Bij het eerste shetje was het al raar, de eigenaar ad ook nog nooit zoiets gezien. Er is een dierenarts bijgeweest die het ook niet wist.. ze dacht dat misschien de knieschijven geblokkeerd waren achter. Dat was het dus duidelijk niet, want 2 dagen later was het shetje overleden op dezelfde manier als de tweede (hierboven).
En nu bij de tweede dacht de dierenarts dat misschien antibiotica wel zou helpen (eergister) maar dacht dat er geen verband was met het eerste shetje. Ze heeft na aandringen toch maar bloed afgenomen maar heeft het bloedsample laten liggen.. Die dierenarts hoeft dus ook never niet meer langs te komen..
Toen het vanochtend zoveel slechter ging, wilde de eigennaar met het tweede shetje naar de paardenkliniek in Hellendoorn te gaan, maar voordat dat kon was ze al overleden.
Morgenochtend komen er mensen van de kliniek in Hellendoorn de andere shetjes onderzoeken die vanochtend ook wat van dezelfde symptomen hadden (licht trekken met achterbeen). Een van deze paardjes heeft (hoor het net) ook al een dood veulen geworpen, en ook het hengstje wat erbij loop sleept wat met een achterbeen..
Het is dus alleen bij de shetjes die in hetzelfde weiland lopen.. Ik heb echt geen idee wat het zou kunnen zijn. Het lijkt wel een virus o.i.d. omdat het zo snel onder de shetjes in dezelfde groep lijkt te verspreiden. Er lopen gelukkig geen paarden in het aangrenzende weiland, maar het eerste shetje heeft in een box gestaan in de buurt van wat andere manegepaarden.
Kent iemand van jullie ziektes met soortgelijke symptomen?? Of misschien planten die dit soort verschijnselen veroorzaken?? Ik hoop heel erg dat die dierenartsen uit Hellendoorn morgen weten wat het is en dat de andere shetjes niet verder ziek worden
. De overleden paardjes zijn meegenomen voor sectie. De paardjes die ook de symptomen hadden krijgen nu een antibioticakuur. Alle stallen zijn ontsmet evenals alle drinkbakken e.d. in de wei. Wanneer ik meer weet laat ik het weten.