2 shetjes overleden.. mogelijk virus??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missy_m

2 shetjes overleden.. mogelijk virus??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 13:18

Op de manege waar ik vroeger heb gereden zijn in korte tijd (5 dagen) 2 shetjes overleden met dezelfde symptomen (de laatste vanochtend..). Vandaag lijken bij 3 andere shetjes de symptomen ook te beginnen. De 2 paardjes die zijn overleden waren beide drachtig en 1 ervan heeft vlak van tevoren een dood veulen geworpen. Het begon allemaal met een soort kramp/trekking in een van de achterbenen, waarna de hoefjes naar buiten worden gezet en het shetje met zn achterbenen een beetje begon te slepen. Het leek wel een soort van verlamming. Toen de eigenaar dit zag is het shetje meteen afgezonderd van de andere paardjes op stal gezet. Toen begon het trillen en kortademigheid/bijna hyperventileren. Op dit punt kon hij bijna niet meer op zn achterbenen staan en het paardje wat vanochtend is overleden had ook nog zo'n 40° koorts erbij. Daarna zakte hij door zn benen, kreeg stuiptrekkingen en overleed niet al te veel later.

Bij het eerste shetje was het al raar, de eigenaar ad ook nog nooit zoiets gezien. Er is een dierenarts bijgeweest die het ook niet wist.. ze dacht dat misschien de knieschijven geblokkeerd waren achter. Dat was het dus duidelijk niet, want 2 dagen later was het shetje overleden op dezelfde manier als de tweede (hierboven).

En nu bij de tweede dacht de dierenarts dat misschien antibiotica wel zou helpen (eergister) maar dacht dat er geen verband was met het eerste shetje. Ze heeft na aandringen toch maar bloed afgenomen maar heeft het bloedsample laten liggen.. Die dierenarts hoeft dus ook never niet meer langs te komen..

Toen het vanochtend zoveel slechter ging, wilde de eigennaar met het tweede shetje naar de paardenkliniek in Hellendoorn te gaan, maar voordat dat kon was ze al overleden.

Morgenochtend komen er mensen van de kliniek in Hellendoorn de andere shetjes onderzoeken die vanochtend ook wat van dezelfde symptomen hadden (licht trekken met achterbeen). Een van deze paardjes heeft (hoor het net) ook al een dood veulen geworpen, en ook het hengstje wat erbij loop sleept wat met een achterbeen..

Het is dus alleen bij de shetjes die in hetzelfde weiland lopen.. Ik heb echt geen idee wat het zou kunnen zijn. Het lijkt wel een virus o.i.d. omdat het zo snel onder de shetjes in dezelfde groep lijkt te verspreiden. Er lopen gelukkig geen paarden in het aangrenzende weiland, maar het eerste shetje heeft in een box gestaan in de buurt van wat andere manegepaarden.

Kent iemand van jullie ziektes met soortgelijke symptomen?? Of misschien planten die dit soort verschijnselen veroorzaken?? Ik hoop heel erg dat die dierenartsen uit Hellendoorn morgen weten wat het is en dat de andere shetjes niet verder ziek worden Verdrietig

Mist

Re: 2 shetjes overleden.. mogelijk virus??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 15:18

Krijgen de shets ander hooi dan de rest van de paarden ? want dan kan het aan het B-Lolitrem gehalte liggen.

missy_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 17:41

Mist schreef:
Krijgen de shets ander hooi dan de rest van de paarden ? want dan kan het aan het B-Lolitrem gehalte liggen.

Nee ze krijgen precies hetzelfde hooi als de manege- en pensionpaarden en daar is (tot zover) niets mee aan de hand.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:00

Naar mijn idee lijden de symtonen naar Rhinopheuny. Ik weet er niet veel vanaf maar heb er wel over gelezen. Verlamming, hogekoorts, drachtige merrie's krijgen spontane arbortus. En dat met de shetjes klinkt echt ernstig. Hopelijk is het een ander virus want Rhino is zeer besmettelijk voor andere paarden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:37

Bij rhinopneunomie verwacht je ook neusuitvloeiing en hoesten, want het is eigenlijk gewoon een "griep"virus
Ik zit nu eerder te denken aan een soort vergiftiging, zeker omdat het zo snel gaat. Hoe krijgen die shets hun water ? (sloot, waterput of kraan) En ik zou het weiland heel goed napluizen of er geen tuinafval is gedumped, dat soort dingen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:12

Oei dat klinkt heftig.
Salmonella besmetting misschien? (vogelpoep in drinkwater).
Kennis van me heeft onlangs jaarlingen daaraan dood gehad (ook shetjes) en de buurman zijn Fries (ook een jaarling). Dat was in Deventer, dus ook wel die kant uit.

En die andere ziekte waarvan toen zoveel melding is gemaakt ... weet niet meer wat dat was, maar dat was toch ook zo'n sluipende ziekte (in Belgie geloof ik)??

Groeten
Ingrid

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:29

Mij doet het verhaal erg denken aan Botulisme.
Soms door te natte kuil. Ook mogelijk door besmet water, dode vogel(resten).

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:13

het verstijven van het lichaam zou voor mij ook op klem (tetanus) kunnen wijzen

typisch voor tetanus is dat binnen 24 uur na het ontstaan van de eerste verschijnselen, het paard spastische samentrekkingen van de grote spiergroepen vertoond. Deze grote spiergroepen heeft het dier nodig om zich staande te houden. De voor﷓ en achterbenen staan uit elkaar en erg stijf gestrekt. Het paard neemt een houding aan als van een hobbelpaard. Ook typisch is het tevoorschijn komen van het derde ooglid (doordat het oog teruggetrokken wordt in de oogkas). Spastisch spiersamentrekkingen kunnen worden veroorzaakt door ieder plotseling geluid, beweging of aanraking. Paarden kunnen tijdens zo'n spastische aanval vallen en niet meer overeind komen. Ze liggen met stijf gestrekte benen en de nek stijf met het hoofd omhoog (richting staart).
De spieren die nodig zijn voor ademen, namelijk het middenrif en de tussenribspieren, worden ook aangetast door de ziekte. Het paard kan hierdoor ademproblemen krijgen. Paarden die aan tetanus dood gaan, sterven meestal door ademhalingsproblemen. Ze zijn ook vatbaarder voor longontsteking; door het inademen van voedsel of water.

maar t lijkt me toch dat een dierenarts dat herkennen zou?

missy_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 12:58

Ik ga vanavond bellen wat de dierenartsen uit hellendoorn hebben gevonden en hoe de andere shetjes eraan toe zijn.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:13

ik hoop dat het voor hen iig beter af loopt. Wat een rot toestand Huilen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:23

missy_m schreef:
Ik ga vanavond bellen wat de dierenartsen uit hellendoorn hebben gevonden en hoe de andere shetjes eraan toe zijn.

En ....?

Ben erg benieuwd wat het is/was.

Groeten
Ingrid

missy_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 23:19

Er is nog geen duidelijkheid over de oorzaak . De overleden paardjes zijn meegenomen voor sectie. De paardjes die ook de symptomen hadden krijgen nu een antibioticakuur. Alle stallen zijn ontsmet evenals alle drinkbakken e.d. in de wei. Wanneer ik meer weet laat ik het weten.

missy_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 11:52

Vandaag ben ik even langs geweest. 1 van de shetjes die ook symptomen had hebben ze in laten slapen nadat de symptomen weer begonnen te verergeren (liever zo dan dat arme dier met stuiptrekkingen dood te laten gaan Verdrietig ) Het hengstje is er bovenop gekomen. De resultaten van de GDD zijn terug gekomen en dat was wel even schrikken, ze hebben nl. helemaal niks kunnen vinden bij het dode veulen en de andere shetjes.. Ze hebben gecheckt op rhino, dat was het dus niet. Verder waren eigenlijk alle organen in orde.. geen idee wat het is dus Er was ook niets gevonden in het watermonster uit de drinkbakken, het voer of het weiland. Nu net is dat shetje was is ingeslapen ook weggebracht voor sectie.. Het enige wat overblijft als ze niet door een virus geveld zijn, is dat ze mogelijk vergiftigd zijn door iemand. (hoewel de GDD dat volgens mij terug had moeten vinden in het bloed/lever enz) De shetjes die overleden zijn en symptomen hadden waren allemaal iets ouder en tammer zeg maar. De jongere diertjes in de groep zijn niet zo aaibaar en komen ook niet naar het hek als er iemand met brood o.i.d. staat, die oudere dieren wel.. Het is natuurlijk altijd riskant om zo'n conclusie te trekken maar niemand schijnt een betere verklaring te hebben

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:06

Jee wat naar en eng zeg dat ze niets hebben kunnen vinden.
Bij die mysterieuze paardenziekte tijdje geleden in oa Belgie betrof het vnl. jonge paarden.
Ook die paardjes waar ik het overhad hier eerder met die salmonella besmetting waren jaarlingen; daar hadden de oudere paarden weer niets.

Veel sterkte toegewenst met dit verdriet Verdrietig

Groeten
Ingrid