toch bronchitis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bruintje_87

toch bronchitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 22:09

mijn paard sukkelt in de winter altijd wat met hoesten/snotteren (zo lang ik haar heb)
zo'n drie jaar geleden geloof ik? had ik de dierenarts erbij gehaald,en hij zei dat ze lichte bronchites had,haar longen waren toen ook wat geirriteerd enzo,beste kon ze in een buitenstal staan,maar goed dat ging daar toen niet (ja ging wel maar hoefde van daar geen medewerking te verwachten...) hebben we medicijnen gekregen,erna nog een controlle en was alles beter maar had ze lichte bronchites?

erna toen eens tip van stalgenooit om hmp horse te halen,dat hielp ook wel.

dit jaar begon ze weer,ik phoene (fene) griek gehaald,ging het erna weer wat goed.

maar laatse keren met longeren kuchte ze eventjes,maar vandaag was het toch wat erger,ook erna met poetsen.
en met longeren was ze best hard aan het ademen.
en erna wit/geel snot uit haar neus en dat was best dik.

ik vraag me nu af,had die dierenarts toch gelijk en heeft ze bronchites?
of wat is dit?

AnneOmie

Re: toch bronchitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:32

Ik zou als ik jou was de veearts laten komen want ze zal medicijnen nodig hebben. Dit gaat niet zomaar weg. Mijn paard is op het moment ook verkouden en heeft antibiotica gekregen, ventipulmin en sputolysin. Hij was begin januari ook verkouden en had ventipulmin gehad maar daar was het niet mee weggegaan.

Zodra een paard groen/geel snot heeft dan zit er ergens een infectie en moet je echt de da bellen.

Succes ermee!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:10

Zou er sowieso een dierenarts bij halen, hoesten en slijmvorming is niet goed. Denk dat je niet moet terugkijken naar een diagnose van 3 jr geleden. Belangrijk om nu op tijd in te grijpen omdat je aan de longen snel blijvende schade hebt. Een verwaarloosde verkoudheid kan zo bronchitis worden....

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 12:37

Dierenarts was al drie keer geweest. Maar de volgende dag was het weer over? Het gaat nuw eer goed,dus ik kijk het eventjes aan want nu heeft ze niks meer. Alleen is ze met beweging snel buiten adem?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:43

ik denk dat je paardje toch wel richting chronische bronchitis zit.. bij CB hoeven ze niet altijd te hoesten, ook benauwdheid/snotneusje zijn hier tekenen van.
wat je zou kunnen doen is op de kliniek een bronchoscopie laten doen, met een camera gaan ze dan kijken in de longen om de schade vast te stellen. aan de hand daarvan kan vastgesteld worden of je paard (chronische) bronchitis heeft en dan kunnen er medicijnen voorgeschreven worden. verder is er helaas niet zo heel veel te doen, het is wel belangrijk dat je paard in een frisse omgeving staat! (dus liefst een buitenbox/weidegang en geen stro maar houtkrul of vlas in de stal.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:46

Het paard van een kennis van ons heeft chronische bronchitus en die hoest deze tijd van het jaar ook weer iets meer. Ook zij geeft phoene griek en ze voert natuurhooi wat ze eerst laat weken in water..

Succes ermee.. Als het verslechterd zou ik toch de DA er weer bij halen..

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 17:01

bedankt voor de tips Lachen ik laat haar denk ik dan toch eens goed controleren.

haar stal is in een gebouw waar grote schuifdeur is,die staat vaak open en is dus lekker frisse lucht.
het hooi wat ze nu krijgt is niet stoffig ofzo.
phoene (fene) griek had ik pas ee pot van gegeven,maar ga die dan denk ik idd weer eens halen.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:29

Hmm misschien kun je het hooi toch voor de zekerheid laten weken.. Stof zie je niet zo snel.. En als het werkt is het een kleine moeite toch? Gewoon in een specie-bak een hooinet met hooi erin..
Succes.. Lachen

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:34

Ik zou haar temperatuur een paar dagen meten (voor het werk) en en echt een dierenarts laten komen. Een beetje Fenegriek is niet genoeg.

Overmatig neusuitvloeiing is bij chronische bronchitus is vaak wit, niet groen gelig. Daarnaast is het allerbelangrijkste haar longen en feit dat ze snel buiten adem is duid aan dat ze niet naar behoren functioneren. Ga je die overbelasten dan worden problemen vele malen groter.

Veel stapwerk dus en ik zou je toch dringend willen aanraden om een dierenarts te bellen! Better safe than sorry!