadel of het zadeldekje de boosdoener. Voel eens aan de onderkant van het zadel, of er geen bobbels of harde plekken in de kussens zitten? Is het dekje schoon, zitten er geen harde plekken in? Wees hier aub voorzichtig mee, zoiets kan ontaarden in drukkingen, en dan ben je verder van huis.

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 22:56

promptertje schreef:
Van het verharen wordt de huid niet helemaal kaal. Als het alleen op de zadelplek is, dan is het zadel of het zadeldekje de boosdoener. Voel eens aan de onderkant van het zadel, of er geen bobbels of harde plekken in de kussens zitten? Is het dekje schoon, zitten er geen harde plekken in? Wees hier aub voorzichtig mee, zoiets kan ontaarden in drukkingen, en dan ben je verder van huis.

Het shabrak is net gewassen ik heb hem sinds oktober en hij is nog lekker dik, het zadel wordt ie altijd al mee gereden.
Het vreemde daarvan is dus dat hij het nooit eerder heeft gehad, dus waarom nu dan ineens wel?
Ik laat mn instructrice volgende week voor de zekerheid wel naar het zadel kijken.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:12

Inderdaad beetje gek.
Misschien is ie een keertje op zijn rug gebeten of dergelijke.
Kijk gwn nog is goed naar het zadel als die erop ligt Knipoog
En misschien kan je de plekken een beetje soepel houden door dagelijks wat uierzalf erop te smeren.
Zo gaan de schilfertjes ook weg!
Heeft hij er ook last van als je erover wrijft etc. ?

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 13:17

hey
ja die billy knabbelt natuurlijk ook wel aan hem Tong uitsteken Maar het is een best grote plek en het lijkt me nou niet dat ie doorgaat totdat het kaal is, maar goed ik weet het niet, o ja het was trouwens groter geworden en ze hebben niet meer bij elkaar gestaan dus ik dnek niet dat het daarvan komt. (dat was van zodnag op maandag)
Hij heeft er geen last van als ik eraan kom, maarja hoe kan het nou dat stel dat het aan het zadel ligt er nu wel ineens last van krijgt?
Uierzalf lijkt me een beetje overbodig, ik houdt niet zo van al die smeermiddeltjes, het is ook niet open ofzo wordt alleen maar smeriger als ie buitenloopt enzo Clown
Vanavond weer even kijken hoe het eruit ziet...
tnx voor de reactie Cool