Tips voor peesblessure????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LizZz

Tips voor peesblessure????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 13:05

Mijn paard heeft op oudjaardsdag op de een of andere manier een peesblessure opgelopen, en staat nu al bijna 2 maanden op stal. Het is echt niet uit te houden voor hem, hij verveeld zich dood en het luchtzuigen wordt ook alsmaar erger. Nu het mooier weer is, wordt het alleen maar zwaarder. Elke dag loop ik ongeveer 10 minuutjes met hem aan de hand , ( hoofdstel in + longeertouw) maar hij is zo wild dat ik er gewoon bang van wordt. 1 x in de maand gaan we naar een speciale dierenkliniek voor de welbekende shockwave behandeling, en ik hoop dat dat ook echt helpt. Vorige week was de hoefsmid er en die adviseerde mij om er met mijn dierenarts over te praten of mijn paard niet gewoon naar buiten mag omdat het zo niet uit te houden is, zowel voor paard als ruiter. Nu vraag ik me dus af of hier nog mensen zijn die mij wat tips kunnen geven, en hier ervaring mee hebben ? Misschien dat jullie zeggen dat hij inderdaad lekker naar buiten kan?? Help me!!

Chrissetje

Re: Tips voor peesblessure????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:13

dat luchtzuigen... heb je nog geen luchtzuigband geprobeert?

verder kan ik je niet helpen Lachen

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:53

Een luchtzuigband vind ik geen goede oplossing. Je bent dan immers alleen maar symptoombestrijding aan het toepassen op een niet erg vriendelijke manier.

Wat je kan doen tegen verveling: voer in zo'n bal stoppen, waar 3 brokjes (of muesli beetjes etc) per keer uitvallen. Zou je paard ook een poos mee zoet moeten zijn. Wortels door de stal onder het stro verstoppen, is ook leuke bezigheidstherapie.

Wat je ook kan overleggen (en waar ze misschien zelf ook wel mee aankomen op de kliniek) is om je paard buiten te zetten in een klein stukje weide. Echt een stukje van 3x3m afzetten, dan kan hij niet uit z'n plaat gaan, maar wel buiten staan en wat scharrelen. Alleen moet je dan wel de mogelijkheid hebben om zo'n klein stukje af te zetten.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:59

ik heb geen paard die luchtzuigt dus ik weet er niet zo veel van.. maar wij hebben een pony op stal gehad en die gaf niks om die speeltjes in de stal Nagelbijten / Gniffelen dus zo'n band was echt wel nodig Lachen

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:08

Een paard dat luchtzuigt heeft ergens last van (z'n omgeving, z'n maag, oid) waardoor hij/zij stress heeft. Die stress kan hij op geen enkele andere manier kwijtraken dan door lucht te gaan zuigen.
Door zo'n luchtzuigband om te doen, voorkom je dus dat het paard z'n stress kwijt kan. Daar worden ze alleen nog maar ongelukkiger van, vandaar dat ik het geen goed idee vind. Daarnaast kan het paard zichzelf ook erg beschadigen wanneer hij met zo'n band om alsnog gaat luchtzuigen.

Wanneer je dergelijke middelen gebruikt moet je je altijd afvragen welke winst het oplevert. Het middel moet niet erger zijn dan de kwaal Knipoog

Maar verder wil ik graag meer opties voor de topicstarter om haar paard bezig te houden nu die op rust staat met een peesblessure Lachen

LizZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 14:31

Het luchtzuigen is niet het ergste probleem, dit heeft hij al van jongs af aan en een luchtzuigband hielp wel tot hij dus hele dagen vast moest staan..

kari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:04

hoi . mijn paard heeft de eerste 3 maanden op stal gestaan met een achilles pees blessure hij had er een scheur in . hij heeft ook die shock therapie gehad 3 keer . maar zijn pees was daarna nog erg zwak . ik heb hem gewoon op de wei gezet nu 8 maanden later is hij geheel genezen ze geven zichzelf beweging dus dat hoef je dan niet meer te doen . de arts zei later dat ze heel tevreden was want ze had niet gedacht dat het zo mooi zou genezen . kari

machonoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:01

Het paard van een vriendin van mij heeft ook een peesblessure gehad en staat gewoon dag en nacht buiten op een klein afgezet stukje land met een shetlander als gezelschap, ook zij mag verder maar 10 min. per dag op harde grond stappen.
Alles gaat nu goed, ze staat er nu al een half jaar en het is niet verergerd, ze knapt langzamerhand op.

Succes!
Groetjes Anoek

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:17

Mijn paard heeft (bijna had) een peesblessure. Gelukkig mag ik nu het gaan opbouwen (na 3/4 jaar) Ik geef mijn paard hooi in een hooinet, daar deed hij lekker lang mee (hij is inmiddels heel handig geworden) Verder inderdaad wortels door zijn stal verspreiden en lekker uitgebreid poetsen. Of een likit (zijn ook erg snel op)

Tja, op een klein stukje los zetten is natuurlijk erg fijn, maar ik zou dat inderdaad even overleggen met je kliniek/dierenarts. De mijne mocht dit namelijk absoluut niet, maar een ander paard op stal weer wel..Lastig hoor.

Sterkte ermee en hou moed!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:35

Heb ook een paard gehad die een 1jr stil heeft gestaan, aan het einde van het jaar mochten we 40min. stappen.

Ik heb haar rustig gehouden met Sedelin (het is nu Sedalin volgens mij). Op zeer klein stuk verdoofd buiten gezet. Ze had ook een grote merrie boks om in te staan.

Toch had ik achteraf haar vrolijker kunnen houden door haar op de wei te zetten. En als het evt. mag een veulentje ervan.

Na dat jaar is het niet meer goedgekomen. Nu heb ik haar verkocht (ze had geen pijn!! Alleen kreupel in oef. zoals travers) als fokmerrie aan de tante van mijn vriend.
Ze krijgt dit jaar haar 2de veulen en het gaat super! Gewoon lekker los, veulentje om voor te zorgen en ze heeft geen pijn. Ook geen dikke benen ect.

Scheelt hoop ellende door alleen de natuur zijn gang te laten gaan. Dit werkt ook voornamelijk beter bij de paarden tot 8 jaar ofzo. Daarna is het genezen een stuk moeilijker.

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:37

Wat betreft luchtzuigen daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

Ik zou toch proberen je paard het land in te doen, misschien eerst gewoon aan de lijn, zodat ie niet gaat rennen. En inderdaad niet een te groot stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:33

Ik zou in zo'n geval mijn paard denk ik een periode (zo lang als nodig) het land op doen. Is voor het paard veel gezonder en prettiger en scheelt jou al dat gedoe met stappen etc.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:58

Mijn paard heeft sinds 20 november ook een peesblessure. Ze heeft een scheurtje in haar tussenpees. Ben er op 31 december mee naar de kliniek geweest en van hen mag ik haar niet op de wei zetten. Ik mag wel iedere dag 3x 10 minuten stappen. Met behulp van stalgenoten lukt dit aardig. Ze is zeker wel fris en ontzettend schikkerig. De keren dat ze bijna op me sprong of het touw door me handen trok zijn inmiddels niet meer te tellen, maar ik hou het wel gewoon vol.
Ik ben bang dat als ik haar op de wei zet ze gek gaat doen (en dat kan ze helaas erg goed) en dat haar pees dan helemaal scheurt...
Ik zou als ik jou was gewoon goed uitleggen aan je dierenarts dat het echt heel lastig wordt om met hem te stappen en hopelijk geeft hij je dan ook zoiets als dat Sedalin, want dat scheelt echt de helft!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:04

LesleyLady schreef:
Mijn paard heeft sinds 20 november ook een peesblessure. Ze heeft een scheurtje in haar tussenpees. Ben er op 31 december mee naar de kliniek geweest en van hen mag ik haar niet op de wei zetten. Ik mag wel iedere dag 3x 10 minuten stappen. Met behulp van stalgenoten lukt dit aardig. Ze is zeker wel fris en ontzettend schikkerig. De keren dat ze bijna op me sprong of het touw door me handen trok zijn inmiddels niet meer te tellen, maar ik hou het wel gewoon vol.
Ik ben bang dat als ik haar op de wei zet ze gek gaat doen (en dat kan ze helaas erg goed) en dat haar pees dan helemaal scheurt...
Ik zou als ik jou was gewoon goed uitleggen aan je dierenarts dat het echt heel lastig wordt om met hem te stappen en hopelijk geeft hij je dan ook zoiets als dat Sedalin, want dat scheelt echt de helft!

Maar nu heeft ze nog de keuze om hem op de wei te zetten, nu is ze nog niet zo fris en zal hij niet gaan rennen als hij hele dagen op de wei kan.
Natuurlijk gaat ie rennen als hij maar half uur per dag kan en met dit weer zoud hij zelfs dag en nacht buiten kunnen. Wel oppassen met de eiwitten.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:26

Citaat:
Maar nu heeft ze nog de keuze om hem op de wei te zetten, nu is ze nog niet zo fris en zal hij niet gaan rennen als hij hele dagen op de wei kan.
Natuurlijk gaat ie rennen als hij maar half uur per dag kan en met dit weer zoud hij zelfs dag en nacht buiten kunnen. Wel oppassen met de eiwitten.

Daar heb je op zich gelijk in, maar haar paard staat ook al twee maanden stil. Dat vind ik al best lang. Het maakt denk ik ook wel uit wat voor peesblessure haar paard heeft. Daar heb je ook nog grote verschillen in natuurlijk.
Ik heb er ook over nagedacht om mijn paard dag en nacht het land op te doen en dan maar gewoon de eerste keer me ogen dicht te houden, maar ik vind het risico te groot dat het mis gaat..
Per dag een paar uurtjes zou ik idd geen optie vinden, dan leven ze zich iedere keer uit op de wei en dat wil je idd niet. Als ik dus perse me paard op het land zou willen dan idd dag en nacht zoals QuijoSavan zegt.
Wat ik me trouwens heb voorgenomen is om als ik weer langzaam het rijden mag opbouwen en mijn paard weer op de wei mag, haar dan (hopelijk) de maand augustus op het dag en nacht op het land te zetten. Dan is de pees weer sterker en mag ze weer even paard zijn.

Succes met je beslissing!

LizZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 17:57

Ik ben vandaag weer naar de dierenkliniek in Lienden geweest, en volgens hen ging het allemaal goed. Hij mag in principe naar buiten, zolang ik er maar alles aan doe dat hij rustig blijft! Want hij mag wel bewegen, maar niet belast worden. Dus morgen gaan we een stukje bij de stal afzetten, en hoe langer hij daar staat des te groter we het stuk weiland maken net zolang tot hij weer rustig is. Normaal gesproken loopt hij ook nooit zo idioot te doen ofzo, het lijkt mij gewoon veel beter dan op stal. Ik ben echt gerustgesteld en vooral heel blij dat hij lekker naar buiten kan, dan duurt het misschien maar wat langer! Dat kan me al niks meer schelen eigenlijk... het moet gewoon eerst helemaal goed zijn, en daar vertrouwen we op... Die 2 maanden stalrust hebben we tenslotte al in de pocket!

Bedankt voor alle tips!