Knikgeluid vanuit benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Knikgeluid vanuit benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 09:46

Mijn bijna 4 jarige Appaloosa merrie heeft als ze loopt een heel erg zacht knikgeluid in 1 van haar benen. Als je heel stil bent hoor je het. Het is niet echt een knak maar meer een zacht tik geluidje.

Je hoort het eigenlijk bijna altijd.

Ze is niet kreupel, loopt verder normaal, en heeft verder nergens last van.

Ik weet wel dat ik het wel eens vaker gehoord heb bij rijpony's, zo'n knakje in de benen en soms best een hard geluid. Toen werd altijd gezegd dat het niks ernstigs was.

Maar dat er belletjes zitten in de gewrichtsvloeistof en als de gewrichten buigen dat die dan knappen en dat dat het geknak is wat je hoort.

Wat is hier nou van waar?
En wie heeft nog meer een paard/pony met knakjes?

shana

Re: Knikgeluid vanuit benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 09:56

dat zijn inderdaad luchtbelletjes en is onschuldig

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:05

het is indeerdaad onschuldig, maar volgens mij kan het wel erger worden, het kan, dus het wil niet zeggen dat het erger wordt..
heet dit verschijnsel niet mobiel zijn??

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:35

Mijn paard had dit ook, door de osteopaat werd aangeraden extra Vitamine E, Selenium & Lysine te voeren.
Ik moet zeggen, tijdens het voeren van dit supplement heb ik geen tikje of knakje gehoord.
Nu heeft hij het alleen even als tie uit zijn stal stapt.

Verder is het inderdaad niets ernstig, het heeft te maken met het gewrichtsvloeistof wat schuift in het gewricht tijdens beweging.

machonoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:37

Meestal is zoiets wel onschuldig, toch zou ik het wel in de gaten blijven houden.
De pony van mijn vriendin had ook last van zo'n zacht 'tik'geluidje.
Na 3 jaar door blijven rijden en nergens last van te hebben stond hij na het hoeven uit krabben opeens met zijn been vast in de lucht.
Na een paar minuten kon hij er weer op staan en was er niks aan dse hand.
Een half jaar later kwam de hoefsmid en zat zijn been weer vast, dit keer duurde het zo'n 10 minuten voor hij hem weer op de grond kon zetten.
Hij hinkte een paar stappen en daarna was er niets meer te zien.
Hij kreeg hier steeds vaker last van en ook met rijden dat zijn been opeens op 'slot' zat.
Haar da heeft haar geadviseerd hem alleen nog voor recreatie te gebruiken en springen mag hij helemaal nooit meer.
Ik zou het echt in de gaten houden, soms lijkt iets onschuldig, maar schijn kan bedriegen.
Succes met je paardje!
Groetjes Anoek

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 00:20

Bedankt voor de reacties!
Ik ga het goed in de gaten houden wanneer je het wel en wanneer je het nou niet hoort Lachen
Ik zorg er iig voor dat ze goed warmgestapt is voordat ik bezig ga.

Volgens mij zit het bij 1 van de voorbenen en ik denk rechts. Misschien ook wel vanuit de schouder.

Ik heb het zelf ook in m'n gewrichten Cool Dat het altijd knakt, alleen dat is echt harder.

Bij Indy is het echt net alsof je zegt maar een elastiekje laat schieten zo'n geluidje.

Misschien toch maar eens navragen bij de DA?

Been op slot ken ik wel, maar dat heeft zij nog nooit gehad.

Zal morgen eens even aan de stalhouder vragen wat hij er van zegt, misschien als de DA er een keer is kan hij zeggen wat het precies is. Of wat zij heeft onschuldig is of juist niet! Dan ben ik er liever vroeg bij Lachen

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:32

Ik rijd op de manege vaak op dezelfde pony, deze pony heeft als ze een poosje (paar minuten ofzo) heeft stil gestaan echt een hele harde knak in haar voorbeen.. maar verder niet met rijden ofzo volges mij is het onschuldig maar als ik het verhaal hier boven lees over het paardje dat nu nooit meer mag springen zou ik toch maar uitkijken!
veel succes!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 22:55

Ik heb vandaag even goed opgelet, en het komt vanuit de elleboog [daar in die buurt] als ze dat been naar voren heft. Alleen in stap [zowel onder zadel als los], in draf, galop of tijdens springen geen enkel geluid te horen. Alleen in de stap en dan linksom en rechtsom en rechtdoor , het maakt niet uit.

Verder loopt ze niet korter aan die kant, maar gelijk met het andere been. Gewoon zuiver en regelmatig, helemaal niks te zien.