Jacobskruiskruid (giftig)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Jacobskruiskruid (giftig)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:44

Hoi,
Weet niet of het hier onder medisch thuishoort, maar kon even geen ander "plekje" vinden.
Zoals iedereen wel zal weten is JacobsKruiskruid zeer giftig (dodelijk zelfs als je meer dan 5% in je hooi hebt zitten). Maar vaak krijg of lees ik de vraag hoe ziet JKK eruit in het hooi en daar weet ik het antwoord op, want ik had het onlangs in het hooi en heb er foto's van genomen.

Die heb ik op de volgende link gezet (in bloei, in het hooi en geweekt / uitgevouwen).

http://www.home.versatel.nl/remcodo/jkk.html

en de foto van hoe de plant in het hooi/gedroogd eruit ziet hier alvast een rechtstreekse foto:
Afbeelding

Groeten
Ingrid

prompter

Re: Jacobskruiskruid (giftig)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:50

bedankt Ingrid, dat is weer wat duidelijkheid voor een hoop mensen.

Jammer genoeg ziet de overheid er nog steeds het gevaar niet van in, een mail-actie van vorig jaar via bokt werd verdorie gewoon afgewimpeld, het zou "allemaal wel mee vallen en de overheid had hier geen taak in" Boos!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:04

Ja jammer genoeg zitten er wel vaker dikke stengels in hooi. Maar dat hoeft niet perse jacobskruid te zijn. Als de bladeren eraf zijn die je het verschil niet meer tussen een gedroogde stengel jacobskruid of fluitekruid. Het lijkt als 2 druppels water op elkaar...

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:14

Milkaatjuh schreef:
Ja jammer genoeg zitten er wel vaker dikke stengels in hooi. Maar dat hoeft niet perse jacobskruid te zijn. Als de bladeren eraf zijn die je het verschil niet meer tussen een gedroogde stengel jacobskruid of fluitekruid. Het lijkt als 2 druppels water op elkaar...

Ik heb gehoord dat als er ook maar 1 stengel Jacobkruiskruid in een pak hooi zit, direct het hele pak "besmet " is.
Is dit zo?

Ik las ooit, dat als een paard 6% van zijn lichaamsgewicht van dit kruid eet, hij dood gaat. En dat het gif zich opstapeld, dus de dodelijke dosis pas na jaren bereikt kan worden....

De DA vreesde zelfs dat over een paar jaar een heleboel paarden zullen overlijden aan de gevolgen van dit giftige kruid...

Ik snap ook niet dat er niets tegen wordt gedaan. Maar ja...de Jacobsvlinder moet zich nu eenmaal ook voort kunnen planten....
Daarom is dat verrrekte plantje deze kant op gekomen.
De overheid grijpt veel te veel in...zonder de gevolgen te overzien.....

Een hoop stalgenootjes voeren geen hooi om deze reden.
Ik twijfel zelf ook heel erg.....maar geen hooi is ook niet goed.....
Ik vind het moeilijk....

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:17

Ja klopt, 1 stengel erin, hele baal weg.
En 12% van lichaamsgewicht is pas echt dodelijk.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:23

Milkaatjuh schreef:

Jeetje.......kunnen die balen niet getest/gemonsterd worden ofzo???
Net zoals bij ander voedsel en brokken?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 00:09

Hippotha schreef:
Milkaatjuh schreef:

Jeetje.......kunnen die balen niet getest/gemonsterd worden ofzo???
Net zoals bij ander voedsel en brokken?

In de 7 jaar dat ik Isabella voer met hooi, heb ik dit jaar 1 baal gehad. Maar het is wel altijd opletten. Ik schud het goed uit en dan zie je ieder verdacht stuk onkruid eruit vallen.
Ik merk wel dat ik nu veel voorzichtiger ben geworden, en ook zuring verwijder als ik het niet vertrouw.

Overigens heb ik het wel eens eerder gehad bedenk ik me nu, was een pak natuurhooi (en dus al verdacht bij mij om eerlijk te zijn). Ze had het toen laten liggen (dus ook in het hooi herkend) en daaraan zeg ik het toen, want toen schudde ik het hooi nog niet zo goed uit (jaren terug was dat).

Groeten
Ingrid