Welke voedingsuplementen voor betere hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lachmar

Welke voedingsuplementen voor betere hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:54

Hallo.

Ik heb een paard dat niet zo'n geweldige hoeven heeft.
Deze moet ook altijd op de ijzers anders brokkelen ze helemaal af.
Nou wou ik vragen weten jullie misschien bepaalde voedingssuplementen die je bij kunt voeren zodat de hoeven beter worden(harder)

Janski

Re: Welke voedingsuplementen voor betere hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:36

Biotine kan je proberen, je moet het wel wat langer voeren wil het effect hebbe en het werkt niet bij ieder paard evengoed.
Ook het onderhoud van de hoeven is belangrijk over leg met je smid of DA wat je daar het beste mee kan doen.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:39

Het enige supplement wat ik hiervoor kan aanraden is:
PAVO Biotin Forte. Hier heb ik hele goede dingen over gehoord.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:17

ik ben 2 maanden geleden met kerabol begonnen. Dit op advies van de hoefsmidt die al jaren tegen mij zegt: mejet hou nou eens op met al die middeltjes, want het is zakkenvullerij van de winkels.

Nu heeft ie bij iemand eindelijk resultaat gezien van kerabol en heeft hij dit mij ook aanbevolen. Ik ben benieuwd. De hoeven van mijn paard groeien te langzaam. Zonder ijzers is dus geen optie, want het slijt te hard. En vaak moet de smidt dezelfde gaten weer gebruiken omdat de hoef gewoon slecht groeit en de ijzers wel opgelopen zijn.

over 2 weken komt ie weer. Ik ben benieuwd of ie verschil ziet. Ik hou je op de hoogte. Heb biotine jaren gegeven, maar maakte weinig tot geen verschil

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:23

Als je paard een normaal rantsoen krijgt, krijgt hij ook meer dan voldoende biotine binnen. Het voeren van biotine supplementen is dan ook beter voor jouw gemoedsrust dan voor de hoeven van het paard!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:08

Hetzelfde probleem heeft/had mijn pony, jaren lang biotine gevoerd, haalde niets uit, behalve dat ze als een gek verhaarde, nu geef ik haar iedere dag wat zeewier (bij ruitersportzaken te vekrijgen, of bij de paardendrogist) na een maandje merkte ik echt verschil, de hoef lijkt wat 'steviger' en brokkelt bijna niet meer af..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:29

ik geef Biotine Plus van de Paardendrogist

productinfo van de site www.paardendrogist.nl:
Citaat:
Met Biotine Plus biedt u het lichaam belangrijke stoffen voor soepele en elastische hoeven. Biotine Plus wordt veel gebruikt bij paarden met broze en brokkelige hoeven. Naast een positief effect op het hoorn hebben de ingrediënten ook een gunstig effect op de vacht en de huid. Gezien de tjid die het hoorn nodig heeft om aan te groeien dient u Biotine Plus 4-6 maanden te geven.

Werking
Met dagelijks 50g Biotine Plus geeft u uw paard de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid biotine van 15mg per dag. Daarnaast bevat de dagelijkse dosering een veelvoud aan andere aanvullende stoffen voor sterk en soepel hoorn. Het hoorn bestaat voor 50% uit zwavel; goed opneembaar organisch zwavel (MSM zwavel) is dan ook een belangrijke bouwsteen voor gezond hoornweefsel. DL Methionine is een aminozuur dat samenwerkt met zwavel bij de aanmaak van nieuwe cellen en is daarmee een belangrijke voedingsstof voor de hoorngroei. Zink is toegevoegd omdat het een vitale rol speelt bij de sterkte van het hoorn. Biotine Plus bevat tevens kalk omdat is gebleken dat de opname van biotine in het lichaam afhankelijk is van de aanwezigheid van kalk. De dagelijkse aanvulling van het rantsoen met Biotine Plus heeft een positief effect op de groei, sterkte en soepelheid van het hoorn.

verder smeer ik geregeld hoef&zool (ook van de paardendrogist) op de hoeven (èn de zool en stralen) en dat werkt prima!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:09

Hoef Aid ofzoiets schijnt erg goed te zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:26

zeewier is zeker heel goed, krijgen ze hele stevige hoeven van.

een kalk supplement gaan biivoeren helpt vaak ook heel goed.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:05

Zoals ik in een ander topic ook al zei, werkt het bijvoeren van enkel biotine niet!
Naast biotine moet er calcium en zink bijgevoerd worden.

Klik eens op onderstaande link. Dit product is speciaal ontwikkeld voor slechte hoeven en bevat naast biotine, calcium en zink ook msm dat een mogelijke ontsteking in de hoef kan remmen.
http://www.trm-ireland.com/hoofmaker-b.htm

Mocht je er vragen over hebben of het willen bestellen (81 euro voor een kuur van 2 maanden) kun je me pb'en.

gr Kim

equus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:01

Je kan idd biotine geven voor een betere kwaliteit van de hoeven.
Maar wat vooral belangrijk is bij brokkelhoeven is dat ze vochtig genoeg blijven. Je kunt de hoeven eerst nat maken en daarna invetten om ze dan vochtig te houden. Verder zijn een schone stal en voldoende beweging belangrijk voor een goede kwaliteit van de hoeven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:26

Hoeven brokkelen omdat de oude nagelgaten uitgroeien. Als je er geen ijzers meer onder zet en goed bekapt houdt het brokkelen ook vanzelf op als de nagelgaten er zijn uitgegroeid.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 21:17

Sugarmiss schreef:
Hoeven brokkelen omdat de oude nagelgaten uitgroeien. Als je er geen ijzers meer onder zet en goed bekapt houdt het brokkelen ook vanzelf op als de nagelgaten er zijn uitgegroeid.

Heb ze nou weer op de ijzers staan en dan brokkelen ze ook niet meer.
Ze loopt ook heel voorzichtig als ze zonder ijzers staan, dus ijzers is voor zo'n paard een must in de sport.
Verder is niet alleen brokkelen het probleem, maar gewoon de hele kwaliteit van de hoef.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:34

Vorig jaar is mijn paard juist van ijzers af gehaald omdat haar hoeven zo brokkelde en de ijzers er dus niet meer onder bleven zitten.

Op aanraden van de hoefsmid ben ik toen Hoof Aid Special van Cavalor bij gaan voeren. Dit spul heeft echt geweldig goed zn werk gedaan! Van de week ben ik (weer) begonnen met Biotine Plus (zelfde spul als wat Smurf gebruikt Knipoog). Aangezien ik ga proberen om haar op blote voeten te houden, wil ik ook graag dat die stevig blijven en uit voorzorg voer ik nu biotine bij.